Με χαμηλές προσδοκίες αλλά και μεγάλες ανησυχίες άρχισαν και επίσημα χθες οι θερινές εκπτώσεις για το 2020, που πραγματοποιούνται για πρώτη φορά υπό τη σκιά του κοροναϊού.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις στο κέντρο της πόλης πάντως δεν περίμεναν τη χθεσινή ημέρα για να μπουν σε ένα νέο κύκλο μειωμένων τιμών, αφού ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα και ειδικότερα το Σάββατο είχαν αρχίσει να διαφημίζουν τις χαμηλότερες τιμές τους, αλλά και να προχωρούν ήδη σε κανονικές εκπτώσεις προς τους καταναλωτές. Κι αν το Σάββατο η κίνηση ήταν κάπως αυξημένη σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες, η χθεσινή ημέρα είχε μόνο διερευνητικό χαρακτήρα και τίποτα περισσότερο.
Από το κάδρο ασφαλώς δεν έλειψαν οι ουρές έξω από τα πολυκαταστήματα, που είναι πλέον και αναμενόμενες, οι οποίες ωστόσο δεν υποδηλώνουν αυξημένη κατανάλωση, αλλά απλά και μόνο συμπλήρωση του προβλεπόμενου από το νόμο ορίου παρουσίας ανθρώπων σε έναν συγκεκριμένο χώρο.
Οι ουρές αυτές ωστόσο, παρατηρούνται κυρίως σε καταστήματα που απευθύνονται σε νεανικό κοινό, χαμηλότερων αγοραστικών δυνατοτήτων και περιορισμένων εξόδων και παρουσιάζονται κατά κανόνα το Σάββατο, που γενικότερα η κίνηση είναι αυξημένη.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, οι φετινές εκπτώσεις πραγματοποιούνται κάτω από πολύ ιδιαίτερες συνθήκες και σε χρόνο κατά τον οποίο πολλοί επιχειρηματίες πασχίζουν για την επιβίωση τους, έπειτα από μια μακρά περίοδο καραντίνας και μηδενικών εσόδων. Αυτό δεν σημαίνει ωστόσο ότι όλοι οι επιχειρηματίες έχουν επιδείξει την ίδια υπευθυνότητα απέναντι στις ισχύουσες καταστάσεις, ούτε ασφαλώς και ότι όλοι συμπεριφέρονται επιχειρησιακά υπεύθυνα.
Στις αγορές της Κρήτης, αλλά και του Ηρακλείου ειδικότερα, παρατηρούνται επιχειρήσεις «πολλών ταχυτήτων» με κάποιους επιχειρηματίες να προσφέρουν πραγματικά χαμηλότερες και δελεαστικές τιμές, αλλά και πολλούς ακόμα να ονομάζουν τις μειώσεις των τιμών τους «εκπτωτικές», αλλά στην ουσία να μην προχωρούν σε κάποιες εκπτώσεις που πραγματικά θα ωφελήσουν καταναλωτές οι οποίοι αντιμετωπίζουν τεράστια οικονομικά προβλήματα.
Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που τόσο η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, όσο και ο Εμπορικός Σύλλογος Ηρακλείου εφιστούν την προσοχή στους καταναλωτές και τους ζητούν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, αλλά και να διερευνούν σε βάθος προτού προχωρήσουν στις τελικές αγορές τους. Μια πάγια σύσταση επίσης είναι να μην κοιτούν οι καταναλωτές το ποσοστό της έκπτωσης, αλλά την τελική τιμή του προϊόντος σε συνδυασμό με το αν αυτή ανταποκρίνεται στις αγοραστικές τους δυνατότητες.
Σε κάθε περίπτωση πάντως αναγκαία θεωρείται η τόνωση των τοπικών επιχειρήσεων και της τοπικής οικονομίας, αφού χωρίς αυτή τη στήριξη, μια κατάρρευση της επιχειρηματικότητας ή πλήθους επιχειρηματικών πλάνων, δεν αποτελεί σενάριο, αλλά θλιβερή πραγματικότητα.