Με υποτονικούς ρυθμούς φαίνεται να ξεκίνησαν οι εκπτώσεις στα μαγαζιά στο κέντρο του Ηρακλείου. Οι καταστηματάρχες περίμεναν μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση την περίοδο των εκπτώσεων, ενώ η ύπαρξη των τουριστών δεν ενισχύει ιδιαίτερα τα ταμεία.
Οι καταναλωτές απ’ την άλλη, περίμεναν τις εκπτώσεις για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους. Ωστόσο, ψωνίζουν επιφυλακτικά, επηρεασμένοι απ’ τις δυσχερείς συνέπειες της οικονομικής κρίσης, αναζητώντας το καλύτερο προϊόν στην καλύτερη δυνατή τιμή.
Επιφυλακτικοί στις αγορές τους οι καταναλωτές
Συγκεκριμένα, το καταναλωτικό κοινό περιμένει τις εκπτώσεις για να πραγματοποιήσει τις αγορές του, ενώ ψωνίζει όλο τον χρόνο μόνο προϊόντα άμεσης ανάγκης, με βασικό κριτήριο την τιμή. Σε περίπτωση που ενδιαφέρονται για ένα προϊόν μη άμεσης ανάγκης ή θα περιμένουν να γίνει εκπτωτικό ή δεν θα το αγοράσουν.
Για προϊόντα κάτω των 80 ευρώ ικανοποιητικές εκπτώσεις φαίνεται να είναι της τάξεως του 20%, ενώ σε προϊόντα άνω των 100 ευρώ απαιτούν τουλάχιστον 50% με 60% έκπτωση. Στο δίλημμα, ωστόσο, οικονομικότερων προϊόντων χαμηλής ποιότητας ή το αντίθετο, κερδίζει πάντα η χαμηλή τιμή.
Οικογενειάρχες καταναλωτές δηλώνουν πως τα περισσότερα χρήματα, αν όχι όλα, αφιερώνονται στα παιδιά τους ενώ για τους ίδιους, λόγω οικονομικών δυσκολιών, θα προβούν σε αγορές μέσο όρο δύο φορές τον χρόνο. Η περίοδος των εκπτώσεων είναι μία από αυτές, ενώ πάλι η προτεραιότητα είναι τα παιδιά.
Όπως αναφέρουν: «Πρώτα θα ντυθεί το παιδί μου, ύστερα εγώ».
Ωστόσο φαίνεται να προτιμούν ιδιαίτερα μικρότερα μαγαζιά έναντι των πολυεθνικών, αφού προσελκύονται από τη φιλική διάθεση και αποκλειστική ενασχόληση των εργαζομένων, με αποτέλεσμα την καλύτερη εξυπηρέτησή τους.
Η τιμή φυσικά, είναι βασικός γνώμονας για την πραγματοποίηση των αγορών τους και πολλές φορές εις βάρος των προτιμήσεών τους, αφού δηλώνουν: «Θα προτιμήσω κάτι που μου αρέσει λιγότερο αλλά είναι φθηνότερο. Συμβιβάζεται η προτίμηση με την τιμή».
Απογοητευμένοι οι καταστηματάρχες
Η “Π” βρέθηκε σε καταστήματα στο κέντρο της πόλεως και μίλησε με καταστηματάρχες και καταναλωτές.
Η ιδιοκτήτρια μαγαζιού με χειροποίητα κοσμήματα, Μαρία Χριστοδουλάκη, δηλώνει: «Στα χειροποίητα κοσμήματα δεν μπορούν να γίνουν εκπτώσεις, ωστόσο σε ορισμένα είδη κάνουμε έκπτωση γύρω στο 10% και σε όσα δεν είναι νέες παραλαβές υπάρχει μία έκπτωση 30%.
Αύξηση στην κίνηση του 10% με 15% παρατηρήθηκε τις τελευταίες δύο με τρεις μέρες. Μέχρι τώρα δεν υπήρχε τίποτα». Για τους επισκέπτες της πόλης λέει:
«Ο τουρίστας, έρχεται με συγκεκριμένο budget στις διακοπές του, από το οποίο σκέφτεται και το παραμικρό κέρμα που θα καταναλώσει.
Περισσότερο θα λέγαμε μπαίνει στο μαγαζί για να χαζέψει. Θα έλεγα, λοιπόν, πως δουλεύω με σταθερή πελατεία και όχι τόσο με τουρισμό. Βέβαια, λόγω κρίσης, ο κόσμος δεν ψωνίζει όπως παλιά. Υπάρχει πολύ μεγάλη μείωση.
Ακόμη και τα 2 ευρώ ο κόσμος προσπαθεί να τα κάνει παζάρι. Εγώ βέβαια, όπου μπορώ να κάνω κάτι, το κάνω…»
Η Χρυσή Μαγαράκη, υπάλληλος καταστήματος ρουχισμού αναφέρει:
«Εμείς προσπαθούμε να κάνουμε όλο τον χρόνο εκπτώσεις, ωστόσο αυτή την περίοδο έχουμε έκπτωση στις τιμές ακόμη και πάνω από 50%. Η κίνηση αυτές τις μέρες φαίνεται να έχει κάπως αυξηθεί, αλλά όχι σε μεγάλο βαθμό.
Προφανώς και υπάρχει μεγάλη μείωση του κόσμου εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Λειτουργούμε με σταθερή πελατεία, αλλά στις εκπτώσεις βλέπουμε καινούριο κόσμο στο μαγαζί. Φαίνεται να περιμένουν την περίοδο των εκπτώσεων για να ψωνίσουν μεγαλύτερες ηλικίες, ενώ οι νεαρές κυκλοφορούν όλο τον χρόνο.
Όσον αφορά τα παζάρια στις τιμές, είναι πολύ συχνό φαινόμενο και εμείς, όπου μπορούμε τα δεχόμαστε».
Οι υπάλληλοι εταιρείας επώνυμων ρούχων Χαρά Λογοθέτη και Κέλλυ Ιλανίδου τονίζουν: «Τον κόσμο πλέον δεν τον ενδιαφέρει η ποιότητα, δεν συνειδητοποιεί ότι θα πάρει ό,τι πληρώσει.
Προτιμά να πάρει κάτι σε πολύ χαμηλή τιμή παρά κάτι καλύτερο που θα του κρατήσει και δεν θα φθαρθεί αλλά έχει ελάχιστα μεγαλύτερη τιμή. Αντιμετωπίζει το ρούχο ως αναλώσιμο, δεν συνειδητοποιεί ότι με 5 ως 10 ευρώ παραπάνω θα πάρει κάτι που θα του κρατήσει χρόνια. Στο κατάστημα μπορείτε να βρείτε και εκπτώσεις μέχρι και 40%.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι αγορές των πελατών είναι πολύ επιφυλακτικές και ιδιαίτερα απαιτητικές.
Για την αγορά ενός προϊόντος οι πελάτες θέλουν το καλύτερο σε όσο το δυνατόν καλύτερη τιμή. Την περίοδο των εκπτώσεων περιμέναμε κάτι καλύτερο, διότι φαίνεται να είναι μειωμένη η κίνηση στο μαγαζί.
Ωστόσο, για να αντεπεξέλθουμε, ίσως να εξετάσουμε το γεγονός αύξησης των εκπτώσεων της τάξεως των 50% με 60%».