«Δεν υπάρχει πλέον κανένα ενδιαφέρον για την προστασία από τον κοροναϊό στο κομμάτι λειτουργίας της αγοράς. Υπάρχει μόνο ένα οργανωμένο σχέδιο για να κλείσει το 60 % των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων». Αυτό υποστηρίζουν πλέον ανοικτά οι έμποροι της Κρήτης, αλλά και ολόκληρης της χώρας σε σχέση με την προσέγγιση της κυβέρνησης για τη λειτουργία των καταστημάτων μόνο με τη μέθοδο του “click away”.
Παρά το μαζικό αίτημα των εμπόρων για άνοιγμα των καταστημάτων τους σήμερα με την τήρηση όλων των μέτρων προστασίας από τον κοροναϊό, η κυβέρνηση όχι μόνο δεν επέτρεψε καμία παρέκκλιση από την αρχική στρατηγική της, αλλά και προειδοποίησε, όπως ενημέρωσε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μανώλης Κουμαντάκης, πως όποιοι «τολμήσουν» να ανοίξουν τα καταστήματα τους, δεν κινδυνεύουν απλά με πρόστιμα, αλλά και με φυλάκιση.
«Την ίδια στιγμή βέβαια, η κίνηση σε όλους τους δρόμους είναι τεράστια, υπάρχουν δεκάδες χώροι διασποράς του κοροναϊού, ενώ τα σούπερ μάρκετ και οι μεγάλες εταιρείες συνεχίζουν να πωλούν κανονικά τα προϊόντα τους» παρατηρεί ο κ. Κουμαντάκης.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου και της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, τονίζει επίσης ότι όταν επρόκειτο να στηριχθεί ο Τουρισμός, άρθηκαν όλα τα περιοριστικά μέτρα που υπήρχαν, άνοιξαν οι πύλες εισόδου και οι επιχειρηματίες κλήθηκαν να υποστηρίξουν με ανοικτές επιχειρήσεις τον Τουρισμό και τη χώρα. Τώρα όμως, η κυβέρνηση ζητά από τους ίδιους ανθρώπους που τη στήριξαν το καλοκαίρι να παραμείνουν κλειστά, υπό το φόβο εξάπλωσης του ιού.
Οι επιχειρηματίες πλέον αναρωτιούνται γιατί υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά, ενώ πιστεύουν ξεκάθαρα ότι η συνολική ευρωπαϊκή λογική, η οποία ακολουθείται και σε πανελλαδικό επίπεδο, είναι συνειδητά να κλείσουν όσο το δυνατόν περισσότερες μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις. «Τη στιγμή που οι άνθρωποι του μόχθου πασχίζουν για να διασώσουν τις επιχειρήσεις τους, οι μεγάλες εταιρίες και οι πολυεθνικές έχουν αύξηση των τζίρων μέσα στην πανδημία της τάξεως του 22%» παρατηρεί ο κ. Κουμαντάκης και τονίζει:
«Απ’ ότι φαίνεται αυτό δεν απασχολεί την κυβέρνηση. Όπως δεν την απασχολεί ούτε η ύφεση που έχει δημιουργηθεί, ενώ με βάση τα όσα μαθαίνουμε δεν φαίνεται πως οι επιχειρήσεις θα ανοίξουν σύντομα. Όταν όμως συμβεί αυτό, το τοπίο θα έχει αλλάξει και το 60 % τουλάχιστον των επιχειρήσεων δεν θα υπάρχει πια».
Μέσα σε όλο αυτό το «πολεμικό» κλίμα, οι επιχειρηματίες πασχίζουν να σώσουν όσα μπορούν, ενώ έχουν ανακαλύψει νέες μεθόδους για την πώληση των εμπορευμάτων τους. Ο «δειγματισμός» και οι «πωλήσεις» μέσω … βιτρίνας αποτελούν έναν από τους πιο προσφιλείς τρόπους, ενώ ήδη πολλοί επιχειρηματίες προχωρούν σε κατ’ οίκον πωλήσεις, αξιοποιώντας προσωπικές γνωριμίες και σταθερούς πελάτες ετών.
Ενώ όμως οι επιχειρηματίες ρισκάρουν να βρεθούν εκτεθειμένοι σε έναν πιθανό έλεγχο και σπαταλούν πολύ χρόνο για αγορές της τάξης των 30 – 100 ευρώ, την ίδια στιγμή η καθημερινή κίνηση στους δρόμους θυμίζει γιορτές, η κίνηση των οχημάτων είναι αυξημένη, ενώ σε όλα τα καταστήματα και επιχειρήσεις που παραμένουν ανοικτά παρατηρείται διαρκής συνωστισμός.
Κάτω από αυτό το πρίσμα, οι επιχειρηματίες απορούν για ποιο λόγο συμβαίνουν όλα αυτά, πώς τελικά διασφαλίζεται η δημόσια υγεία και γιατί αφού δεν υπάρχει ούτε αυτοδέσμευση, αλλά ούτε επάρκεια σε ελεγκτικούς μηχανισμούς, οι ίδιοι φλερτάρουν καθημερινά με την καταστροφή.