Ζητήματα βιωσιμότητας των επιχειρήσεων μαζικής εστίασης τέθηκαν επί τάπητος στο πλαίσιο συνέλευσης επαγγελματιών της εστίασης που πραγματοποιήθηκε με αφορμή την παράταση του τοπικού lockdown στο Ηράκλειο, αλλά και την επικείμενη χειμερινή περίοδο, κατά την οποία θα πρέπει αναγκαστικά να λειτουργήσουν κλειστοί χώροι μαζικής εστίασης.
Στο πλαίσιο της σύσκεψης, υπήρξε η διαπίστωση πως οι αντικειμενικές δυσκολίες που έχουν τα κέντρα μαζικής εστίασης στο να λειτουργήσουν νόμιμα υπό το καθεστώς περιορισμού, έχει οδηγήσει τους καταναλωτές σε εναλλακτικές λύσεις, με αποτέλεσμα να αξιοποιούνται από ταβέρνες μέχρι… πλατείες και αυλές σχολείων, όπου είτε υπάρχει άλλο κανονιστικό πλαίσιο είτε δεν εφαρμόζεται ο νόμος.
Την ίδια στιγμή, τονίστηκε πως το υφιστάμενο πλαίσιο προβλέπει πολύ αυστηρές κυρώσεις για τους επαγγελματίες, οι οποίοι καλούνται να είναι και άτυποι ελεγκτές νομιμότητας, ενώ δεν προβλέπονται τόσο αυστηροί περιορισμοί για τους καλεσμένους και τους πελάτες, οι οποίοι ακόμα κι αν παρανομήσουν μπορούν εύκολα να βρεθούν στο «απυρόβλητο».
Κατά κοινή ομολογία διαπιστώθηκε πως οι στρεβλώσεις που έχει δημιουργήσει το νομικό πλαίσιο, αφενός πλήττουν βάναυσα το νόμιμο κομμάτι της μαζικής εστίασης, ενώ αφετέρου δεν διασφαλίζουν σε καμία περίπτωση την προστασία από την εξάπλωση του ιού, αφού τα «παραθυράκια» είναι πολλά και οι έλεγχοι αντικειμενικά ελάχιστοι.
«Υπάρχουν κάποια βασικά ζητήματα τα οποία σχετίζονται με τη βιωσιμότητα των καταστημάτων» αναφέρει με δηλώσεις της στην «Π» η κ. Αντωνακάκη για να προσθέσει:
«Κατ’ αρχάς είναι αδύνατο σε ιδιοκτήτες ή εργαζόμενους να ελέγχουν όλους τους καλεσμένους τους διαρκώς για το αν χορεύουν ή όχι. Κι όταν ένας γονιός ή ένας συγγενής θέλει να χορέψει στην ομορφότερη στιγμή του παιδιού του για παράδειγμα, πώς θα τον σταματήσει ένας εργαζόμενος;
Μπορεί ένας υπάλληλος σε κέντρο μαζικής εστίασης να διαπληκτιστεί με έναν πελάτη, που θέλει να χαρεί σε μια μοναδική στιγμή; Και με ποια νομιμοποίηση ο υπάλληλος θα μετατραπεί άτυπα σε αστυνομικός για να διασφαλιστεί η δημόσια υγεία;».
Εκτός όμως από τα προβλήματα που υπάρχουν αναφορικά με τη βιωσιμότητα του νόμιμου κομματιού της μαζικής εστίασης, τίθενται σοβαρά ζητήματα και για την επόμενη ημέρα, αφού εφόσον οι περιορισμοί συνεχίσουν, στην ουσία τα κέντρα διασκέδασης και οι κλειστοί χώροι δεν θα μπορέσουν να ανοίξουν καν για τη χειμερινή περίοδο.
Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, όλες οι κοινωνικές εκδηλώσεις που έχουν προγραμματιστεί ως το τέλος του χρόνου παραμένουν με ερωτηματικό για τους επιχειρηματίες» υποστηρίζει η κ. Αντωνακάκη τονίζοντας:
«Πρέπει να υπάρξει ένα πλαίσιο που θα καθορίζει βασικές παραμέτρους λειτουργίας των καταστημάτων. Με το να αλλάζουν οι αριθμοί των ατόμων, να τροποποιείται το ωράριο λειτουργίας, να επιτρέπεται ή να απαγορεύεται η μουσική, είναι αδύνατο τόσο για ένα ζευγάρι, όσο όμως και για έναν επαγγελματία να προχωρήσει στον σχετικό προγραμματισμό».
«Σεβόμαστε τον νόμο και τασσόμαστε πάντα υπέρ των μέτρων περιορισμού του κοροναϊού» αναφέρει με δηλώσεις της στην «Π» η Μαρία Αντωνακάκη Χαλβατζή για να προσθέσει:
«Παράλληλα όμως σεβόμαστε και κάθε νόμιμο συνάδελφο, τον οποίο έχουμε υποχρέωση να προστατεύσουμε. Διότι όταν εμείς ως επαγγελματίες καλούμαστε να είμαστε απόλυτα νόμιμοι με μέτρα που αυστηροποιούνται διαρκώς και την ίδια στιγμή, μετατρεπόμαστε επίσης σε ελεγκτές νομιμότητας μέσα στα ίδια μας τα μαγαζιά, αλλά και σε θεματοφύλακες των υγειονομικών πρωτοκόλλων, αντιλαμβάνεστε πως κάπου υπάρχει πρόβλημα».
Η κ. Αντωνακάκη παράλληλα τονίζει:
«Με τα νέα πρωτόκολλα οφείλουν οι συνάδελφοι εκτός από τα υγειονομικά πιστοποιητικά να ελέγχουν και προσωπικά έγγραφα και ταυτότητες, που πολλές φορές είτε αρνούνται να προσκομίσουν οι πελάτες είτε δηλώνουν πως δεν έχουν μαζί τους. Αντιλαμβάνεστε πως όλες αυτές οι ρυθμίσεις είναι αδύνατο να ελεγχθούν από το προσωπικό των επιχειρήσεων κι αντιλαμβάνονται υποθέτουμε και τα αρμόδια Υπουργεία ότι αυτό που μας ζητούν είναι πολύ πέρα από τις αρμοδιότητες μας αφενός αλλά και πέρα από τις δυνατότητες μας αφετέρου».