Τη στιγμή που πολλοί επιχειρηματίες της Κρήτης ενδεχομένως να μην ανοίξουν καν τα καταστήματα τους έπειτα από την καραντίνα, η κυβέρνηση επεξεργάζεται ένα σενάριο «ανοίγματος» των επιχειρήσεων που πρακτικά δεν έχει εφαρμογή για τους περισσότερους καταστηματάρχες.
Μετά από σχεδόν ένα μήνα καραντίνας, κανείς πουθενά στην Ελλάδα δεν γνωρίζει αν στο τέλος του Νοεμβρίου τα καταστήματα ανοίξουν και κάτω από ποιες συνθήκες. Η κυβέρνηση δέχεται συνεχώς νέες εισηγήσεις από τους λοιμωξιολόγους, ωστόσο ούτε έχει ανοίξει τα χαρτιά της, αλλά και ούτε έχει προετοιμάσει τους επιχειρηματίες.
«Ειλικρινά δεν γνωρίζουμε τίποτα κι απ’ όσο μιλάω με τους προέδρους πανελλαδικά, δεν έχει κανείς την παραμικρή ιδέα για το πού τελικά θα καταλήξει η κυβέρνηση» αναφέρει με δηλώσεις του στην «Π» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου για να τονίσει:
«Πρέπει να γίνει όμως κατανοητό πως δεν είμαστε σπίτια να κλείνουμε την πόρτα για ένα μήνα και να την ανοίγουμε μετά χωρίς επιπτώσεις. Η αγορά δεν μπορεί να επανέλθει στη σωστή λειτουργία της από τη μία ημέρα στην άλλη».
Όπως φαίνεται όμως, αυτό δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα που έχουν οι επιχειρήσεις. Τη δεδομένη στιγμή, όπως τονίζεται, η μέριμνα που έχει υπάρξει για τους επιχειρηματίες είναι σχεδόν ανύπαρκτη, τη στιγμή που όλες οι υποχρεώσεις τους συνεχίζουν να τρέχουν.
Τα καταστήματα έκλεισαν, έχοντας στις αποθήκες τους στις περισσότερες περιπτώσεις τα στοκ του Σεπτεμβρίου, πολλά από τα οποία πλέον δεν μπορούν να πωληθούν με δεδομένο ότι οι παραλαβές δεν αφορούσαν χειμερινά είδη. Την ίδια στιγμή, η ρευστότητα στην αγορά έχει μηδενιστεί, ενώ η ανεργία για τους εργαζόμενους, σχεδόν κάθε κλάδου, με εξαίρεση τους δημόσιους υπαλλήλους, έχει φθάσει στα ύψη.
«Πώς θα κατέβει ο κόσμος στην αγορά όταν πρώτον έχει τρομοκρατηθεί αναφορικά με τις διαστάσεις του ιού και δεύτερον όταν πια δεν έχει χρήματα για να καλύψει ούτε βασικές ανάγκες;» διερωτάται ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου.
Ο κ. Κουμαντάκης εξηγεί ότι η περίοδος των Χριστουγέννων αποτελεί παραδοσιακά μια περίοδο κατά την οποία αγοράζονταν δώρα σε παιδιά και συγγενείς, υπήρχε μια τάση για περισσότερες κοινωνικές συναναστροφές, αλλά και για αγορές που ικανοποιούσαν δευτερεύουσες ανάγκες. Ακόμα και μέσα στην κρίση, οι ανάγκες που ικανοποιούνταν είχαν αρχίσει να περιορίζονται στις πιο βασικές, ωστόσο γίνονταν αγορές σε ρούχα, παπούτσια και παιχνίδια για τα παιδιά κυρίως.
«Τώρα έχουν συσσωρευθεί τόσες βασικές ανάγκες και τόσες πολλές υποχρεώσεις που η αγορά θα πρέπει να αναμετρηθεί με τις αντοχές της» αναφέρει ο κ. Κουμαντάκης.
Click Away
Και μέσα σ’ όλα αυτά, ενώ οι επιχειρηματίες τονίζουν πως το να παραμείνουν τα καταστήματα τους ανοικτά, αποτελεί πλέον λύση επιβίωσης κι όχι πολυτέλεια, η κυβέρνηση εισάγει το σύστημα “click away”, το οποίο προβλέπει πως η παραγγελία του προϊόντος γίνεται ηλεκτρονικά, ο καταναλωτής πληρώνει με κάρτα το προϊόν από το σπίτι και με το αποδεικτικό της παραγγελίας και πληρωμής παραλαμβάνει το προϊόν από ειδικά διαμορφωμένο χώρο μέσα στο κατάστημα.
Η κυβέρνηση φιλοδοξεί με αυτό τον τρόπο να κρατήσει τα καταστήματα ανοικτά, να αποφορτίσει τις μεταφορές, αλλά και τον συνωστισμό εντός των καταστημάτων.
Όπως τονίζεται όμως από εκπροσώπους του Εμπορικού Συλλόγου, κάτι τέτοιο είναι αδύνατο για το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων στην Κρήτη, αφού κατά πρώτον στην συντριπτική πλειοψηφία τους δεν διαθέτουν e-shop και υπαλλήλους που μπορούν να διαχειριστούν τέτοια δεδομένα, ενώ κατά δεύτερον είναι ελάχιστοι εκείνοι που έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώσουν ειδικούς χώρους.
Εκτός αυτού, σε πολλές περιοχές της Κρήτης, κυρίως εκτός αστικών κέντρων, αλλά και εντός αυτών, υπάρχουν αρκετοί καταναλωτές που δεν έχουν καμία εξοικείωση με τις ηλεκτρονικές αγορές.
Οι συνθήκες μοιάζουν πιο δύσκολες από ποτέ, ενώ ήδη οι εκπρόσωποι του Εμπορικού Συλλόγου τονίζουν πως, πέρα από την ανεργία που έχει εκτοξευθεί, υπάρχουν συνάδελφοι τους που δεν θα καταφέρουν να ανοίξουν καν τα καταστήματα τους.
Την ίδια στιγμή κάνουν σαφές, πως η πανδημία δημιούργησε πρωτόγνωρες υγειονομικές συνθήκες. Δηλώνουν ωστόσο, πως ούτε η κυβέρνηση, αλλά ούτε και οι πολίτες έχουν μπορέσει ακόμα να αντιληφθούν τις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί σε επίπεδο ελεύθερης οικονομίας.
Κάνουν σαφές ακόμα το ότι ούτε οι επιχειρηματίες ούτε οι καταναλωτές έχουν συνειδητοποιήσει το πώς θα αλλάξουν σημαντικά εξαιτίας του κοροναϊού οι ζωές όλων, σε κάθε επίπεδο, ακόμα κι όταν θα έχουν απομακρυνθεί οι κίνδυνοι της πανδημίας.