Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) που εκπροσωπεί τους 15 μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών, φορτηγών και λεωφορείων με έδρα την Ευρώπη, το πρώτο εξάμηνο του 2024, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 4,5%, φτάνοντας σχεδόν τα 5,7 εκατομμύρια μονάδες. Ωστόσο, οι όγκοι των πωλήσεων παραμένουν σχετικά χαμηλοί (-18%) σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα. Οι μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ παρουσίασαν θετικές αλλά μέτριες επιδόσεις, με την Ισπανία (+5,9%), τη Γερμανία (+5,4%), την Ιταλία (+5,4%) και τη Γαλλία (+2,8%) να σημειώνουν ανάπτυξη.
Τον Ιούνιο του 2024, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία αντιπροσώπευαν το 14,4% της αγοράς των αυτοκινήτων της ΕΕ, από 15,1% το προηγούμενο έτος. Ταυτόχρονα, τα υβριδικά-ηλεκτρικά οχήματα αύξησαν το μερίδιο αγοράς τους, αυξάνοντας από 24,4% σε 29,5%. Το συνδυασμένο μερίδιο των αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ μειώθηκε στο 47,1%, από 49,6%.
Τον Ιούνιο του 2024, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία (BEV) μειώθηκαν κατά 1% στις 156.408 μονάδες, με το συνολικό τους μερίδιο αγοράς να μειώνεται στο 14,4% από 15,1%. Παρά τη σημαντική ανάπτυξη στο Βέλγιο (+50,4%) και την Ιταλία (+117,4%), αυτά οι αυξητικές τάσεις δεν μπόρεσαν να αντισταθμίσουν τη διψήφια πτώση στις άλλες κορυφαίες αγορές: Γερμανία (-18,1%), Ολλανδία (-15%) και Γαλλία (-10,3%). Ως αποτέλεσμα, ταξινομήθηκαν συνολικά 712.637 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία το πρώτο εξάμηνο του έτους. Αυτό σηματοδοτεί μια μέτρια αύξηση 1,3% από την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους και αντιπροσωπεύει το 12,5% της αγοράς.
Οι πωλήσεις των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων σημείωσαν ισχυρή πτώση 19,9% τον περασμένο μήνα, με σημαντικές μειώσεις σε τρεις από τις μεγαλύτερες αγορές: Βέλγιο (-49,2%), Γαλλία (-21,7%) και Γερμανία (-3,4%). Τον Ιούνιο, τα υβριδικά plug-in αντιπροσώπευαν το 6,1% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων, από 7,9% πέρυσι, με 66.482 πωλήσεις.
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα ήταν η μόνη κατηγορία κινητήρων που σημείωσε ανάπτυξη, με τις ταξινομήσεις αυτοκινήτων να αυξάνονται κατά 26,4% τον Ιούνιο στις 321.959 μονάδες. Και οι τέσσερις μεγαλύτερες αγορές για αυτό το τμήμα κατέγραψαν διψήφια κέρδη: Γαλλία (+34,9%), Ιταλία (+27,2%), Ισπανία (+23%) και Γερμανία (+16,5%). Αυτή η ανάπτυξη ώθησε το μερίδιο αγοράς υβριδικών-ηλεκτρικών στο 29,5%, από 24,4% τον Ιούνιο του 2023.
Τον Ιούνιο του 2024 , οι πωλήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων παρέμειναν σχετικά σταθερές, σημειώνοντας μείωση μόλις κατά 0,7%. Οι μειώσεις σε βασικές αγορές όπως η Γαλλία (-20,2%) και η Ισπανία (-7,5%) αντισταθμίστηκαν από την ανάπτυξη στη Γερμανία (+12,1%) και στην Ιταλία (+6,9%). Ως αποτέλεσμα, τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πλέον το 34,4% της αγοράς, από 36,2% τον Ιούνιο πέρυσι. Παρόμοια κατάσταση γνώρισε και η αγορά πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, με ελαφρά πτώση 0,9%, με αποτέλεσμα τον περασμένο Ιούνιο να κατέχει μερίδιο αγοράς 12,7%. Ενώ η Γερμανία σημείωσε κέρδη 12,4%, μειώσεις παρατηρήθηκαν σε άλλες μεγάλες αγορές όπως η Ιταλία (-18,3%), η Γαλλία (-8,3%) και η Ισπανία (-2,1%).
Σπύρος Ρέκκας