Αγορά Ηρακλείου - Δικαιοσύνης - κόσμος

Το απόλυτο μπάχαλο έχει δημιουργηθεί για μία ακόμα φορά στην αγορά, μετά τα νέα περιοριστικά μέτρα για τον κοροναϊό που εφαρμόζονται στο Ηράκλειο.

Η είσοδος του δήμου Ηρακλείου στις «κόκκινες περιοχές», εκτός από το μούδιασμα που δημιούργησε στους καταναλωτές, δημιούργησε και αρκετές ασάφειες σε σχέση με τον τρόπο που μπορεί να έχει εφαρμογή το μέτρο του Click in Shop ή του Click Away ανάλογα με την περίπτωση.

Είναι ενδεικτικό το γεγονός πως σε πολλές περιπτώσεις, ούτε οι ίδιοι οι επιχειρηματίες δεν έχουν αποσαφηνίσει με ποιο τρόπο πρέπει να δουλεύουν τα καταστήματα τους, αφού οι οδηγίες παραμένουν συγκεχυμένες και δυσνόητες.

Την ίδια στιγμή βέβαια, τα φαινόμενα του συνωστισμού σε καμία περίπτωση δεν έχουν μειωθεί, αφού η κίνηση στην αγορά εντός κι εκτός των τειχών πραγματοποιείται με την ίδια ένταση, με τη διαφορά ότι ο συνωστισμός πλέον έχει μεταφερθεί από τα εμπορικά καταστήματα, στους δρόμους και στα καταστήματα που πωλούν φαγητό ή καφέ με τη μορφή του Take Away.

Ακόμα και οι ίδιοι οι επιχειρηματίες σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις μεταξύ τους παραδέχονται ότι πλέον τα μέτρα έχουν φθάσει στο όριο της κοροϊδίας, ενώ διαπιστώνουν ότι οι νέες ρυθμίσεις αφενός επιβαρύνουν την αγορά και αφετέρου απλά μεταθέτουν το συνωστισμό σε άλλες δραστηριότητες και άλλες ώρες.

Πολλοί είναι εκείνοι μάλιστα που θεωρούν ότι με το να μπει πλαφόν ως προς τις μετακινήσεις στις 6.00 το απόγευμα, το μόνο που επιτυγχάνεται είναι απλά να «συμπιέζεται» ο χρόνος που ούτως ή άλλως θα έβγαινε κόσμος έξω, αφού δεν αντέχει τα παρατεταμένα lockdowns και τις διαρκείς αλλαγές.

Σε μια προσπάθεια του να ξεκαθαρίσει κάπως το τοπίο σε σχέση με το τι συμβαίνει στην αγορά, ο Εμπορικός Σύλλογος προχώρησε σε ανακοίνωση στην οποία και τονίζει πως το ωράριο των καταστημάτων διαμορφώνεται για Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 9.00 το πρωί έως και τις 5.00 το απόγευμα, ενώ για το Σάββατο από τις 9.00 το πρωί έως και τις 3.00 το μεσημέρι.

Στην ίδια ανακοίνωση διευκρινίζεται ότι τα εμπορικά καταστήματα ένδυσης,  υπόδησης, βιβλιοπωλείων, κομμωτηρίων  και καταστήματα  προσωπικής περιποίησης  λειτουργούν  με προκαθορισμένα ραντεβού  και τη μέθοδο click in shop, με δεδομένο τον κανόνα του 1 ατόμου ανά 25 τετραγωνικά. Οι υπόλοιπες επιχειρήσεις λειτουργούν με τη μέθοδο του Click Away.

Κι αν αυτό μοιάζει ξεκάθαρο ως ένα βαθμό, στην πράξη δεν είναι, αφού στην αγορά παρατηρούνται πολλές και διαφορετικές προσεγγίσεις. Άλλα καταστήματα παραμένουν ανοικτά, αλλά με κλειστές πόρτες, άλλα καταστήματα έχουν στην είσοδο τους κάποιον για να ελέγχει ή παραδίδουν προϊόντα αποκλειστικά στην πόρτα, ενώ κάποια ακόμα παραμένουν κλειστά θεωρώντας πως δεν υπάρχει νόημα στο να ανοίξουν.

Στο μεταξύ, οι εικόνες στο κέντρο της πόλης ειδικά, είναι εικόνες απογοήτευσης, αφού με μια και μόνη σύντομη βόλτα στους κεντρικούς άξονες, είναι πολύ εύκολο να διαπιστώσει κανείς πόσες επιχειρήσεις έχουν βάλει ήδη λουκέτο.

Δουλεύει η … λίστα!

Σε ένα πρακτικό επίπεδο πάντως, η λειτουργία όσων καταστημάτων μένουν ανοικτά και μπορούν να διενεργούν αγορές με τη μέθοδο “Click in Shop” πραγματοποιείται είτε με … λίστα αναφορικά με τις μεγάλες αλυσίδες, είτε με τη … νοηματική.

Στις περισσότερες των περιπτώσεων, αναφορικά με τα πολυκαταστήματα και τα καταστήματα που παραδοσιακά εξυπηρετούν πολλούς καταναλωτές, έξω από αυτά υπάρχει μία λίστα, παρόμοια με αυτή της λίστας αναμονής, όπου οι καταναλωτές μπορούν να γράφουν το ονοματεπώνυμο τους και να λαμβάνουν σχεδόν άμεσα ένα μήνυμα για την είσοδο τους στα καταστήματα. Αυτό βέβαια δεν ισχύει για όλες τις επιχειρήσεις, καθώς κάθε μία εταιρεία ακολουθεί τη δική της στρατηγική, ωστόσο πάνω σε αυτή τη λογική κινούνται οι περισσότεροι.

Για τις μικρότερες επιχειρήσεις πάντως, ή τις οικογενειακές επιχειρήσεις, ισχύει ο κανόνας του διακανονισμού ή της … νοηματικής. Σε απλά λόγια, ο καταναλωτής φθάνει έξω από το κατάστημα, δηλώνει την πρόθεση του να εισέλθει σε αυτό και ο επιχειρηματίας ή ο υπάλληλος του στέλνουν άμεσα ένα γραπτό μήνυμα στο κινητό του που επιβεβαιώνει την είσοδο του.

Όπως και να έχει πάντως, ο συγκεκριμένος τρόπος περισσότερο μπερδεύει παρά εξυπηρετεί τους καταναλωτές, ενώ είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως η κίνηση στα καταστήματα έχει μειωθεί κατακόρυφα, αφού η αγορά του οποιουδήποτε προϊόντος αποτελεί εξίσωση για δυνατούς λύτες.