Την περσινή χρονιά είχε αποδειχθεί «άσπρη» μονάχα για τα πολυκαταστήματα και φέτος οι τοπικοί έμποροι ελπίζουν πως το κλίμα θα αναστραφεί προς όφελός τους.
Η “Black Friday” (Μαύρη Παρασκευή) έφτασε και όλοι βάζουν στοιχήματα για το αν θα έχουμε και πάλι κοπάνες μαθητών από τα σχολεία και ουρές ταλαίπωρων αλλά αποφασισμένων καταναλωτών έξω από καταστήματα, κυρίως ηλεκτρονικών ειδών.
Στο Ηράκλειο το αμερικάνικο έθιμο άργησε πολλά χρόνια αλλά δε διαρκεί μονάχα μία μέρα, άλλοι έχουν «μαύρο Νοέμβριο» και άλλοι «μαύρη εβδομάδα» ενώ οι εκπτώσεις μάλλον απογοητεύουν τους καταναλωτές που αλλιώς … το έμαθαν στις ΗΠΑ.
Με προσοχή
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να είναι παραπλανητικές.
Η Ένωση, προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα «προσφορών»:
- Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
- Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
- Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
- Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
- Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.
Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κλπ) έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι «πρέπει» να εκμεταλλευτεί τις προσφορές, σπεύδοντας στα μαγαζιά.
Μαύρη η κάθε μέρα για τους εργαζόμενους
«Black Friday» (Μαύρη Παρασκευή) για τους εργοδότες και τα ταμεία τους και “Black Everyday” (Μαύρη η κάθε μέρα) για τους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους, αναφέρει χαρακτηριστικά η Ένωση Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ηρακλείου.
«Και φέτος όπως οι εμποροϋπάλληλοι καλούνται να δουλέψουν 11 και 12 ώρες, να αλλάξουν τα ρεπό τους και να εργαστούν κάτω από καθεστώς έντονης πίεσης.
Μια κατάσταση που βέβαια δεν διαφέρει πάρα πολύ από την καθημερινότητα που ζουν μέσα στα καταστήματα χιλιάδες εργαζόμενοι στο εμπόριο ολόκληρο το χρόνο.
Οι απαιτήσεις των εργοδοτών μπροστά στη φιέστα της Black Friday και της προετοιμασίας για το εορταστικό ωράριο έχουν ξεφύγει πέρα από κάθε όριο.
Τροποποιούν τα προγράμματα των εργαζομένων επιβάλλοντάς τους παραπάνω ώρες εργασίας ή ακόμα και παραπάνω μέρες εργασίας χωρίς ρεπό, το λεγόμενο 6ήμερο ενώ δεν αφορά μονάχα αυτή τη βδομάδα αλλά και αυτές της προετοιμασίας», αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωση της ένωσης.