Αγορά με συνεχή βροχόπτωση

Τις επόμενες ημέρες θα μπορέσει να διαπιστώσει η αγορά το αν και κατά πόσο το άνοιγμα του λιανεμπορίου θα μπορέσει να επουλώσει κάποιες από τις πληγές του παρατεταμένου lockdown.

Η χθεσινή πρώτη ημέρα ανοίγματος των καταστημάτων δεν ήταν σε καμία περίπτωση δηλωτική της κίνησης που ενδεχομένως αναμένονταν καθώς ούτε οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, αλλά ούτε και η συνεχής βροχόπτωση δεν επέτρεπαν μια κίνηση που θα μπορούσε έστω να χαρακτηριστεί «ενδεικτική» για τις επόμενες ημέρες.

Η αίσθηση που υπήρξε πάντως, δεδομένων των συνθηκών, είναι ότι η αγορά θα κινηθεί μεν, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα μπορέσει να επανέλθει σε φυσιολογικούς ρυθμούς προτού να περάσουν πάρα πολλοί μήνες. Παρά τις πολύ χαμηλές τιμές και τις προσφορές που προσπάθησαν να κάνουν οι επιχειρηματίες, φάνηκε πως μια νέα, εντελώς διαφορετική πραγματικότητα δημιουργείται για την αγορά συνολικά.

ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου Μανώλης Κουμαντάκης
Ο Μανώλης Κουμαντάκης

«Το κακό που έχει δημιουργηθεί στην αγορά και τα προβλήματα που υπάρχουν δεν θα μπορέσουν να ξεπεραστούν με ένα άνοιγμα έστω και κάτω από τους όρους που επέβαλε η κυβέρνηση» αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου Μανώλης Κουμαντάκης για να τονίσει:

«Ας μην είμαστε αγνώμονες όμως. Η απόφαση της κυβέρνησης επανέφερε σε μια σχετική κανονικότητα την αγορά, η οποία και δεν θα έπρεπε να έχει σταματήσει να λειτουργεί. Εν πάση περιπτώσει, είναι ένα άνοιγμα. Όμως η αγορά πλέον δεν έχει μόνο αυτό το πρόβλημα.

Πάνω στις πλάτες της μικρής και της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας συσσωρεύτηκαν εκατοντάδες προβλήματα και αποφάσεις λοιμωξιολόγων που τώρα χρειάζονται πολλά περισσότερα από μια επιλογή ανοίγματος των επιχειρήσεων, για να μπορέσει να σταθεί ξανά στα πόδια της η αγορά».

Κι είναι χαρακτηριστικό ότι, παρά τις ιδιαίτερα άσχημες καιρικές συνθήκες, η χθεσινή ημέρα έδωσε κάποια πρώτα δείγματα σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί συνολικά στην αγορά. Γιατί, όσο «πιεσμένοι» και προβληματισμένοι ήταν οι επιχειρηματίες, άλλο τόσο πιεσμένοι και προβληματισμένοι ήταν και οι καταναλωτές.

Οι μικρότερες ηλικίες, που βασίζονται στα χρήματα των γονιών τους, κατέβηκαν στην αγορά παρά τις αντίξοες συνθήκες, ενώ σε κάποια από τα καταστήματα που αφορούν τη νεολαία, λόγω των πολύ χαμηλών τιμών σε συγκεκριμένα είδη, παρατηρήθηκαν ουρές. Αντίστοιχα ουρές παρατηρήθηκαν και στα κομμωτήρια, αφού το κλείσιμο τους ήταν αιφνιδιαστικό και πολλοί πλέον είχαν πραγματική ανάγκη περιποίησης των μαλλιών τους.

Σε γενικές γραμμές πάντως, φάνηκε πως συνολικά οι καταναλωτές έχουν εισέλθει σε μία νέα εποχή, η οποία εμπεριέχει ως ένα βαθμό εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες, αλλά και φόβο για ένα πιθανό επόμενο κύμα εξάπλωσης του ιού μέσα στο χειμώνα. Οπότε οι μεγαλύτερες ηλικίες, αλλά και τα νεαρά ζευγάρια που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες οικονομικές δυσκολίες λόγω συνθηκών, απέφυγαν την αγορά, δείχνοντας πως οι παλιές εποχές καθημερινότητας μάλλον θα αργήσουν πολύ να επιστρέψουν ή και δεν θα επιστρέψουν καν.

Το ουσιαστικό θέμα βέβαια είναι το πώς θα μπορέσουν οι επιχειρηματίες να επιβιώσουν κάτω από αυτές τις νέες συνθήκες, αλλά και το πώς θα προχωρήσει συνολικά η κατάσταση αναφορικά με τον κοροναϊό.