Πτωτικά ξεκίνησε τη χρονιά ο δείκτης οικονομικού κλίματος της Ελλάδος συμφωνά με τα στοιχεία που παρουσίασε την Τετάρτη η Κομισιόν. Ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα υποχώρησε στο 99,6 τον Ιανουάριο, έναντι 100,9 τον Δεκέμβριο (1,3 μονάδες χαμηλότερα).
Πρόκειται για τη χειρότερη επίδοση των τελευταίων εννέα μηνών, τη στιγμή που η κυβέρνηση επιχειρεί να δώσει μεταμνημονιακό κλίμα ευφορίας.
Μεγαλύτερη πτώση για τον Ιανουάριο κατέγραψε ο δείκτης των υπηρεσιών, μικρότερη ήταν η πτώση των προσδοκιών για την πορεία της βιομηχανίας, ενώ μικρή βελτίωση κατέγραψε ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Σε χαμηλό διετίας υποχώρησε ο δείκτης και στην Ευρωζώνη, όπου διολίσθησε στις 106,2 μονάδες από το ελαφρώς αναθεωρημένο σημείο των 107,4 μονάδων του Δεκεμβρίου.
Μειωμένη και η αισιοδοξία των Ελλήνων επιχειρηματιών
Αρνητικό παραμένει το ποσοστό αισιοδοξίας των επιχειρήσεων στην Ελλάδα για τέταρτη συνεχή χρονιά, σύμφωνα με τη νέα έρευνα International Business Report (IBR) της Grant Thornton. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα με ποσοστό -28% στο δεύτερο τρίμηνο κατατάσσεται ως ο απόλυτος ουραγός στην αισιοδοξία των επιχειρηματιών παγκοσμίως.
Αναλυτικότερα το ποσοστό αισιοδοξίας στο δεύτερο τρίμηνο του 2018 διολίσθησε δραματικά, παρά το γεγονός ότι στο προηγούμενο τρίμηνο του έτους η αισιοδοξία φαίνονταν να ανακάμπτει. Ως σημαντικότερους παράγοντες της απαισιοδοξίας τους, οι Έλληνες επιχειρηματίες αναφέρουν την οικονομική αβεβαιότητα (84%), τους κανονισμούς και τη γραφειοκρατία (66%) και την έλλειψη χρηματοδότησης (40%).
Σημειώνεται ότι στην παγκόσμια κατάταξη η Ελλάδα βρίσκεται τελευταία, πίσω από την Τουρκία, την Αργεντινή, την Ιταλία, την Ιρλανδία αλλά και τη Μεγάλη Βρετανία, η οποία αντιμετωπίζει την αβεβαιότητα του Brexit. Στον αντίποδα, η αισιοδοξία των Ισπανών επιχειρηματιών κατατάσσεται δωδέκατη ανάμεσα σε 35 χώρες.
Οι αναπτυξιακές πρωτοβουλίες που σχεδιάζουν να λάβουν οι επιχειρηματίες στην Ελλάδα, μέσα στους επόμενους 12 μήνες, περιλαμβάνουν τη βελτίωση των πωλήσεων (72%), την ενίσχυση της παραγωγικότητας (56%), την αύξηση των επενδύσεων στο marketing (38%) και την ανάπτυξη νέων προϊόντων/υπηρεσιών (28%).
Επιπλέον μια σημαντική μερίδα επιχειρηματιών σκέφτεται να επεκτείνει την δραστηριότητά του τόσο στο εξωτερικό (26%), όσο και στο εσωτερικό (24%). Τελευταίες στα μελλοντικά σχέδια των Ελλήνων επιχειρηματιών βρίσκονται οι προσλήψεις νέων ταλέντων (22%) και η πρόσβαση σε νέες μορφές χρηματοδότησης (16%).