οικονομία

Στο 2,2% του ΑΕΠ αναμένεται να φτάσει η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το 2019, σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δημοσιεύθηκαν σήμερα και διατηρούν σταθερή την εκτίμηση σε σχέση με τις χειμερινές προβλέψεις.

Για το 2018 η Επιτροπή διαπιστώνει ανάπτυξη ύψους 1,9% του ΑΕΠ, σε σχέση με την εκτίμηση για 2% τον περασμένο Φεβρουάριο. Για το 2020 η πρόβλεψη της Επιτροπής είναι ότι θα ανέλθει στο 2,2% του ΑΕΠ, μόλις κατά 0,1% χαμηλότερα από την προηγούμενη πρόβλεψη.

Σε ό,τι αφορά στην ανεργία, η Επιτροπή προβλέπει πως θα μειωθεί στο 18,2% το 2019 (όπως προβλεπόταν το περασμένο φθινόπωρο) και στο 16,8% το 2020. Το 2018διαμορφώθηκε στο 19,3% (σε σχέση με 19,6% στις φθινοπωρινές προβλέψεις). Στην απασχόληση διαπιστώνεται αύξηση κατά 1,7% το 2018 και προβλέπεται 1,5% το 2019 και 1,3% το 2020.

Το δημοσιονομικό πλεόνασμα αναμένεται να κλείσει στο 1,1% του ΑΕΠ το 2018 (σε σχέση με πρόβλεψη για 0,6% το περασμένο φθινόπωρο). Ωστόσο, αναμένεται να διαμορφωθεί στο 0,5% το 2019 και να μετατραπεί σε ισχνό έλλειμμα -0,1% το 2020.

Σε ό,τι αφορά στη μείωση του δημόσιου χρέους, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Επιτροπής, θα ανέλθει στο 181,1% το 2018 ( σε σχέση με πρόβλεψη για 182,5% τον περασμένο Νοέμβριο). Εκτιμάται ότι θα μειωθεί στο 174,9% το 2019 (όπως και στις προηγούμενες προβλέψεις), ενώ για το 2020 προβλέπεται ότι θα μειωθεί στο 168,9% (έναντι 167,4%).

Ο πληθωρισμός αναμένεται να είναι σταθερός στο 0,8% το 2019 και το 2020, όπως και το 2018. Τέλος, αναφορικά με τις επενδύσεις η Επιτροπή κάνει λόγο για μείωση 12,2% το 2018 (έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για -2,1%) αλλά προβλέπει αύξηση κατά 10,1% το 2019 και 10,8% το 2020 (σε σχέση με 14,9% και 9,6%, αντίστοιχα).

Κίνδυνοι από  τις δικαστικές αποφάσεις

Επιπρόσθετα επισημαίνεται ότι ενώ “οι συνεχιζόμενες βελτιώσεις στη συλλογή φορολογικών χρεών και οι φιλόδοξοι στόχοι των αρχών για την εκκαθάριση των μη επεξεργασμένων αιτήσεων συνταξιοδότησης αποτελούν πιθανές θετικές εξελίξεις, υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι, όπως οι εν εξελίξοι δικαστικές υποθέσεις που θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν μερική ανατροπή προηγουμενων μεταρρυθμίσεων και να αυξήσουν τις δημοσιονομικές υποχρεώσεις”. Επιπλέον πίεση , εκτιμά η Επιτροπή ότι μπορεί να προέλθει από τις “πρωτοβουλίες πολιτικής που επηρέζουν τη νομοθεσία για τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων”.

Για το αφορολόγητο

Αναφορικά με το μέτρο μείωσης του αφορολόγητου που έχει συμφωνηθεί για το 2020, αλλά η κυβέρνηση έχει γνωστοποιήσει την πρόθεσή της να μην προχωρήσει στην εφαρμογή του, η Επιτροπή φαίνεται πως δεν έχει αλλάξει τα δεδομένα προς το παρόν, αλλά αφήνει ανοιχτό παράθυρο διαπραγμάτευσης. «Kατά την πάγια τακτική, οι προβλέψεις βασίζονται στην υπόθεση εργασίας ότι τα ανώτατα όρια του προϋπολογισμού θα εκτελεστούν πλήρως.

Η εν λόγω πρόβλεψη λαμβάνει υπόψη της την ανακοίνωση μη εφαρμογής της φορολογικής μεταρρύθμισης το 2020, η οποία θα συζητηθεί περαιτέρω στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας”, σημειώνεται χαρακτηριστικά».

Τέλος σε ό,τι αφορά το χρέος η Επιτροπή αναφέρει πως “συνολικά, υπό την υπόθεση μη αλλαγής πολιτικής, το ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης αναμένεται να φτάσει το 0,5% του ΑΕΠ το 2019, συνυπολογίζοντας τον θετικό αντίκτυπο απο την κατ’ αποκοπή εφαρμογή των μέτρων για το χρέος που αποφασίστηκαν στις 5 Απριλίου 2019”.

Ωστόσο, το 2020 προβλέπεται να μειωθεί στο -0,1% του ΑΕΠ, “λόγω των αυξανόμενων επιτοκίων και την απουσία πρόβλεψης περαιτέρω μέτρων ελάφρυσης του χρέους”.