Αν ένας απλός παρατηρητής, προχωρήσει σε μια βόλτα στο κέντρο της πόλης, θα διαπιστώσει το αυτονόητο: Η κρίση έχει πλήξει σε τεράστιο βαθμό την επιχειρηματικότητα. Άλλωστε η εικόνα της αγοράς το μαρτυρά από μόνη της.
Ελάχιστες παλιές επιχειρήσεις παραμένουν ακμαίες, ενώ σχεδόν σε όλους τους μεγάλους εμπορικούς δρόμους του κέντρου, οι εικόνες από βιτρίνες με λουκέτα και χαρτιά που κρύβουν το εσωτερικό, αποτελούν πλέον μια καθημερινότητα την οποία σχεδόν έχει συνηθίσει το μάτι. Κι ενώ όλα αυτά συμβαίνουν στην καρδιά της πόλης, αντίστοιχη είναι η κατάσταση και εκτός αυτής.
Οι επιχειρήσεις που μπορούν και επιβιώνουν είναι ελάχιστες, ενώ περιορίζονται σε αυτές που είτε εδράζονται σε ιδιόκτητους χώρους, είτε δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά σε προσφορές καταναλωτικών προϊόντων χαμηλού κόστους. Εξαίρεση στην όλη κατάσταση, αποτελούν επιχειρήσεις εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, καφέ ή γρήγορου φαγητού, που και αυτές ωστόσο αντιμετωπίζουν πλέον αρκετά προβλήματα.
Ενώ όμως αυτή η κατάσταση δεν χρειάζεται κάποιον οικονομικό αναλυτή για να γίνει αντιληπτή, δεν φαίνεται πως έχουν αντίστοιχη άποψη μεγάλες εταιρείες, που εξυπηρετούν είτε ελληνικά συμφέροντα, είτε και ξένα. Για τις μεγάλες εταιρείες, η πεζοδρόμηση του κέντρου της πόλης διαμορφώνει ένα νέο δελεαστικό σκηνικό, τη στιγμή, που η ενοικίαση ή αγορά κτισμάτων στις νέες πεζοδρομημένες οδούς, έχει γίνει “μήλον της Έριδος” για αρκετούς νέους παίκτες.
Είναι ήδη γνωστό, πως μεγάλη εταιρεία ελληνικών συμφερόντων που εκπροσωπεί τόσο εθνικές εταιρείες, όσο όμως και πολυεθνικές έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της προκειμένου να δραστηριοποιηθεί στο Ηράκλειο και μάλιστα έχει δηλώσει πως θα επιθυμούσε να λάβει το κτήριο του πρώην Ειρηνοδικείου ή κάποιο από τα κτήρια που στέγαζαν στο κέντρο της πόλης τις Αστυνομικές Διευθύνσεις.
Η Δημοτική Αρχή βέβαια έχει παρουσιάσει τις δυσκολίες που καθιστούν το εγχείρημα έως αδύνατο, αυτό όμως δεν σημαίνει πως το ενδιαφέρον έχει μηδενιστεί. Ίσα – ίσα που οι εκπρόσωποι της εταιρείας, αναζητούν τη λύση εκείνη που θα τους φέρει στο Ηράκλειο και θα δημιουργήσει νέες συνθήκες ανταγωνισμού.
Εκτός όμως από τους ελληνικούς ομίλους που εκπροσωπούν και ξένες εταιρείες, υπάρχουν και άλλοι “παίκτες” που έρχονται να προστεθούν στο παιχνίδι των διεκδικήσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό εταιρίας ισπανικών συμφερόντων, που επεξεργάζεται ένα σχέδιο δυναμικής επέκτασης στην αγορά του Ηρακλείου.
Η εταιρεία, που εκπροσωπεί μια σειρά από φίρμες ρουχισμού, εδώ και πολύ καιρό επεξεργάζεται το σχέδιο για να δημιουργήσει ένα πολυκατάστημα, το οποίο θα στεγάζει όλες τις φίρμες κάτω από μία στέγη και θα δίνει συγκεντρωμένες σε μία διεύθυνση πολλές επιλογές προς τον καταναλωτή.
Η ίδια εταιρεία προσανατολίζεται στο να δημιουργήσει ένα νέο, μεγάλο χώρο που θα προσφέρει είδη σπιτιού, διακόσμησης, αλλά και έπιπλα, ενώ δεν αποκλείει την πιθανότητα ο συγκεκριμένος χώρος να βρίσκεται και εκτός ιστορικού κέντρου.
Μια ακόμα εταιρία ολλανδικών συμφερόντων, ετοιμάζεται να κατέλθει στο Ηράκλειο, έχοντας μπει ήδη στο παιχνίδι των αναζητήσεων χώρων που μπορεί να είναι διαθέσιμοι. Για την εταιρία δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις σε σχέση με τα είδη που ενδιαφέρεται να προσφέρει, ωστόσο υπάρχουν οι πληροφορίες πως μεταξύ άλλων, έχει στόχο να μπει δυναμικά στο πεδίο της αθλητικής ένδυσης και υπόδησης που κερδίζει διαρκώς έδαφος στην παγκόσμια αγορά.
Εκτός όμως από το “παιχνίδι” που παίζεται στην καρδιά της πόλης, ένα νέο επιχειρηματικό παιχνίδι έχει αρχίσει να αναπτύσσεται τόσο επί της 62 Μαρτύρων, όσο όμως και στην ευρύτερη περιοχή της Νέας Αλικαρνασσού. Με τρεις τουλάχιστον εταιρίες να δραστηριοποιούνται στην 62 Μαρτύρων ως χώροι Outlet, αλλά και με την παρουσία ενός νέου πολυκαταστήματος στην περιοχή, το σημείο αναδεικνύεται πλέον ελκυστικό για επενδύσεις, ενώ δεν αποκλείεται από τα επιχειρηματικά σχέδια μεγάλων κολοσσών.
Την ίδια στιγμή, μετά από το άνοιγμα δύο μεγάλων καταστημάτων με είδη σπιτιού και εξοπλισμούς , με την παρουσία μεγάλων σουπερ μάρκετ πολλαπλών κωδικών, αλλά και την παρουσία μεγάλων καταστημάτων παιχνιδιών και αθλητισμού, στην περιοχή ετοιμάζεται να δραστηριοποιηθεί μια ακόμα μεγάλη εταιρία εξοπλισμών, τοπικών συμφερόντων αλλά διεθνούς εκπροσώπησης. Κι όπως φαίνεται, αυτή είναι μόνο η αρχή, σε μια σειρά επιχειρηματικών δράσεων που έχουν εκκινήσει λίγο μετά την κρίση.
Το νέο “El Dorado”
Παρ’ όλα αυτά, ο Εμπορικός Σύλλογος βλέπει όλες αυτές τις δράσεις με σκεπτικισμό, ενώ επίσημα δηλώνει πως δεν έχει κάποια ενημέρωση.
“Αυτό που φαίνεται το τελευταίο διάστημα είναι πως ολοένα και περισσότεροι αντιμετωπίζουν το Ηράκλειο σαν το νέο El Dorado” δηλώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου Μανώλης Κουμαντάκης για να προσθέσει:
“Νομίζουν ίσως πως θα βρουν χρυσό, τη στιγμή που γίνεται μια τεράστια προσπάθεια τα τελευταία χρόνια για να συγκρατήσουμε την αγορά και να αναζητήσουμε, νέους, ευέλικτους τρόπους τόνωσης της επιχειρηματικότητας.
Το νομικό πλαίσιο πλέον επιτρέπει ασφαλώς τέτοιου είδους κινήσεις, όμως μέχρι αυτή τη στιγμή φαίνεται πως δεν συμβάλουν στην δημιουργία ενός υγιούς ανταγωνισμούς και στην πολυπόθητη τόνωση της πραγματικής τοπικής οικονομίας”.
Σε σχέση με τις νέες ή τις επικείμενες εμπορικές κινήσεις, ο κ. Κουμαντάκης αφήνει να εννοηθεί πως υπάρχει “καπνός αλλά δεν φαίνεται φωτιά”. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, έχουν ακουστεί κάποια σενάρια για διάφορες εταιρείες, ωστόσο ακόμα δεν είναι τίποτα επίσημο.
Όπως τονίζει, οι εξελίξεις αναμένονται, αν και όπως φαίνεται, θα ήταν μάλλον απίθανο αν μια νέα εταιρεία επιδιώκει να δραστηριοποιηθεί στο Ηράκλειο, να ενημερώσει πρώτα τον Εμπορικό Σύλλογο.