Σε μια κοινωνία που συνεχώς μεταβάλλεται και οι απαιτήσεις αυξάνονται διαρκώς, η γυναίκα αποδεικνύει πως δεν είναι πλέον το «αδύναμο φύλο» και «είναι ικανή να βγει μπροστά και να στηρίξει το σπίτι της», όπως υποστηρίζει η κ. Μαρία Πιτσικάκη, πρόεδρος του Αναπτυξιακού Συλλόγου Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης.
Οι γυναίκες είναι εδώ. Η γυναικεία επιχειρηματικότητα είναι υπαρκτή στο νησί μας με όλο και περισσότερες γυναίκες να τολμούν να κάνουν τα όνειρά τους πράξη, στήνοντας μια επιχείρηση.
Η 19η Έκθεση Κρητικών Προϊόντων, Οικοτεχνίας- Χειροτεχνίας διεξάγεται αυτές τις μέρες στην πλατεία Ελευθερίας και ολοκληρώνεται αύριο. Μετά από μια βόλτα στην Έκθεση μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι οι γυναίκες έχουν ενεργό ρόλο στις επιχειρήσεις, αποδεικνύοντας ότι «η επιχείρηση είναι μία και δεν υπάρχει διαχωρισμός ανάμεσα στην ανδρική και τη γυναικεία επιχειρηματικότητα», όπως τονίζει η κ. Μαρία Πιτσικάκη.
Ο Αναπτυξιακός Σύλλογος Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης, που διοργανώνει την Έκθεση στο κέντρο της πόλης του Ηρακλείου, μετράει περίπου 17 χρόνια στον χώρο των επιχειρήσεων και ιδρύθηκε από την πρόεδρο κ. Μαρία Πιτσικάκη. Αρχικά, ξεκίνησαν σαν μια ομάδα γυναικών και αργότερα οργανώθηκαν σε σύλλογο, ο οποίος πέτυχε χάρη στη δυνατή και σκληρή δουλειά όλων των μελών να αποδείξει ότι η επιχειρηματικότητα δεν είναι μόνο ανδρική υπόθεση.
Όπως αναφέρει η πρόεδρος, η γυναίκα είναι πιο δύσκολο να αποδείξει την αξία της, σε αντίθεση με τον άντρα, ιδιαίτερα στον επιχειρηματικό κόσμο που ανέκαθεν εθεωρείτο «ανδροκρατούμενος».
Τα τελευταία τρία χρόνια ο Σύλλογος έχει ανοίξει τα φτερά του προσελκύοντας γυναίκες από όλους τους νομούς της Κρήτης, οι οποίες συνεργάζονται ανταλλάσσοντας ιδέες μεταξύ τους.
Η κ. Μαρία Πιτσικάκη προσθέτει ότι «γίνονται τακτικά επιμορφώσεις και εκπαιδευτικά σεμινάρια στις γυναίκες πάνω σε θέματα μάρκετινγκ, επιχειρήσεων κ.ά.», με σκοπό την καλύτερη κατάρτισή τους και την ανάδειξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας.
Μάλιστα, την προηγούμενη Τρίτη 30 Ιουλίου έγινε μια παρουσίαση ενός διαδικτυακού χάρτη (πλοηγός), με τη βοήθεια του οποίου μπορεί κανείς να εντοπίσει το πλήθος των γυναικείων επιχειρήσεων και το αντικείμενό τους.
Ο Σύλλογος συνεργάζεται με διάφορους φορείς, τον Δήμο Ηρακλείου και την Περιφέρεια Κρήτης, ενώ ακόμα η επιχειρηματικότητα δεν έχει σύνορα, καθώς πολλές από τις επιχειρήσεις ταξιδεύουν σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό για να προωθήσουν τα προϊόντα τους.
Παραδείγματα αποτελούν η κ. Δήμητρα Ψαράκη και η κ. Ειρήνη Αρμακόλα, οι οποίες παρατηρούν ότι οι καινοτομίες τους έχουν πιο πολλή ζήτηση στο εξωτερικό.
Η κ. Δήμητρα Ψαράκη και ο σύζυγός της, ο κ. Γιώργος Βηλανάκης, στηρίζοντας την καινοτομία και δουλεύοντας ομαδικά και συλλογικά, κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα φακό, ο οποίος λειτουργεί μονάχα με νερό, χωρίς μπαταρίες.
Οι ίδιοι κάνουν εξαγωγές στο εξωτερικό και υποστηρίζουν ότι «εκεί ο φακός πουλάει περισσότερο, ενώ εδώ στην Ελλάδα οι Έλληνες δεν τον εμπιστεύονται, νομίζοντας ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα χαλάσει».
Η κ. Ειρήνη Αρμακόλα έχει σπουδάσει Χημεία και χρησιμοποιώντας τις γνώσεις της πάνω στην επιστήμη της εισήγαγε μια καινοτομία στην παραγωγή σαπουνιών. Η καινοτομία που εισήγαγε έχει να κάνει με τη μέθοδο σαπουνοποίησης.
Η ίδια τόνισε ότι χρησιμοποιεί τη ψυχρή μέθοδο σαπουνοποίησης σε αντίθεση με την θερμή που χρησιμοποιούν στις διάφορες βιομηχανίες σαπουνιών. Το πλεονέκτημα αυτής της μεθόδου είναι ότι διατηρούνται τα ευεργετικά συστατικά του σαπουνιού, όπως είναι η γλυκερίνη. Γι’ αυτό τον λόγο στο εξωτερικό το προτιμούν περισσότερο, παρ’ όλο που είναι πιο ακριβό σε σχέση με το βιομηχανικό σαπούνι, ενώ εδώ στην Ελλάδα τώρα αρχίζουμε να το μαθαίνουμε.
Η κ. Μαρία Βυτινίδου, μιλώντας στην «Π», υποστηρίζει ότι στον δικό της χώρο, αυτόν της μόδας, εκείνη είναι που βάζει την ιδέα, σχεδιάζει το ρούχο, αλλά στην συνέχεια πρέπει να ασχοληθούν πολλά άτομα για να υλοποιηθεί αυτή η ιδέα.
Η ίδια προσθέτει ότι «απαραίτητη προϋπόθεση σε μια επιχείρηση είναι η ομαδικότητα, η συλλογικότητα και η συνεργατικότητα», ενώ τέλος διαχωρίζοντας την υψηλή ραπτική και το καθημερινό ρούχο απ’ το ρούχο καινοτομίας, έκανε λόγο για τη δική της καινοτομία στον χώρο της μόδας. Μας περιέγραψε το τζάκετ καινοτομίας που έχει σχεδιάσει η ίδια, το οποίο έχει ενσωματωμένα φωτοβολταϊκά, που δίνουν τη δυνατότητα σε όποιον το φοράει να μπορεί να φορτίσει το κινητό ή το τάμπλετ ανά πάσα ώρα και στιγμή.
Τέλος, η κ. Μαρία Χάιτα ασχολείται με την παραγωγή ειδών ζαχαροπλαστικής και επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι «ο κόσμος ψάχνει το ποιοτικό και το διαφορετικό», κάτι που είναι μέσα στο πλαίσιο της Έκθεσης.