Εδώ και μήνες, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, εργάζεται σε ένα νέο πλάνο, που φέρνει μεγάλες ανατροπές σε ολόκληρο το φορολογικό σύστημα για τα αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τελικές αποφάσεις του υπουργείου Οικονομικών θα ληφθούν με γνώμονα την δημοσιονομική ισορροπία, καθώς δεν πρόκειται να αλλάξει ο στόχος για ετήσια έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας ύψους 1,1 δισ. ευρώ.
Η κεντρική ιδέα του νέου συστήματος αλλαγής των τελών κυκλοφορίας είναι να υπάρξει συνδυασμός των ελαφρύνσεων, όπως στα τέλη ταξινόμησης και ο φόρος πολυτελείας (που και αυτός σχεδιάζεται να μειωθεί).
Όπως αναφέρουν στελέχη του οικονομικού επιτελείο, αναμένεται να υπάρξουν αυξήσεις στα καινούργια αυτοκίνητα και μειώσεις στα παλιά, ώστε «να προκύψει μια ισορροπία». Τα ισχύοντα τέλη κυκλοφορίας διαθέτουν αρκετές «ταχύτητες» ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος για τα παλαιά αυτοκίνητα, ενώ προβλέπεται απαλλαγή για ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους.
Τέλη Ταξινόμησης και φόρος πολυτελείας
Πολύ σοβαρό είναι το σενάριο μείωσης των τελών ταξινόμησης, προκειμένου να διευρυνθεί η πρόσβαση του αγοραστικού κοινού σε φθηνότερα, καλύτερα και πιο σύγχρονα οχήματα, καθώς ο στόλος των αυτοκινήτων που κινούνται στους ελληνικούς δρόμους είναι από τους παλαιότερους της Ευρώπης.
Οι νέοι συντελεστές για τον υπολογισμό των τελών ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων κυμαίνονται από 4% ως 32%, ανάλογα με την φορολογητέα αξία τους, ενώ αναμένεται να καταργηθεί και το κριτήριο που προβλέπει πόσους κυλίνδρους έχει ο κάθε κινητήρας.
Πρόκειται για ένα κριτήριο που είχε νόημα στον υπολογισμό των τελών στα παλαιά αυτοκίνητα, ωστόσο ο σχεδιασμός των νέων κινητήρων είναι τελείως διαφορετικός. Παράλληλα, οι συντελεστές διαφοροποιούνται περαιτέρω ανάλογα με τις εκπομοπές ρύπων(CO2).
Στο πλαίσιο των νέων μεταρρυθμίσεων περιλαμβάνεται και η κατάργηση του φόρου πολυτελείας κατά την αγορά αυτοκινήτων εργοστασιακής αξίας άνω των 20.000 ευρώ, αλλά παράλληλα αναμένεται να καταργηθεί και η ολική απαλλαγή από τα τέλη ταξινόμησης για τα υβριδικά η οποία περιορίζεται στο 50%, καθώς και η απαλλαγή από τα μισά τέλη ταξινόμησης για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα.
Από την άλλη πλευρά, εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο να μπει τέλος στα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Το σκεπτικό αναφέρει πως από τη στιγμή που θα μειωθούν τα τέλη ταξινόμησης, συνεπώς τα αυτοκίνητα θα γίνουν πιο φθηνά, θα πρέπει οι ιδιοκτήτες να καταβάλουν ένα έστω μικρό ποσό στο κράτος.
Αλλαγές αναμένοντα και στα τεκμήρια για τα ΙΧ, που σήμερα βασίζονται στον κυβισμό και το έτος κυκλοφορίας. Το τεκμήριο διαβίωσης για τα επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.εκ. ανέρχεται σε 4.000 ευρώ, για μεγαλύτερα των 1.200 κ.εκ. και μέχρι 2.000 κ.εκ. προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κ.εκ. και για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.εκ. και μέχρι 3.000 κ.εκ. προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.