άνοιγμα της εστίασης

Αναζήτηση προσωπικού από το… Facebook.

Η εστίαση ανοίγει και στο Ηράκλειο στις 3 Μαΐου. Κατάφαση ή ερώτηση; Όπως όλα δείχνουν, τουλάχιστον προς το παρόν, η απόφαση της κυβέρνησης να ανοίξει αιφνιδιαστικά την εστίαση πριν από τις 10 Μαΐου, έχει δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που έχει επιλύσει, δημιουργώντας παράλληλα μια σειρά από «περίεργα» φαινόμενα στον κλάδο.

Κατ’ αρχάς, σύμφωνα με δεκάδες καταγγελίες που υπάρχουν, αρκετοί από τους εργαζόμενους στον κλάδο της εστίασης, οι οποίοι βρίσκονταν σε αναστολή, επέλεξαν να μην επιστρέψουν στους χώρους εργασίας τους, χωρίς καν να ενημερώσουν τους εργοδότες.

Αυτές οι πρακτικές είχαν ως αποτέλεσμα, πολλές από τις επιχειρήσεις εστίασης να βρίσκονται λίγα μόλις εικοσιτετράωρα πριν από την επίσημη επαναλειτουργία τους, χωρίς προσωπικό. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως πολλοί επιχειρηματίες μέσα από το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έχουν αναρτήσει αγγελίες αναζήτησης προσωπικού πολλών ειδικοτήτων, σε μια προσπάθεια να προλάβουν τις ημερομηνίες.

Στους κύκλους των επιχειρηματιών συζητείται έντονα η συγκεκριμένη εξέλιξη, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που σχολιάζουν ότι σε μια αναστολή εργασίας ο επιχειρηματίας δεν έχει δικαίωμα να απολύσει τον εργαζόμενο, αλλά ο εργαζόμενος έχει κάθε δικαίωμα να μην συνεχίσει στην εργασία του, χωρίς να υπάρχει κανένα απολύτως ζήτημα. Αυτό το δεδομένο συζητείται ως απόλυτα παράδοξο στην αγορά, με πολλούς να εκτιμούν ότι αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τη μη άμεση επαναλειτουργία πολλών επιχειρήσεων.

Η Μαρία Αντωνακάκη Χαλβατζή
Η Μαρία Αντωνακάκη Χαλβατζή

«Εφόσον οι πληροφορίες που υπάρχουν για εργαζόμενους που εγκαταλείπουν τις θέσεις τους μετά από αναστολή είναι επιβεβαιωμένες, τότε έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα αντικειμενικό ζήτημα ως κλάδος» αναφέρει η πρόεδρος του Συνδέσμου Επισιτισμού και Διασκέδασης Ηρακλείου Μαρία Αντωνακάκη Χαλβατζή για να προσθέσει:

«Τη δεδομένη δύσκολη στιγμή κι έπειτα από τόσους μήνες με κλειστή την εστίαση και πάρα πολλές θυσίες απ’ όλους, θεωρώ ότι τόσο οι επιχειρηματίες, όσο και οι εργαζόμενοι πρέπει να σταθούμε στο ύψος των συνθηκών και να ξεπεράσουμε μαζί τις όποιες δυσκολίες. Ο διάλογος και η συνεργασία είναι το κλειδί για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε».

Και… καπέλα

Εκτός όμως από τις σοβαρές ελλείψεις που παρατηρούνται σε προσωπικό λόγω αιφνίδιων αποχωρήσεων, η εστίαση έχει να αντιμετωπίσει ένα ακόμα τεράστιο πρόβλημα. Τη στιγμή που η κυβέρνηση έχει τονίσει πως θα στηρίξει τον κλάδο με κεφάλαια κίνησης, τα οποία ασφαλώς δεν έχουν δοθεί, υπάρχει τεράστια συζήτηση για πλήθος προμηθευτών που πωλούν τα προϊόντα τους πολύ ακριβότερα σε σχέση με τις τιμές που πουλούσαν προτού να κλείσει η εστίαση.

Ειδικότερα σε κάποιες περιπτώσεις βασικών πρώτων υλών για τη λειτουργία της εστίασης, παρατηρούνται μέχρι και διπλασιασμοί στις τιμές των υλών, που ασφαλώς καθιστούν τη λειτουργία των επιχειρήσεων προβληματική.

Το πρόβλημα γίνεται ακόμα μεγαλύτερο, με δεδομένο ότι όλοι ή σχεδόν όλοι οι προμηθευτές, πωλούν πλέον τοις μετρητοίς, γεγονός που συνεπάγεται την άμεση ανάγκη για ιδιαίτερα αυξημένη ρευστότητα σε μια περίοδο που η ροή του χρήματος αποτελεί ζητούμενο.

Όλο αυτό το «μπουκέτο» θεμάτων έρχεται να προστεθεί στο αντικειμενικό ζήτημα του τρόπου με τον οποίο θα ανοίξουν τα καταστήματα. Αφενός θα μπορούν να εξυπηρετούν πολύ λιγότερο κόσμο, λόγω περιοριστικών μέτρων και αφετέρου θα πρέπει αναγκαστικά είτε να «μοιράσουν» βάρδιες και πολλά ρεπό στο υφιστάμενο προσωπικό, είτε να περιορίσουν τα κέρδη τους στο όριο της βιωσιμότητας.

Η συγκεκριμένη εξίσωση είναι πάρα πολύ δύσκολη, κατ’ αρχάς επειδή το κράτος έχει δηλώσει την πρόθεση στήριξης, αλλά προς το παρόν δεν έχει προχωρήσει σε αυτή και κατά δεύτερον, επειδή ακόμα παραμένει άγνωστο το αν και κατά πόσο ο κόσμος θα ανταποκριθεί και θα στηρίξει την εστίαση, στο βαθμό που το έπραττε πριν από το κλείσιμο των καταστημάτων.