Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος μίλησε στο ΕΡΤNews, στην εκπομπή NEWSROOM για το καλάθι των Χριστουγέννων, του Άη Βασίλη καθώς για τους ελέγχους για τη Black Friday.
«Να πω ότι έχουν γίνει κάποιες συζητήσεις ήδη με την αγορά για το συγκεκριμένο ζήτημα και πράγματι είμαστε πάρα πολύ κοντά στο να ανακοινώσουμε το καλάθι των Χριστουγέννων. Θα έχει τη σύνθεση λίγο πολύ που είχε και πέρυσι. Θα υπάρχουν αγαθά όπως το τσουρέκι, η σοκολάτα, η γαλοπούλα, το αρνί, το κατσίκι. Τα οποία είναι βασικά καταναλωτικά προϊόντα για τις γιορτές, για τις οικογένειες εκείνη την εποχή και για το τραπέζι.
Και θα κρατήσει αυτό μέχρι και το τέλος της χρονιάς, προκειμένου να έχουν όλοι οι καταναλωτές τη δυνατότητα. Πάντοτε αρχίζει την Τετάρτη, το ερώτημα είναι αν θα αρχίσει την Τετάρτη 11, Τετάρτη 18, αλλά προσανατολιζόμαστε μάλλον προς Τετάρτη 11. Αυτό είναι κάτι όμως που θα το δούμε μετά την ολοκλήρωση των συζητήσεων με την αγορά την επόμενη Τετάρτη» σημείωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Παράλληλα, ο Γενικός Γραμματέας υπογράμμισε ότι «τώρα σε ό,τι αφορά σε κουραμπιέδες και μελομακάρονα. Η θέση παραμένει ίδια με πέρσι, παρότι έγινε πάλι η συζήτηση με την αγορά. Η εικόνα που έχουμε και φέτος είναι ότι τα προϊόντα αυτά μπορεί να τα βρουν πιο καλά σε εξειδικευμένα καταστήματα, σε καλύτερες τιμές σε εξειδικευμένα καταστήματα οι καταναλωτές παρά στα σούπερ μάρκετ. Ακριβώς επειδή τα σούπερ μάρκετ έχουν το πλεονέκτημα εκεί που μπορούν να κάνουν μεγάλα αποθέματα.
Εν συνεχεία πρόσθεσε πως: «Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι το συγκεκριμένο αγαθό έχει πολύ διαφορετικές ποιότητες. Δηλαδή μελομακάρονα και μελομακάρονα. Διαφέρουν προφανώς και κουραμπιέδες. Άρα είναι κάτι το οποίο πραγματικά οι φούρνοι και τα ζαχαροπλαστεία έχουν μεγαλύτερη εξειδίκευση και είναι σίγουρο ότι οι περισσότεροι καταναλωτές τελικά θα θα. Θα προσφύγουν εκεί και όχι τόσο στα σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, θα υπάρχουν και στα σούπερ μάρκετ προφανώς».
Όσον αφορά το καλάθι του Άη Βασίλη ο κ. Αναγνωστόπουλος σημείωσε: «Και εκεί υπάρχει αυτή τη στιγμή μια έντονη συζήτηση με την αγορά. Τις επόμενες ημέρες θα είμαστε έτοιμοι. Πιθανότατα να κάνουμε και εκεί ανακοινώσεις. Η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι και φέτος θα καταφέρουμε να έχουμε το καλάθι του Άη Βασίλη, το οποίο θα βοηθήσει πάρα πολύ κυρίως τους γονείς αλλά και τους νονούς, τους θείους, όλους όσους έχουν δηλαδή να αγοράσουν».
Black Friday και πρόστιμα
Για τις τιμές της Black Friday είπε: «Πρέπει να είμαστε απολύτως σαφείς ότι προφανώς οι τιμές είναι πολύ αυξημένες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Είναι κάτι το οποίο συμβαίνει σε παγκόσμια κλίμακα. Δεν είναι κάτι, δεν είναι ένα ελληνικό φαινόμενο. Ωστόσο, στην Ελλάδα τον τελευταίο χρόνο έχουμε μειωμένη, έχουμε πάρα πολύ χαμηλό πληθωρισμό, είμαστε στο 0,8% στα βασικά καταναλωτικά προϊόντα. Αυτό δείχνει χαμηλότερο πληθωρισμό. Κοιτάξτε τι δείχνουν τα νούμερα. Συνήθως συμβαίνει και στην τσέπη μας. Δεν είναι πολύ διαφορετικό, αλλά στην πράξη.
Πράγματι, οι καταναλωτές ήδη έχω προβληματιστεί από τις υψηλές τιμές. Το καλό είναι ότι σε σχέση με πέρυσι βρισκόμαστε στις ίδιες τιμές. Αυτό δείχνει το 0,8%. Ενδεχομένως σε κάποιες κατηγορίες είμαστε και αρκετά χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι και κυρίως σε κατηγορίες οι οποίες ήδη μας έχουν αρχίσει και μας έχουν δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στο παρελθόν, όπως το ελαιόλαδο. Εκεί βλέπουμε μια πολύ σημαντική σιγά σιγά αποκλιμάκωση της τιμής, την οποία θα την δούμε και τους επόμενους μήνες, γιατί τώρα τυποποιούνται οι παραγωγές της πρόσφατης σοδειάς και άρα θα έχουμε κι εκεί μια καλύτερη εικόνα τιμών. Δεν σημαίνει όμως» και συνέχισε υπογραμμίζοντας:
«Με την περισσότερη παραγωγή; Όχι μόνο στην Ελλάδα; Αυτό είναι το δεν είναι το καθοριστικό είναι. Η Ισπανία είναι καθοριστική στη συγκεκριμένη αγορά. Η Ισπανία έχει πολύ μεγαλύτερη παραγωγή από ότι είχε πέρυσι και πρόπερσι και αυτό σημαίνει ότι όταν το λάδι αυτό θα τυποποιηθεί και θα αρχίσει να διατίθεται στις αγορές, θα έχουμε μια πολύ μεγαλύτερη προσφορά και άρα πολύ καλύτερες τιμές για τους καταναλωτές». Επιπροσθέτως για τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν κατά την διάρκεια της Black Friday είπε «Σωστά και έχουν και έχουν εκδοθεί τα ονόματα των επιχειρήσεων αυτών. Έχουν βγει δελτία τύπου με τις ανακοινώσεις των ονομάτων των επιχειρήσεων που έχουν ξεπεράσει το πρόστιμο των 50.000 ευρώ, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία. Υπάρχει δηλαδή ήδη αυτός ανακοίνωση και πράγματι τα πρόστιμα αυτά θα εισπραχθούν, με την έννοια ότι ναι μεν μπορούν οι εταιρείες να προσφύγουν στα δικαστήρια, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα πληρώσουν τα πρόστιμα. Αν κερδίσει το δικαστήριο απλώς θα τους επιστραφούν, αλλά τα πρόστιμα θα πληρωθούν. Αυτό είναι σημαντικό. Εδώ δεν μιλούμε για αισχροκέρδεια με την έννοια της αθέμιτης κερδοφορίας. Μιλάμε για παραπλανητικές εκπτώσεις.
Ο έλεγχος εδώ είναι δειγματοληπτικός και δεν σημαίνει αυτό ότι το να ανακοινώσουμε ένα πολύ συγκεκριμένο προϊόν στο οποίο υπήρχε πρόβλημα θα ήταν κάτι που θα διευκόλυνε την παραβατική επιχείρηση να πει ότι σε όλους τους υπόλοιπους κωδικούς δεν το κάνει αυτό. Όχι. Σε κάθε περίπτωση, όταν το δείγμα που παίρνουμε από κάθε έλεγχο δείχνει ότι υπάρχουν παραβάσεις, είναι που το κάνει πιθανότατα και σε άλλα αγαθά. Άρα λοιπόν η συνολική. Πρέπει να υπάρχει συνολική ζημιά στην εικόνα της επιχείρησης σε όλα τα προϊόντα της, έτσι ώστε να συμμορφωθεί στο μέλλον. Το να καταλαβαίνω ότι υπάρχει μια ρητορική του να ανακοινώσουμε πολύ συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά αυτό σε όλες τις περιπτώσεις βοηθάει τον παραβάτη στην πραγματικότητα να ισχυριστεί ότι εγώ το έκανα μόνο σε έναν κωδικό ή σε δύο κωδικούς, αλλά έχω άλλους 10.000 κωδικούς τους οποίους θα το κάνω. Δεν ισχύει όμως αυτό γιατί μιλάμε για δειγματοληψία. Αν το κάνεις σε περισσότερους από αυτούς τους κωδικούς στους οποίους έχει συλληφθεί αυτό το πράγμα».
Ακολούθως ο κ. Αναγνωστόπουλος επισήμανε: «Τι γίνεται όταν έχουμε μία παράβαση η οποία σημειώνεται και υπάρχει πρόστιμο; Αυτό δεν σημαίνει προφανώς ότι δεν υπάρχει επανέλεγχος για να δούμε αν τελικώς έχει επέλθει συμμόρφωση ή αν συνεχίζει η επιχείρηση αυτή να πράττει ό, τι έπραττε και πριν. Προφανώς στη δεύτερη περίπτωση, που δυστυχώς είχαμε και τέτοιες περιπτώσεις, φέτος το πρόστιμο είναι πολύ μεγαλύτερο. Κλιμακώνεται διαρκώς κάθε φορά που Επαναλαμβάνεται η παράβαση προκειμένου να καταστεί πλήρως αποτρεπτικό, έτσι ώστε και η επιχείρηση να σταματήσει να χρησιμοποιεί αυτή την αθέμιτη εμπορική πρακτική».
Ηλεκτρονικό εμπόριο
Για το ηλεκτρονικό εμπόριο τόνισε πως «ο μεγαλύτερος όγκος των καταγγελιών έχει μετατοπιστεί πλέον από το φυσικό στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Αυτή είναι η εικόνα που έχουμε σήμερα. Ωστόσο, σε πολλές από τις παραβάσεις οι οποίες κάνουν οι επιχειρήσεις δεν είναι απολύτως αντιληπτές από τους καταναλωτές, είναι αρκετά πονηρές, οπότε μπορεί να μην έρθει καν και καταγγελία.Δηλαδή στις παραπλανητικές εκπτώσεις δεν υπάρχουν πολλές και σε πολλές περιπτώσεις καθόλου καταγγελίες και αυτά προκύπτουν από τον αυτεπαγγέλτως έλεγχο του κράτους». «Περιμένουμε και άλλους κωδικούς. Πιθανότατα θα έχουμε ανακοινώσεις είτε την Τετάρτη είτε την Πέμπτη με περισσότερους ακόμα κωδικούς, οι οποίοι θα επικοινωνηθούν από τα μεγάλα σούπερ μάρκετ αύριο. Αύριο είναι οι ανακοινώσεις οι οποίες κάνουν τα σούπερ μάρκετ, οπότε χρειαζόμαστε λίγο χρόνο για να προετοιμάσουμε τη λίστα και να τη δώσουμε στη δημοσιότητα.
Πάντως θα έχουμε νέους κωδικούς, θα είναι αρκετά περισσότεροι και αυτό είναι κάτι το οποίο είναι πολύ θετικό. Τα κυρίως τρόφιμα, βασικά καταναλωτικά προϊόντα και γενικώς καταναλωτικά προϊόντα, τα οποία έχουν υψηλή ζήτηση. Όχι απαραίτητα φθηνά ή χαμηλότερης τιμής προϊόντα, αλλά και προϊόντα τα οποία αφορούν όλα τα εισοδήματα από τα χαμηλότερα με προτεραιότητα μέχρι και τα μεσαία εισοδήματα. Η εικόνα που έχουμε είναι ότι αν παραμείνει, αν παραμείνει πληθωρισμός σε αυτά τα επίπεδα, δεν υπάρχει λόγος να μην παραμείνουν οι τιμές αυτές σταθερές και χαμηλότερες» κατέληξε λέγοντας ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου.