Έρευνα: καταστηματάρχες σε τοπικά μαγαζιά του Ηρακλείου

Μια βδομάδα μετά τις εκπτώσεις και οι καταστηματάρχες σε τοπικά μαγαζιά του Ηρακλείου φαίνεται να έχουν παρατηρήσει κάποια μικρή άνοδο στις πωλήσεις τους.

Οι περισσότεροι πολίτες δείχνουν θετική διάθεση για ψώνια στην περίοδο των εκπτώσεων. Όμως αυτό που παρατηρείται, αν και κάπως νωρίς για συμπεράσματα, είναι ότι οι πελάτες είναι κυρίως Έλληνες και αυτό προβληματίζει καταναλωτές και καταστηματάρχες σχετικά με το εάν άξιζε ή όχι το ρίσκο που έλαβε η κυβέρνηση να επιτρέψει τις πτήσεις εξωτερικού, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα μέτρα στήριξης που έχει ανακοινώσει κι εφαρμόζει η κυβέρνηση δεν είναι αρκετά. Αυτό βρίσκει σύμφωνους και τους καταστηματάρχες, που υποστηρίζουν ότι σίγουρα η κυβέρνηση θα μπορούσε να βρει και άλλους τρόπους στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

«Δεν έχουμε πάρα πολύ τουρισμό ως πελάτες, εμείς γενικά, στο είδος το δικό μας» αναφέρει μεταξύ άλλων η κ. Δήμητρα Σταυράκη που προσθέτει:

«Τα μέτρα τώρα, εγώ δεν τα θεωρώ επαρκή, για να πω την αλήθεια μου. Με τις εκπτώσεις αρχίζει και κινείται λίγο η αγορά γιατί η αλήθεια είναι ότι ως τώρα τα πράγματα ήταν πολύ πεσμένα. Εμείς ήμασταν από τα καταστήματα που κατόπιν ραντεβού μπορούσαμε να εξυπηρετήσουμε κόσμο κατά τη διάρκεια του lockdown, ερχόμασταν ελάχιστα όμως, δεν υπήρχε κίνηση, οπότε μας επηρέασε αρκετά. Εάν έχει προστεθεί μία δυσκολία στην καθημερινότητά μας είναι ότι όλο το εμπόρευμα μας, το κάθε γυαλί, κάθε σκελετό, πρέπει να τα απολυμαίνουμε κάθε φορά όταν κάποιος το δοκιμάζει, ξανά και ξανά, από την αρχή».

Και η κ. Μαρία Παπαδάκη μιλάει για τις πιέσεις που δέχονται τα τοπικά καταστήματα από την υπερφορολόγηση, τα πάγια δημοτικά και λοιπά τέλη, άλλα και την ελλιπή στήριξη από την πλευρά της Πολιτείας.

Μεταξύ άλλων υποστηρίζει πως «πρέπει να  μειωθεί ο Φ.Π.Α, είναι πολλοί οι φόροι που πληρώνει μια μικρή επιχείρηση, ένας ελεύθερος επαγγελματίας… υπάρχει το χαράτσι, το τέλος επιτηδεύματος κάθε μήνα, δημοτικά τέλη, ακριβοί λογαριασμοί γενικά, ρεύμα, πάγια έξοδα, ε δεν γίνεται όμως να δουλεύει ένας επαγγελματίας έτσι, με τέτοια επιβάρυνση, δεν εκτιμάται η δουλειά του επαγγελματία. Όλες οι κυβερνήσεις φορολογούν υπέρογκα τις μικρές επιχειρήσεις…

Θεωρώ ότι οι αλυσίδες και τα μεγάλα απρόσωπα καταστήματα δουλεύουν  περισσότερο αλλά δεν αναγνωρίζουν κανένα λάθος, ο κόσμος πρέπει να εκτιμήσει τον ντόπιο επαγγελματία, να ξέρουν ότι εκεί βρίσκουν άνθρωπο με ¨πρόσωπο¨ που όταν κάτι δεν πάει καλά με την παραγγελία τους ή έχει γίνει κάτι λάθος μπορούν να πάνε και να ζητήσουν το λόγο και να λυθεί το πρόβλημα»

Επίσης αρνητικές ήταν οι διαπιστώσεις της κ.  Έρης Κρασσά σχετικά με τη στήριξη από την κυβέρνηση. Τα προηγούμενα χρόνια ήταν καλύτερα ως προς την κίνηση στην αγορά, και αισιοδοξεί με την τήρηση των μέτρων από τον τοπικό πληθυσμό, μας απαντά «Έχει κίνηση το μαγαζί τώρα με τις εκπτώσεις, λιγότερη όμως από τα προηγούμενα χρόνια.

Οι τουρίστες που έρχονται είναι λίγοι, περισσότερο βλέπουν τις τιμές, αλλά μπαίνουν όλοι μαζί, ακόμα κι αν είναι  πέντε άτομα θα μπούνε κι οι πέντε, δεν φοράνε μάσκες. Αυτό που παρατηρώ είναι ότι οι περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές είναι αρκετά προσεκτικοί. Τα μέτρα για τους ιδιοκτήτες των καταστημάτων ήταν ελάχιστα, 800 ευρώ πήραμε για τους μήνες που κλείσαμε, αν θεωρούν πως μπορέσαμε να τα καταφέρουμε με αυτά, ε τι να πω, είναι αρκετά»

Οι πολίτες βέβαια από την άλλη πλευρά, αν και ψωνίζουν μοιάζουν ακόμα διστακτικοί και πιο ερευνητικοί από άλλες χρονιές. Η περίοδος του lockdown ανάγκασε πολύ κόσμο να μάθει το ηλεκτρονικό εμπόριο και να συνηθίσει πιο εύκολα στη σύγκριση τιμών μεταξύ καταστημάτων, σύγκριση που προσπαθεί να κάνει και στα φυσικά καταστήματα.

Ενδεικτικά η κ. Εύα Μπούρου δηλώνει πως «Ναι ψωνίζω στις εκπτώσεις, αλλά προσπαθώ να κάνω όσο το δυνατόν καλή έρευνα, να δω ποια καταστήματα όντως έχουν κάνει τις μειώσεις που λένε. Φέτος έχω δει καλές τιμές σε κάποια προϊόντα για τα παιδιά κι έχω ψωνίσει. Χαίρομαι που υπάρχουν μικρές επιχειρήσεις με νοοτροπία που σέβεται τον πελάτη, προσπαθούμε όσο μπορούμε να στηρίζουμε τις μικρές τοπικές επιχειρήσεις και να μην έχουμε ως μοναδικό κριτήριο την χαμηλότερη τιμή».

Και η κ. Μαριλένα Καστρινού απαντάει  «Ναι ψωνίζω στις εκπτώσεις, σε φυσιολογικό επίπεδο, ψώνιζα και πριν, αλλά τις περιμένω για να κάνω περισσότερα ψώνια. Έχει μεν καλές εκπτώσεις, αλλά δεν βρίσκω κάτι που να μου αρέσει για να το πάρω. Μόνο λίγα κομμάτια».

Τέλος, ο κ. Νίκος Μανιουδάκης σαφέστατα με ειρωνική διάθεση απαντά ότι «Οι εκπτώσεις είναι καλούτσικες, αλλά και εκπτώσεις να μην είχε ο κόσμος  ψωνίζει, γιατί η οικονομία απογειώθηκε». Στον ίδιο ειρωνικό τόνο συνεχίζει υποστηρίζοντας πως «ο κοροναϊός μας έχει φρενάρει λίγο οικονομικά, αλλά έχουμε εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση, οι δυσκολίες μας στην κρίση μοιάζουν με έναν μεγάλο περίπατο».