Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, πλέον η προθεσμία για την πρώτη τμηματική προθεσμία ορίστηκε η 3οη Μαρτίου 2025, δηλαδή μια συνολική παράταση 907 ημερών από την αρχική προθεσμία που ήταν στις 5 Οκτωβρίου 2022.
Βασικό πρόβλημα παραμένουν οι απαλλοτριώσεις οι οποίες έχουν εκτελεστεί σε ένα μέρος τους όμως εξακολουθούν να αποτελούν ανάχωμα στην εξέλιξη του έργου. Πιο συγκεκριμένα το υπουργείο ΥΠΟΜΕ αναφέρει πως εκ των τεσσάρων Γεωγραφικών Ενοτήτων του έργου, η Γεωγραφική Ενότητα Γ.Ε. 4 (Χ.Θ. 12+400 έως Χ.Θ. 14+650) με το εκτενέστερο τεχνικό αντικείμενο, δεν έχει αποδοθεί ακόμη στο Ανάδοχο.
Εκ των υπολοίπων τριών ΓΕ 1, ΓΕ 2, ΓΕ 3 έχει πραγματοποιηθεί παρακατάθεση αποζημίωσης και έχουν αποδοθεί μερικώς (εκκρεμούν οι αποζημιώσεις με τα αναμορφωμένα κτηματολογικά στοιχεία), ενώ σε περίπου 379 ιδιοκτησίες υπάρχει αμφισβήτηση κατάληψής τους από το παλαιό όριο απαλλοτρίωσης διότι υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τα στοιχεία ιδιοκτητών αλλά και του υπό ανάρτηση κτηματολογίου, (μερικώς αλλά και εξ ολοκλήρου μη απαλλοτριωμένες).
Όπως αναφέρει το ypodomes.com, παράλληλα ως αιτίες καθυστέρησεις αναφέρονται η αργή ανταπόκριση των φορέων για την μεταφορά Δικτύων Κοινής Ωφέλειας (ύδρευσης, αποχέτευσης κλπ), ενώ εκκρεμεί και η έγκρισης της ΑΕΠΟ που αφορά στην ΜΠΕ Τροποποίησης Περιβαλλοντικών Όρων, στα πλαίσια του οριστικού σχεδιασμού, για να συμπεριλάβει τα έργα διευθέτησης στον π. Ξηροπόταμο καθώς και τα προβλεπόμενα οδικά έργα που είναι απολύτως αναγκαία για την εξυπηρέτηση των οικισμών και των προσβάσεων σε γειτονικές του ΒΟΑΚ ιδιοκτησίες.
Το τελευταίο επίσης συνδέεται με τις απαλλοτριώσεις καθώς όπως αναφέρει η απόφαση “η καθυστέρηση στην εκπόνηση των μελετών οφείλεται κυρίως στην αδυναμία που παρατηρείται στην απόδοση χώρων του έργου με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η εκτέλεση διερευνητικών εντολών από τους μελετητές”.
Τα έργα στο ανατολικό τμήμα είναι σε εξέλιξη όπου έχουν αποδοθεί τμήματα στην ανάδοχο ΑΚΤΩΡ. Στόχος είναι η σταδιακή κατάληψη των χώρων για να μπορέσει το έργο να τρέξει με καλύτερους ρυθμούς.
Ξεκινούν σταδιακά τα έργα στα δύο από τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ, καθώς λύνονται τα θέματα απαλλοτριώσεων, απαραίτητα για την υλοποίηση των μεγάλων έργων. Τόσο στο τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη όσο και στο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, τα βασικά εμπόδια ήταν οι απαλλοτριώσεις ακινήτων για να αποδοθούν οι χώροι στους αναδόχους των έργων.
Συνολικά το τμήμα των 14 χιλιομέτρων κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο. Στην απόφαση επίσης αναγράφεται πως η παράταση ισχύει με την επιφύλαξη περαιτέρω αιτήματος παράτασης της 2ης και 3ης Τμηματικής Προθεσμίας (από τον ανάδοχο), καθώς και της συνολικής προθεσμίας του έργου που όπως όλα δείχνουν θα επηρέαστει από τις παρατάσεις που έχει πάρει το συγκεκριμένο έργο.
Στοιχεία για το τμήμα Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ
Αντικείμενο του έργου είναι η μελέτη και κατασκευή των έργων βελτίωσης του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ, με την κατασκευή τετράιχνης αρτηρίας, με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, συνολικού μήκους 14,5 χλμ, και η μετατροπή του σε αυτοκινητόδρομο.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο του έργου θα βελτιωθεί και θα διαπλατυνθεί ο υφιστάμενος δρόμος από την πρώτη είσοδο της Νεάπολης μέχρι τον κόμβο Κριτζάς στον Άγιο Νικόλαο.
Θα αναπτυχθεί και θα κατασκευαστεί επίσης πλήρες δίκτυο εγκάρσιων και παράπλευρων οδών (μήκους περίπου 2 χλμ. και 9 χλμ. αντίστοιχα) για να επικοινωνούν οι περιοχές εκατέρωθεν του νέου ουσιαστικά σύγχρονου αυτοκινητόδρομου.
Θα κατασκευαστούν επιπλέον τρεις ανισόπεδοι κόμβοι (Νεάπολης, Λιμνών και Αγίου Νικολάου), πέντε γέφυρες, οκτώ κάτω διαβάσεις και πέντε έργα μερικής και ολικής κάλυψης λωρίδων κυκλοφορίας και έργα αντιστήριξης (Cut & Cover), καθώς και υδραυλικά έργα για την αποστράγγιση των οδών και την απορροή των oμβρίων, αλλά και έργα διευθέτησης ρεμάτων και χειμάρρων.