Από σήμερα αρχίζουν επίσημα οι χειμερινές εκπτώσεις
Από σήμερα αρχίζουν επίσημα οι χειμερινές εκπτώσεις

Κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες κι έπειτα από μια εορταστική περίοδο που δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα αρχίζουν σήμερα επίσημα οι χειμερινές εκπτώσεις στην αγορά.

Βέβαια, όπως έχει γράψει ήδη η «Π» τα περισσότερα καταστήματα και ειδικότερα οι μεγάλες αλυσίδες, έχουν ήδη μπει στο «χορό των εκπτώσεων», μέσα από μια σειρά μειώσεων στις τιμές, προσφορών και μηνυμάτων. Η ανταπόκριση των καταναλωτών ωστόσο μέχρι τώρα ήταν ασθενική, με δεδομένο το γεγονός πως όποια πρόσθετα εισοδήματα έλαβαν την περίοδο των γιορτών, είτε μέσω κοινωνικού μερίσματος, είτε μέσω επιδοτήσεων, τα χρησιμοποίησαν για αγορές τα Χριστούγεννα ή για κάλυψη άλλων πάγιων αναγκών και φορολογικών υποχρεώσεων.

Παρ’ όλα αυτά, οι επιχειρηματίες διατηρούν την αισιοδοξία τους, εκτιμώντας πως τα πολύ υψηλά επίπεδα εκπτώσεων και οι πολύ καλές τιμές στην αγορά, θα πείσουν τους καταναλωτές να προσέλθουν στις αγορές και να καλύψουν βασικές ανάγκες τους. Υπενθυμίζεται ότι, με βάση τη σχετική απόφαση της Περιφέρειας Κρήτης, που στηρίχθηκε στις προτάσεις των Εμπορικών Συλλόγων, οι φετινές χειμερινές εκπτώσεις θα είναι «μακράς διάρκειας» και θα ισχύουν για το Ηράκλειο έως και τις 15 Μαρτίου. Σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο επίσης, τα καταστήματα μπορούν να παραμείνουν ανοιχτά την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων, δηλαδή στις 20 Ιανουαρίου.

Αγορά

Συμβουλές

Με δεδομένο πως ανά την Ελλάδα έχουν παρατηρηθεί πολλές περιπτώσεις επιχειρούμενης προσπάθειας παραπλάνησης των καταναλωτών κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, έχει εκδώσει μια σειρά από χρήσιμες συμβουλές, ώστε να μην παρασύρονται οι καταναλωτές από περιττές αγορές και υψηλά ποσοστά εκπτώσεων.

Σύμφωνα με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών, οι καταναλωτές θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη τους προτού προχωρήσουν σε αγορές τον οικογενειακό προϋπολογισμό τους, τις οικονομικές δυνατότητές τους και την ορθή ιεράρχηση των αναγκών τους.

Είναι σημαντικό να λαμβάνεται υπόψη πριν από κάθε αγορά το κόστος οποιουδήποτε αντικειμένου. Αν για παράδειγμα ένα προϊόν προσφέρεται από 1.000 ευρώ στα 500, μπορεί να γίνεται δελεαστικό ως προς το ποσοστό έκπτωσης του, αλλά παραμένει απαγορευτικό προς αγορά για πάρα πολλά νοικοκυριά. Γι’ αυτό το λόγο οι καταναλωτές οφείλουν πρωτίστως να ελέγχουν αν μπορούν με βάση τις δυνατότητές τους να αποκτήσουν ένα οποιοδήποτε προϊόν και δευτερευόντως να εξετάζουν το πόσο φθηνότερα προσφέρεται.

Οδηγίες

Εκτός όμως από τους καταναλωτές, τις καθιερωμένες πλέον οδηγίες εκδίδουν και οι Εμπορικοί Σύλλογοι ανά την Ελλάδα, με τις οποίες ενημερώνουν τα μέλη τους για τη διαδικασία των εκπτώσεων. Οι οδηγίες μπορεί να αφορούν άμεσα τους επιχειρηματίες, αναφέρονται όμως και στους καταναλωτές, αφού γνωρίζοντας τις μπορούν να κρίνουν αν μια επιχείρηση συμμορφώνεται με το ισχύον πλαίσιο δεσμεύσεων ή όχι.

Σημειώνεται, ότι με βάση τις οδηγίες, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία του ποσοστού έκπτωσης.

Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.