Μπορεί τα ωράρια των καταστημάτων να είναι ιδιαίτερα ευέλικτα αυτό το διάστημα και να εξυπηρετούν ακόμη και τον πιο πολυάσχολο καταναλωτή, παρ’ όλα αυτά ποικίλες είναι οι απόψεις σχετικά με τις εργάσιμες Κυριακές και το εορταστικό ωράριο συνολικά. Από την σκοπιά των εργαζομένων, αποτελούν εξαντλητικά ωράρια εργασίας, με υπερωρίες σε κάποιες περιπτώσεις και σίγουρα ποιοτικό χρόνο ζωής, που δεν επιστρέφει σε κανέναν από αυτούς.
Από την άλλη πλευρά, του καταναλωτή, αποτελεί ιδανικό σενάριο, καθώς χαρίζει ελευθερία χρόνου στις αγορές του.
Η «Π» μίλησε με ανθρώπους και από τις δύο πλευρές, οι οποίοι εξέφρασαν την άποψή τους σχετικά με το εορταστικό ωράριο, αλλά και αν επωφελούνται την μία επιπλέον μέρα της εβδομάδας για να κάνουν τις αγορές τους.
Τις μέρες των εορτών έχει κεντρίσει -και θα εξακολουθήσει- το ενδιαφέρον των καταναλωτών, καθώς δεν είναι λίγες οι προσφορές των καταστημάτων, οι οποίες είναι ικανές να μειώσουν μέχρι ένα αξιοσημείωτο χρηματικό ποσό τα συνολικά έξοδα των αγορών.
Ο κ. Έλενα Χιοτοντάκη δήλωσε πως είναι θετική, διότι πιστεύει πως η αγορά θα ωφεληθεί. «Θεωρώ ότι τουλάχιστον αυτές τις μέρες, επειδή έχει πολλή δουλειά και οι άνθρωποι μπορεί να μην προλαβαίνουν, είναι πάρα πολύ καλό αυτό. Θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ εξυπηρετικό».
«Να μην εργάζονται τα ίδια άτομα, να προλαβαίνουν να πάρουν ρεπό και οι άλλοι συνάνθρωποι μου και όχι να δουλεύουν όλη την εβδομάδα για να επωφελούμαι εγώ» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Σουζάνα Τορωμανίδου, ενώ συμπλήρωσε: «Με βολεύει, θα ήθελα να είναι ανοιχτά τις Κυριακές όλα τα καταστήματα όπως στο εξωτερικό».
«Από τη στιγμή που γίνονται σεβαστά τα δικαιώματα των εργαζομένων -γιατί δεν μπορεί ένας εργαζόμενος να δουλεύει 31 μέρες το μήνα- και έχει τα ρεπό του και τον μισθό του κανονικά, θεωρώ ότι ναι, βεβαίως να ανοίγουν την Κυριακή» είπε ο κ. Χρήστος Κραβαρίτης, θίγοντας όμως το σημείο στο οποίο διαφωνεί βάση αυτού του «συστήματος». «Θεωρώ ότι το εμπόριο πρέπει να είναι ελεύθερο, να μπορεί δηλαδή ο καθένας να ανοίξει όποτε θέλει και να κλείσει όποτε θέλει. Να υπάρχει μια ευελιξία. Δεν μπορεί ένας εμπορικός σύλλογος να περιορίζει το ωράριο. Πρέπει πάντα να γίνονται σεβαστά και τα θρησκευτικά δικαιώματα και οι ιδιαιτερότητες του κάθε ανθρώπου».
Τι λένε οι εργαζόμενοι και οι καταστηματάρχες
Σίγουρα για εκείνους που εργάζονται ο χρόνος είναι περιορισμένος, ίσως και ανύπαρκτος, την ίδια στιγμή που το εορταστικό κλίμα φαίνεται να μην τους έχει αγγίξει ουσιαστικά, εξαιτίας της πολύωρης εργασίας τους.
Ο κ. Στυλιανός Βλατάκης, υπεύθυνος καταστήματος με παπούτσια, περιγράφει πως: «Η ουσία είναι να έχεις δουλειά, αν έχεις δουλειά όλα περνάνε. Δεν είμαι καθόλου ικανοποιημένος. Δεν έχει καθόλου δουλειά μέχρι στιγμής και ελπίζω από την επόμενη βδομάδα να έχουμε. Θεωρώ ότι έπαιξε πάρα πολύ σημαντικό ρόλο η black Friday και πιστεύω ότι ο κόσμος ακόμα δεν έχει πληρωθεί για να κάνει αγορές. Οι επόμενες Κυριακές θα κινηθούν πολύ καλύτερα» επισημαίνει ενθαρρυντικά, ενώ δίνει μία εικόνα για τους υπαλλήλους του καταστήματος: «Οι υπάλληλοι δεν παραπονιούνται, γιατί κάνουν κανονικά το ωράριο τους και πληρώνονται κανονικά. Θέλουν και αυτοί και να δουλέψουν και να πληρωθούν παραπάνω».
«Οι μέρες που πέρασαν δεν ήταν καλές. Έχουμε πάλι τρεις Κυριακές, αυτό είναι θετικό. Οι Κυριακές ελπίζουμε ότι θα είναι καλές. Δεν είμαι υπέρ των εργάσιμων Κυριακών γενικά, είμαι υπέρ των εργάσιμων Κυριακών σε περιόδους αιχμής, δηλαδή Χριστούγεννα και Πάσχα» λέει η κ. Χαρά Κουρτίδου, η οποία είναι ιδιοκτήτρια καταστήματος με παιχνίδια.
«Με τις Κυριακές διαφωνώ κάθετα, διότι είναι ένα τεράστιο πρόβλημα που δημιουργείται στους επιχειρηματίες μεσαίας τάξης και κάτω, γιατί πάνω απ’ όλα είμαστε άνθρωποι, οικογενειάρχες και πρέπει και εμείς να ζήσουμε, να έχουμε έστω και μία μέρα την εβδομάδα να ξεκουραστούμε» είπε ο κ. Γιώργος Ζαχαριουδάκης, ο οποίος είναι υπεύθυνος καταστήματος γυναικείων και ανδρικών ρούχων, εκφράζοντας έντονα τη δυσαρέσκειά του.
«Όλο αυτό δεν γίνεται ούτε για τις θέσεις εργασίας, ούτε για όφελος των πελατών, ούτε για το δικό μας. Αυτά γίνονται καθαρά για τα συμφέροντα των πολυκαταστημάτων που είναι απρόσωπα και θέλουν να δουλεύουν 365 μέρες τον χρόνο».
Ο τζίρος της Κυριακής μπορεί να φαίνεται αυξημένος, όπως εξηγεί ο κ. Ζαχαριουδάκης, αλλά δεν σημαίνει ότι γιγαντώνεται ο εβδομαδιαίος συνολικά. «Στα έσοδα της Κυριακής μπορεί να φαίνεται ότι έκανες έναν α’ τζίρο, αλλά θα τον χάσεις την Δευτέρα και την Τρίτη, διότι οι δυνατότητες του πελάτη είναι συγκεκριμένες.
Ο πελάτης θα πάρει ένα πουκάμισο είτε είναι Σάββατο είτε Δευτέρα είτε Κυριακή. Δεν θα πάρει ένα το Σάββατο και άλλο ένα την Κυριακή επειδή έχεις ανοιχτά.
Υπάρχει ένα μερίδιο κόσμου που δεν έχει άλλες ώρες να εξυπηρετηθεί, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα αυξήσει τον τζίρο. Όλοι ξέρουμε ότι δεν είναι θέμα χρόνου, αλλά οικονομικό» συνοψίζει ο ίδιος.