Περισσότερα από 194 χιλιόμετρα, 51 ανισόπεδους κόμβους, 41 γέφυρες και 14 σήραγγες περιλαμβάνει η μελέτη για το νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, όπως επικυρώθηκε χθες από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης.
Ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας, τη μελέτη του οποίου εκπόνησε ο Παναγής Τονιόλος και παρουσίασε αναλυτικά η «Π», έρχεται να βελτιώσει κατά πολύ, τόσο τους χρόνους μετακίνησης, όσο όμως και την ασφάλεια, η οποία αποτελεί διαχρονικό ζητούμενο. Ένα ακόμα ζητούμενο κι ερωτηματικό ωστόσο, που προκύπτει από τη μελέτη, είναι σε ποιο βαθμό και σε ποιο χρόνο θα τη δεχτεί το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών, το οποίο είναι και υπεύθυνο πλέον για την κατασκευή του έργου.
Το μεγαλύτερο μέρος του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα (τα 143,71, από τα 194,1 χιλιόμετρα) είναι προς κατασκευή, ενώ στο πλαίσιο του γενικότερου έργου προβλέπεται επίσης κατασκευή 150 χιλιομέτρων νέου παράπλευρου δικτύου. Σύμφωνα με τη μελέτη, ικανοποιείται πλήρως η βασική αρχή σχεδιασμού με τη μεγιστοποίηση αξίας του έργου, ενώ υπάρχει πλήρης συμβατότητα με το Χωροταξικό Σχέδιο Κρήτης.
Με το πλήθος των ανισόπεδων κόμβων, αλλά και το πλήρες σύστημα του παράπλευρου δικτύου παράλληλα επιτυγχά- νεται η δυνατότητα καλύτερης και αμεσότερης πρόσβασης σε όλες τις παράπλευρες ιδιοκτησίες.
Από την μελέτη για το νέο Βόρειο Οδικό Άξονα επιπρόσθετα, προκύπτει χαμηλό κόστος κατασκευής, μικρό κόστος λειτουργίας και συντήρησης, ελάχιστο κόστος για απαλλοτριώσεις, αλλά και μειωμένο ρίσκο διέλευσης από αρχαιολογικούς χώρους που δεν έχουν ακόμα αποκαλυφθεί.
Τι προβλέπει όμως ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας στα βασικά σημεία του;
Παράκαμψη Χανίων
Τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Βαμβακόπουλο, Μουρνιές και Σούδα περιλαμβάνει η παράκαμψη Χανίων. Το έργο έχει κατασκευαστεί με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και στηθαίο ασφαλείας. Το κόστος εκσυγχρονισμού του έργου αγγίζει τα 8 εκατομμύρια ευρώ.
Σούδα-Καλύβες
Μία σήραγγα μήκους 1,22 χιλιομέτρων και δύο γέφυρες συνολικού μήκους 1,09 χιλιομέτρου περιλαμβάνει το τμήμα Σούδα – Καλύβες. Το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι στα 11 χιλιόμετρα και το μήκος του παράπλευρου δικτύου υπολογίζεται στα 8,9 χιλιόμετρα. Το νέο τμήμα περιλαμβάνει 3 ανισόπεδους κόμβους σε Πλατάνι, Απτέρα και Καλάμι.
Καλύβες – Άγιοι Πάντες
Μία σήραγγα μήκους 230 μέτρων και μία γέφυρα 250 μέτρων περιλαμβάνει η χάραξη στο τμήμα Καλύβες – Άγιοι Πάντες. Στο τμήμα προβλέπονται δύο ανισόπεδοι κόμβοι σε Καλύβες και Άγιους Πάντες, καθώς και παράπλευρο δίκτυο 12,9 χιλιομέτρων. Το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 41 εκατομμύρια ευρώ.
Άγιοι Πάντες-Βρύσες
Δύο ανισόπεδους κόμβους σε Βάμο και Βρύσες περιλαμβάνει το τμήμα Άγιοι Πάντες – Βρύσες. Στο τμήμα προβλέπεται παράπλευρο δίκτυο μήκους 6,42 χιλιομέτρων, ενώ το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 19 εκατομμύρια ευρώ.
Βρύσες-Πετρές-Ατσιπόπουλο
Πέντε σήραγγες μήκους 4,59 χιλιομέτρων και 8 γέφυρες μήκους 2,23 χιλιομέτρων περιλαμβάνει το τμήμα του ΒΟΑΚ, Βρύσες – Πετρές – Ατσιπόπουλο. Για το τμήμα προβλέπονται πέντε ανισόπεδοι κόμβοι, εκ των οποίων δύο στη Γεωργιούπολη, μία στην Επισκοπή και δύο στο Γεράνι. Το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 207,44 εκατομμύρια, ενώ το κόστος απαλλοτριώσεων σε 24 εκατομμύρια.
Παράκαμψη Ρεθύμνου
Τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Ατσιπόπουλο, Τυμπάκι και Αμάρι περιλαμβάνει η νέα παράκαμψη Ρεθύμνου. Το έργο έχει ήδη κατασκευαστεί με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας. Το κόστος για τις εργασίες εκσυγχρονισμού του υπολογίζεται σε 7,8 εκατομμύρια.
Εξάντης-Φόδελε-Ληνοπεράματα
Συνολικά 5 σήραγγες μήκους 3,19 χιλιομέτρων και 18 γέφυρες μήκους 3,08 χιλιομέτρων περιλαμβάνει το τμήμα Εξάντης-Φόδελε -Λινοπεράματα. Οι ανισόπεδοι κόμβοι είναι συνολικά 8 και συγκεκριμένα σε Εξάντη, Μπαλί, Αλμυρίδα, 2 στις Σίσσες, στο Φόδελε, στην Αγία Πελαγία και στο Παλαιόκαστρο. Το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι 36,18 χιλιόμετρα, ενώ το παράπλευρο δίκτυο ξεπερνά τα 35 χιλιόμετρα.
Ληνοπεράματα – Γούρνες
Δρόμος με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο, θα είναι ο δρόμος από τα Ληνοπεράματα έως και τις Γούρνες. Η μελέτη προβλέπει συνολικά 8 ανισόπεδους κόμβους σε Ληνοπεράματα, Γάζι, οδό Μεσαράς, λεωφόρο Παπαναστασίου, Κατσαμπά, Αερο- δρόμιο, Καρτερό και Ανώπολη, ο οποίος θα κατασκευαστεί στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του δικτύου. Το κόστος των εργασιών για τον εκσυγχρονισμό υπολογίζεται σε περίπου 32 εκατομμύρια ευρώ, ενώ στις 750 χιλιάδες υπολογίζονται οι απαλλοτριώσεις.
Γούρνες – Χερσόνησος
Τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Γούρνες, νέο Διεθνές Αεροδρόμιο και Καστέλι, περιλαμβάνει η χάραξη από τις Γούρνες ως και τη Χερσόνησο. Η νέα χάραξη θα διαθέτει επίσης δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας.
Χερσόνησος – Μάλια
Τέσσερις γέφυρες συνολικού μήκους 910 μέτρων, μία σήραγγα μήκους 375 μέτρων και παράπλευρο δίκτυο 1,83 χιλιομέτρων περιλαμβάνει η χάραξη του τμήματος Χερσόνησος – Μάλια. Δύο ανισόπεδους κόμβους σε Χερσόνησο και Σταλίδα περιλαμβάνει η χάραξη του νέου δρόμου.
Σε 48 εκατομμύρια υπολογίζεται το κόστος κατασκευής και σε 1,2 εκατομμύρια το κόστος απαλλοτριώσεων.
Μάλια – Νέαπολη
Δύο σήραγγες μήκους σχεδόν 4 χιλιομέτρων, μία γέφυρα μήκους 425 μέτρων και τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Μάλια, Σίσι και Σεληνάρι, περιλαμβάνει η νέα χάραξη του τμήματος Μάλια – Νεάπολη. Το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι 13,19 χιλιόμετρα, ενώ το μήκος του παράπλευρου δικτύου σε 9,6 χιλιόμετρα.
Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος
Τέσσερις κόμβους σε Νεάπολη, Λίμνες, Λακκώνια και Άγιο Νικόλαο, περιλαμβάνει το τμήμα Νεάπολης, Αγίου Νικολάου. Στο συγκεκριμένο τμήμα προβλέπονται 6 γέφυρες μήκους 865 μέτρων και κόστος κατασκευής στα 73,78 εκατομμύρια ευρώ. Το νέο τμήμα περιλαμβάνει επίσης 11,2 χιλιόμετρα παράπλευρου δικτύου.