Black Friday - «Μαύρη Παρασκευή» 

Ο απόλυτος πανικός επικρατεί στην Ελλάδα με φόντο το φαινόμενο της «Μαύρης Παρασκευής».

Σύμφωνα με διεθνή έρευνα που υλοποιείται εξετάζοντας το φαινόμενο σε ολόκληρο τον κόσμο, οι τζίροι στα ελληνικά καταστήματα, αυξάνονται τη «Μαύρη Παρασκευή» έως και 2.600%, τη στιγμή που ο μέσος όρος αύξησης των πωλήσεων στην παγκόσμια αγορά υπολογίζεται σε περίπου 600%.

Εκτός όμως από τη συγκεκριμένη πρωτιά της Ελλάδας σε παγκόσμιο επίπεδο, η Ελλάδα διατηρεί και μία ακόμα παγκόσμια πρωτοτυπία αφού έχει μετατρέψει την «Μαύρη Παρασκευή» σε «Μαύρη Εβδομάδα», όπως κατ’ επανάληψη έχει γράψει η «Π». Ο λόγος για την τροποποίηση του παγκόσμιου φαινομένου οφείλεται κατά κανόνα στην αύξηση των εσόδων ελληνικών επιχειρήσεων, αφού το ελάχιστο ποσοστό αύξησης των τζίρων κατά την ελληνική «Μαύρη Παρασκευή» είναι 10%.

Παρ’ όλα αυτά, οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί αναφορικά με τα είδη που προσφέρονται σε μειωμένες τιμές αυτή την εβδομάδα, για να μη βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων.

Οι νέες συνθήκες που φέρνει το φαινόμενο στην αγορά  επιβάλλουν και μια νέα συνολικότερη προσέγγιση. Εκτός από τις μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, ολοένα και περισσότερες εταιρείες, μικρότερες ή μεγαλύτερες αξιοποιούν την ευκαιρία προχωρώντας σε διάφορες προωθητικές ενέργειες.

Πάνω από 2.600% οι αυξήσεις στα έσοδα των επιχειρήσεων στην Ελλάδα κατά τη «Μαύρη Παρασκευή»
Πάνω από 2.600% οι αυξήσεις στα έσοδα των επιχειρήσεων στην Ελλάδα κατά τη «Μαύρη Παρασκευή»

Υπενθυμίζεται ότι παραδοσιακά το φαινόμενο εφαρμοζόταν την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου στις Ηνωμένες Πολιτείες, με σκοπό προϊόντα παλαιότερης τεχνολογίας ή κολεξιόν να φύγουν από τα ράφια των καταστημάτων, ώστε να αρχίσει η εορταστική περίοδος με νέα προϊόντα.

Αυτό το δεδομένο ωστόσο έχει δεχθεί πολλούς μετασχηματισμούς, ενώ προσφορές για τη «Μαύρη Παρασκευή» πραγματοποιούν πλέον πό εταιρείες ηλεκτρικών ειδών, ιδιωτικά ΙΕΚ, καταστήματα παιχνιδιών, καλλυντικών, ακόμα και καταστήματα αυτοκινήτων.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως σε πάρα πολλές περιπτώσεις  στόχος των εταιρειών δεν είναι η απαλλαγή από προϊόντα παλαιότερης γενιάς, αλλά η επέκταση μιας γενικευμένες εκπτωτικής περιόδου.

Ακόμα όμως και στις περιπτώσεις που προϊόντα προσφέρονται σε χαμηλότερες τιμές, οι καταναλωτές οφείλουν να ελέγχουν αν οι εκπτώσεις ανταποκρίνονται στις πραγματικές τιμές πριν την περίοδο των προσφορών ή εάν υπάρχουν υπερτιμολογήσεις. Ακριβώς γι’ αυτό τον λόγο, το τμήμα Παρατηρητηρίων Τιμών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή διεξήγαγε έρευνα τιμών σε δείγμα προϊόντων τεχνολογίας.

Οι τιμές ελήφθησαν μέσω επιτόπιας έρευνας σε καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών της Αθήνας αλλά και μέσω αποστολής στοιχείων τιμών από τις ίδιες τις εταιρείες εμπορίας. Οι εν λόγω τιμές είναι αυτές που ίσχυαν την Παρασκευή 16/11/2018 και αφορούν σε περίπου 870 είδη κινητών τηλεφώνων, τηλεοράσεων smart, tablets και φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Παρ’ όλα αυτά, στο σύνολό τους οι επιχειρηματίες και οι εκπρόσωποι τους, τονίζουν πως τα βασικά προβλήματα στην αγορά δεν έχουν να κάνουν με τις εκπτωτικές περιόδους και την ενδεχόμενη παραπληροφόρηση των καταναλωτών. Κατά κύριο λόγο έχουν να κάνουν με τα γενικότερα προβλήματα ρευστότητας, την αποδόμηση της αγοράς, αλλά και την έλλειψη τόλμης για ένα ευρύτερο ρυθμιστικό πλαίσιο.