Χριστούγεννιατικη αγορά

Με το εορταστικό κλίμα αναθερμάνθηκε η αγορά

Καρφίτσα δεν έπεφτε χθες στο κέντρο του Ηρακλείου, όπου τα καταστήματα παρέμειναν ανοιχτά, στο πλαίσιο του εορταστικού ωραρίου του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου. Ακριβό ή φτηνό, το δώρο για τα αγαπημένα πρόσωπα των Ηρακλειωτών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τις γιορτές, κι έτσι χαράσσεται δειλά- δειλά ένα χαμόγελο  και στα πρόσωπα των εμπόρων.

Η κίνηση στα καταστήματα έχει ήδη ξεκινήσει, ενώ αυτή την εβδομάδα αναμένεται να κορυφωθεί.

«Επικρατεί ένα εορταστικό κλίμα και ο καθένας προβαίνει στις αγορές του, ανάλογα με τις ανάγκες και τα εισοδήματά του», αναφέρει στην «Π» ο πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Ηρακλείου, κ. Μανώλης Κουμαντάκης.

Όπως λέει, παρά τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο καθένας, οι ημέρες αυτές έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ο κόσμος θα αγοράσει κυρίως δώρα για τους δικούς του ανθρώπους αλλά και θα καλύψει ανάγκες που έχει σε ρούχα και παπούτσια. Τον πρώτο λόγο έχουν τα παιδικά είδη, σε ρουχισμό, υπόδηση αλλά και παιχνίδια.

Εορταστικό ωράριο      και… κλίμα

Υπενθυμίζεται πως για να «ζεστάνει» το κλίμα, ο εμπορικός σύλλογος Ηρακλείου οργανώνει ποικίλες εκδηλώσεις. Ο Άη Βασίλης με το έλκηθρό του και τους ήρωες της DISNEY θα βρίσκονται την ερχόμενη Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου στις 8 το βράδυ έξω από τη Βικελαία. Ακόμα, ο Άη Βασίλης με τα κεράσματά του και live μουσική θα περιμένει τον κόσμο το ερχόμενο Σάββατο 23 Δεκεμβρίου στις 12 με 2 το μεσημέρι στην Οδό Θησέως και Κόσμων γωνία ενώ οι εκδηλώσεις συνεχίζονται και την επόμενη βδομάδα.

Τα καταστήματα επανέρχονται σε κανονικό ωράριο λειτουργίας από σήμερα, Δευτέρα, ως την ερχόμενη Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου, ενώ το Σάββατο 23 του μήνα θα είναι ανοιχτά από τις 9 το πρωί ως τις 7 το απόγευμα και την Κυριακή 24 Δεκεμβρίου, Παραμονή Χριστουγέννων, θα λειτουργήσουν από τις 11 το πρωί ως τις 7 το απόγευμα.

Χριστούγεννιατικη αγορά

Αυξημένος…  κατά κάτι ο τζίρος

Στα ίδια και ίσως κατά 2% καλύτερα από τα περυσινά επίπεδα θα κινηθεί ο τζίρος των Χριστουγέννων, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, δηλαδή κοντά στα περυσινά 3,5 δισ. ευρώ, αλλά βεβαίως πολύ μακριά από τα 5,37 δισ. ευρώ τζίρου το 2009.

Η σωρευτική μείωση επταετίας του χριστουγεννιάτικου τζίρου, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ), υπολογίζεται στο -35,2% με απώλειες 1,9 δισ. ευρώ.

Σε ετήσια βάση, τα στοιχεία του 2017 δείχνουν σταθεροποίηση του επιπέδου τζίρου λιανικής στα 42 δισ ευρώ σε σύγκριση με τα 41,4 δισ. ευρώ πέρυσι, εκτιμώντας μία αύξηση 1,5% και επιβεβαιώνοντας εν μέρει τις προβλέψεις.

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες όπως αυτή της Deloitte, προβλέπεται ότι ο προϋπολογισμός των Ελλήνων για τις αγορές των Χριστουγέννων θα είναι φέτος μειωμένος κατά 2% και στα 450 ευρώ, έναντι των 457 ευρώ πέρυσι, όταν ο μέσος όρος των Ευρωπαίων καταναλωτών είναι 455 ευρώ, έναντι 433 ευρώ πέρυσι.

«Επισημαίνω», αναφέρει σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, «ότι η εν γένει πορεία του τζίρου στα καταστήματα λιανικής επηρεάζεται εν πολλοίς από την πληθώρα φορολογικών υποχρεώσεων, ύψους 4 δις ευρώ, που πρέπει να διευθετηθούν από 6 εκ. φορολογούμενους, έως το τέλος του έτους».

Σημειώνει ότι 1,6 δισ. ευρώ θα διοχετευθούν στην οικονομία από τη χορήγηση του δώρου Χριστουγέννων σε 1,9 εκ. εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, «αλλά δυστυχώς λόγω της υπερφορολόγησης τα περισσότερα δεν θα πάνε στην εορταστική αγορά», σχολιάζει.

Οι δαπάνες των ελληνικών νοικοκυριών μεταξύ 2010 και 2017, μειώθηκαν κατά 31 δισ. ευρώ και η ιδιωτική κατανάλωση από τα 152 δισ. ευρώ στα 121 δις ευρώ, όταν το εισόδημα των Ελλήνων, δεν υπερβαίνει ετησίως τα 114 δισ. ευρώ.

Ετήσια αύξηση 40% όμως, παρατηρείται επίσης στη χρήση πλαστικού χρήματος, αφού σχεδόν το 60% χρησιμοποιεί χρεωστικές κάρτες, ενώ μετά από αρκετό καιρό παρατηρείται και αύξηση 15% στη χρήση πιστωτικών καρτών.

«Παρά το γεγονός ότι 6 στους 10 Έλληνες καταναλωτές φοβούνται να μην υπερβούν το διαθέσιμο οικογενειακό μπάτζετ και οι 2 στους 10 αισθάνονται άγχος και πίεση να καλύψουν τα χριστουγεννιάτικα ψώνια, εντούτοις η πλειοψηφία του 51% των Ελλήνων εστιάζει στην εύρεση όμορφων δώρων για τα συγγενικά και φιλικά τους πρόσωπα από μικρούς εμπόρους που διαθέτουν ασυνήθιστα και ξεχωριστά είδη, με τη συνολική δαπάνη να φθάνει ακόμα και τα 240 ευρώ, έναντι του ευρωπαϊκού μ.ο. των 340 ευρώ” , σημειώνει ο κ. Κορκίδης.

Πολλές επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου πραγματοποιούν εντός του Δεκεμβρίου ακόμα και το 20% του ετήσιου τζίρου τους, όπως σημειώνει η ΕΣΕΕ, η πλειονότητα των καταναλωτών ξεκινά τις αγορές το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, συνεχίζει πολύ έντονα την περίοδο 16 με 24 Δεκεμβρίου και μόνο το 11% κάνει τις αγορές της τελευταίας στιγμής την περίοδο μετά τα Χριστούγεννα έως και την 31η Δεκεμβρίου.

Σύμφωνα πάντα με την έρευνα, τα 450 ευρώ επιμερίζονται σε 157 ευρώ για φαγητό, 136 ευρώ για δώρα, 82 ευρώ για ταξίδια και 75 ευρώ για διασκέδαση.

Αντίστοιχα ο μέσος όρος των Ευρωπαίων καταναλώνει 188 ευρώ για δώρα, 131 για φαγητό, 77 για ταξίδια και 49 ευρώ για διασκέδαση. Τα περισσότερα χρήματα τα Χριστούγεννα ξοδεύουν κατά σειρά οι Ισπανοί με 633 ευρώ, οι Βρετανοί με 614 ευρώ και οι Ιταλοί με 529 ευρώ, με τους Έλληνες στην πέμπτη θέση.

Η πρώτη καταναλωτική προτίμηση για τις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι τα είδη ρουχισμού και υπόδησης, η δεύτερη το φαγητό και το ποτό και η τρίτη κατηγορία κατά σειρά επιλογής, είναι τα βιβλία και τα παιχνίδια.