Έρχονται τα τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα. Η νομοθετική ρύθμιση θα κατατεθεί μέσα στις επόμενες ημέρες και η δυνατότητα ανάκτησης των πινακίδων για όσους οδηγούς τις έχουν καταθέσει ηλεκτρονικά θα δοθεί από την 1η Μαίου ώστε, όσοι θέλουν, να προλάβουν και την πασχαλινή έξοδο.
Η διαδικασία γίνεται εξ’ ολοκλήρου ηλεκτρονικά, ενώ ούτε φέτος θα υπάρξουν “καπέλα” στις χρεώσεις. Δηλαδή, οι οδηγοί θα πληρώσουν μόνο το ποσό που αναλογεί για το διάστημα που θα επιλέξουν να κινήσουν το όχημά τους.
Χαρακτηριστικά είναι τα ακόλουθα παραδείγματα:
1. Ιδιοκτήτης οχήματος 2000 κυβικών με έτος πρώτης κυκλοφορίας το 2009, κατέθεσε τις πινακίδες για να αποφύγει τα τέλη των 690 ευρώ. Τώρα θα τις ανακτήσει για 7 μήνες (Μάιο-Δεκέμβριο) και θα πληρώσει 402,5 ευρώ.
2. Για ΙΧ 1400 κυβικών του 2005, τα τέλη κυκλοφορίας είναι 255 ευρώ. Ο οδηγός θα πάρει πίσω τις πινακίδες για τέσσερις μήνες και θα πληρώσει 85 ευρώ.
3. Για ΙΧ με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας μεταγενέστερης του 2010 -κάτι που σημαίνει ότι τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται βάσει των ρύπων- και εκπομπές 180 γραμμαρίων, τα ετήσια τέλη είναι 441 ευρώ οπότε για επτάμηνη κυκλοφορία αντιστοιχούν 257 ευρώ και για 5μηνη 183,75 ευρώ.
Αυτό που πρέπει να προσέξουν οι οδηγοί, είναι να μην κυκλοφορήσουν το όχημά τους σε περίοδο για την οποία δεν καλύπτονται από τα τέλη με τον μήνα. Και αυτό διότι το πρόστιμο μπορεί να φτάσει και στα 10.000 ευρώ.
Μέχρι και φέτος, όσοι επέλεγαν το καθεστώς των τελών κυκλοφορίας με τον μήνα, ουσιαστικά έπαιρναν και δύο μήνες… δώρο. Και αυτό διότι πρακτικά μπορούσαν να κυκλοφορήσουν τα οχήματά τους και τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο χωρίς να πληρώσουν τα τέλη της επόμενης χρονιάς. Αυτό συνέβαινε λόγω της παράτασης που δινόταν όλα αυτά τα τελευταία χρόνια για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας. Για να τελειώσει αυτό το “δώρο” το υπουργείο Οικονομικών προαναγγέλλει από τώρα ότι θα μπει τέλος στο καθεστώς των παρατάσεων στην πληρωμή των τελών κυκλοφορίας.
Πρακτικά, η ημερομηνία πληρωμής θα εκπνεύσει στο τέλος Δεκεμβρίου. Αυτό που θα αλλάξει θα είναι το πρόστιμο εκπρόθεσμης καταβολής το οποίο στο εξής θα είναι κλιμακωτό. Έτσι, για τον πρώτο μήνα καθυστέρησης θα είναι ένα χαμηλό ποσό αναλογικά με τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας, για τον δεύτερο μήνα θα διπλασιάζεται ενώ αν περάσει και ο Φεβρουάριος, το πρόστιμο θα είναι ισόποσο των τελών κυκλοφορίας.
Όσον αφορά στο ύψος των τελών κυκλοφορίας, οι αποφάσεις για το αν θα υπάρξουν αλλαγές από το 2025 θα ληφθούν το φθινόπωρο, καθώς αυτή τη στιγμή διαπιστώνεται ότι έχει δημιουργηθεί μια… βαβέλ. Έχουμε τρεις ομάδες αυτοκινήτων: αυτά που κυκλοφόρησαν πριν από το 2010 και πληρώνουν τέλη με βάση τους ρύπους, αυτά που κυκλοφόρησαν μετά το 2010 και πληρώνουν με βάση τους ρύπους αλλά και τα πιο σύγχρονα που φορολογούνται με βάση την νέα κλίμακα ρύπων.
Το ενδεχόμενο η παλαιότητα και -κυρίως- η περιβαλλοντική επίπτωση των οχημάτων να παίζουν σημαντικότερο ρόλο στο ύψος των τελών κυκλοφορίας θα εξεταστεί σοβαρά καθώς η Ελλάδα διαθέτει τον γηραιότερο στόλο αυτοκινήτων στην Ευρώπη κάτι που σημαίνει και περισσότερες επιβαρύνσεις σε επίπεδο ρύπων.