Μπορεί θεωρητικά αρκετοί να πιστεύουν ότι σε αυτό το δεύτερο κύμα πανδημίας οι μετακινήσεις δεν έχουν μειωθεί στο ελάχιστο, ωστόσο οι άνθρωποι που μπορούν και τις «ελέγχουν» έχουν μια εντελώς διαφορετική άποψη.
Κι αυτό διότι, όπως προκύπτει από τα ανεπίσημα μέχρι τώρα στοιχεία του Συνδέσμου Πρατηριούχων νομού Ηρακλείου, η ζήτηση όχι απλώς έχει μειωθεί κατά πολύ, αλλά σε πάρα πολλές περιπτώσεις αγγίζει ή και ξεπερνά το 50%. Αυτό ασφαλώς, εκτός από ένδειξη του ότι οι πολίτες τουλάχιστον δεν μετακινούνται με τα οχήματά τους όπως πριν, είναι και δείγμα μιας γενικότερης κατάστασης, η οποία συμπαρασύρει στο πέρασμά της αρκετούς εργαζόμενους.
Κατ’ αρχάς μια μείωση της κατανάλωσης καυσίμου της τάξεως του 50% συνεπάγεται ταυτόχρονα και μια μείωση του αριθμού των εργαζόμενων, αλλά και του προσωπικού που για μία ακόμα φορά θα βγει σε αναστολή. Η απαγόρευση της κυκλοφορίας παράλληλα μετά τις 9.00 το βράδυ λειτουργεί αρκετά επιβαρυντικά στη συνολική κατανάλωση του καυσίμου, αλλά και στον τρόπο που συμπεριφέρονται γενικά οι καταναλωτές.
Εκτός όμως από τα προφανή, υπάρχουν και λιγότερο προφανείς λόγοι και … κλάδοι που επηρεάζονται. Είναι χαρακτηριστικό πως τα περισσότερα πρατήρια καυσίμων πλέον, εκτός από τα παραδοσιακά πλυντήρια, λιπαντήρια και μικρές αγορές, διαθέτουν μικρά καφέ ή επιχειρήσεις που στηρίζονται κατά κανόνα στην λειτουργία των πρατηρίων. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα υπάρχουν επιχειρήσεις που λειτουργούσαν σε φυσιολογικές συνθήκες και ως τις 12.00 το βράδυ έχοντας γίνει «στέκια» εξαιτίας μιας παράλληλης λειτουργίας των πρατηρίων.
Τώρα όμως, με βάση τις νέες συνθήκες, από τις 9.00 και μετά η αγοραστική κίνηση όπως είναι λογικό, γίνεται μηδενική, γεγονός που συνεπάγεται ότι επηρεάζονται αφενός όλες οι βάρδιες των πρατηρίων και αφετέρου ότι ζημιώνονται οι συναφείς επιχειρήσεις που έχουν ως βάση τους τμήμα των πρατηρίων.
Από την άλλη πλευρά βέβαια, υπάρχει και μια περισσότερο θετική όψη στο… νόμισμα, αφού οι ιδιαίτερα χαμηλές τιμές του πετρελαίου θέρμανσης και οι πολλές ώρες παραμονής στο σπίτι ειδικά των παιδιών, έχουν δημιουργήσει μια σχετική αύξηση στην κατανάλωση του πετρελαίου.
Αυτή ακόμα δεν είναι εντυπωσιακή και θεωρείται «οριακή» σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο εκτιμάται πως θα αυξηθεί ακόμα περισσότερο εφόσον παραταθεί η καραντίνα, καθώς και στις ημέρες των γιορτών.
Με βάση όμως τα επιδημιολογικά στοιχεία και τις εξελίξεις, οι πρατηριούχοι αναγνωρίζουν πως τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα, ενώ τονίζουν πως βρίσκονται ήδη σε αρκετά πιεσμένες καταστάσεις.
«Στο καύσιμο κίνησης υπάρχει ουσιαστικά μια πτώση που φθάνει το 50%» αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Λυκούργος Σαμόλης για να προσθέσει:
«Κινείται προς το παρόν ελάχιστα το πετρέλαιο θέρμανσης, όμως οι καταστάσεις είναι οριακές.
Αντιλαμβάνεστε ότι το δεύτερο lock down έχει επιπτώσεις σημαντικές στις λειτουργίες των πρατηρίων, ενώ επηρεάζει αρκετά τόσο τους επαγγελματίες, όσο όμως και τους υπαλλήλους που σε μικρό χρονικό διάστημα υποχρεούνται να μπουν ξανά σε αναστολή.
Ελπίζουμε να βελτιωθούν οι καταστάσεις, να αντιμετωπιστεί πάνω απ’ όλα το πρόβλημα της πανδημίας, αλλά ευχόμαστε να υπάρξουν λύσεις και για τον κλάδο και την επιχειρηματικότητα που έχουν δεχθεί διαδοχικά χτυπήματα».