ΒΟΑΚ: Η έλευση Ταχιάου δεν έλυσε το πρόβλημα της διχοτόμησης Ηρακλείου
Στιγμιότυπο από την επίσκεψη του υφυπουργού στο εργοτάξιο του ΒΟΑΚ στο Σεληνάρι
Τα αιτήματα του Δήμου δεν γίνεται να μη συμπεριλάβουν και τις αναγκαίες υποδομές που απαιτεί το Γιόφυρο

Την ίδια ώρα που ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών κ. Ν. Ταχιάος, παραπέμπτει να ανοίξει τα χαρτιά του σε επόμενη τεχνική συνάντηση, όπου θα απαντήσει σε σχέση με το ποια και πόσα αιτήματα του Δήμου Ηρακλείου, για τα συνοδά έργα του ΒΟΑΚ που διεκδικεί ο Δήμος Ηρακλείου (για τα οποία έχει προσφύγει στο ΣτΕ), θα γίνουν δεκτά.

Οι δυτικές συνοικίες κυριολεκτικά κοχλάζουν και ζητούν να κλιμακωθεί η πίεση προς το αρμόδιο Υπουργείο και για τα παράλληλα έργα του βόρειου οδικού άξονα αλλά και για μια σειρά έργων που θα αποκαταστήσουν την απαράδεκτη παρακμή και εγκατάλειψη της περιοχής.

Όπως υποστηρίζουν, το Δημοτικό Συμβούλιο οφείλει να αποφασίσει στοχευμένες διανοίξεις «τυφλών σημείων», παράλληλα με τη διεκδίκηση των συνοδών έργων του ΒΟΑΚ και ασφαλώς τη δρομολόγηση του σχεδίου πόλης, χωρίς το οποίο ναρκοθετείται το μέλλον της περιοχής.

Εικόνες καθημερινής τρέλας στις δυτικές συνοικίες του Ηρακλείου

Οι προσδοκίες της καθόδου του υφυπουργού

Μπορεί η πρόσφατη κάθοδος του υφυπουργού Μεταφορών και Υποδομών, κ. Νίκου Ταχιάου, στο Ηράκλειο με επίκεντρο το θέμα του ΒΟΑΚ να έχτισε προσδοκίες για τους αισιόδοξους, αλλά στους ρεαλιστές δεν αφήνει περιθώριο αμφισβήτησης σε σχέση με το τι θα ακολουθήσει.

Το γεγονός ότι ο υφυπουργός, ενώ βρέθηκε στο Ηράκλειο, δεν έδωσε καμία επίσημη -ή έστω προφορική- δέσμευση ότι θα υιοθετήσει στο σύνολό τους, τις αυτονόητες αξιώσεις της αυτοδιοίκησης για να μην υποθηκευτεί το μέλλον του τόπου μας χωρίς τα συνοδά έργα που προϋποθέτει ο ΒΟΑΚ, μόνο εφησυχασμό δεν επιτρέπει.

Και αυτό θεμελιώνεται από το γεγονός ότι, αφού όπως είπε ο υφυπουργός, δεν απορρίπτει τα αιτήματα των Δήμων, γιατί δεν τα υιοθέτησε πανηγυρικά κατά την κάθοδό του στο Ηράκλειο, αλλά επιλέγει να τα παραπέμψει σε «νέα τεχνική συνάντηση» για «μία ρεαλιστική και επωφελή για τους πολίτες συμφωνία», ώστε να βρεθεί «κοινός τόπος» μέσα από μια νέα διαδικασία διαπραγμάτευσης;

Το μόνο βέβαιο είναι ότι η Κυβέρνηση είναι ξεκάθαρα θορυβημένη από την διαφαινόμενη νομική ήττα στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου πρόκειται να συζητηθεί η προσφυγή των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου τον Οκτώβριο και μοιραία προσπαθεί σε πρώτο επίπεδο με πολιτικό μασάζ και προοπτικά με τεχνικές συναντήσεις να ξεπεράσει το σκόπελο της δικαστικής προσφυγής που ξέρει καλά ότι θα τινάξει το έργο στον αέρα.

Και το «τυράκι» στις συναντήσεις αυτές είναι ότι, όπως είπε ο υφυπουργός, «οι παρακάμψεις των πόλεων δεν έχουν διόδια και θα μπορούν να εξυπηρετούν άνετα τις απαιτούμενες αστικές μετακινήσεις των κατοίκων και των επισκεπτών». Μια πολιτική δέσμευση του υφυπουργού, που εμφανίζεται ως πράξη καλής διάθεσης από την πλευρά της Κυβέρνησης, η οποία όμως ξέρει καλά τι πολιτικό ολοκαύτωμα την περιμένει από την κοινωνία σε αντίθετη περίπτωση.

Όμως η Κυβέρνηση το εμφανίζει σαν στοιχείο πολιτικής υπέρβασης και το κρίσιμο ζητούμενο είναι, τι θα γίνει όταν εμφανίσει την κλίνη του Προκρούστη στην διαπραγμάτευση που θα ακολουθήσει στις επόμενες τεχνικές συναντήσεις;

Όχι άλλα χρόνια δίσεκτα…

Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνία δεν φαίνεται διατεθειμένη να δείξει καμία άλλη ανοχή σε αυτό το εκρηκτικό μείγμα των προβλημάτων που αντιμετωπίζει, ούτε να μετρά άλλα χρόνια δίσεκτα για να αντιμετωπιστούν τα αδιέξοδα που χρόνια τώρα έχουν χτιστεί στη διαχρονική απραξία των δημοτικών Αρχών και της Πολιτείας συνολικότερα.

«Στα κάγκελα» οι δυτικές συνοικίες για τα έργα του ΒΟΑΚ αλλά και για τη διεκδίκηση των αναγκαίων έργων που απαιτούνται για να μπει τέλος στην παρακμιακή εγκατάλειψη της περιοχής

Η κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ είναι αδιανόητο να προχωρήσει χωρίς μια σειρά έργων συνοδών παράπλευρων δικτύων, και υποδομών αλλά και μιας ολοκληρωμένης αντιμετώπισης τμημάτων της πόλης και συγκεκριμένα των δυτικών συνοικιών που χρόνια τώρα έχουν εγκαταλειφθεί, όπως τονίζουν οι κάτοικοι της περιοχής.

Παράλληλα, υποστηρίζουν ότι ο ΒΟΑΚ προσκρούει και επηρεάζει με τη μορφή ντόμινο το εκρηκτικό μείγμα των προβλημάτων της μεγάλης πολεοδομικής ενότητας του Γιόφυρου, του Εσταυρωμένου, του Ξηροπόταμου, της Φοινικιάς, των Μαλάδων, όπου όσοι ζουν και δραστηριοποιούνται επαγγελματικά αναμετριούνται με θηριώδη προβλήματα που η επίλυση τους αδιάκοπα μετατίθεται για το μέλλον. Καμβάς των προβλημάτων αυτών είναι η απουσία πολεοδομικής μελέτης που διαιωνίζεται από τις καθυστερήσεις στις οριοθετήσεις ρεμάτων και ποταμών που συνθέτουν ένα φαύλο κύκλο μιας παρακμής που πρέπει να πάρει τέλος.

Ήδη οι κάτοικοι των δυτικών συνοικιών που βρίσκονται «στα κάγκελα», οργανώνονται για να μεταβούν στο Δημοτικό Συμβούλιο και να διεκδικήσουν τα αυτονόητα, αφού εκτός από τις αβίωτες καταστάσεις που ζουν από τη δραματική έλλειψη υποδομών, η προβληματική κυκλοφοριακή πρόσβαση χτίζει συνθήκες επικινδυνότητας στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν τα σπίτια τους, τις δουλειές τους, ή για να πάνε τα παιδιά τους στο σχολείο…

Μάλιστα, όπως οι ίδιοι οι κάτοικοι έχουν ανακοινώσει, είναι στις προθέσεις τους να αναδείξουν όλο το εύρος των προβλημάτων με τα οποία καθημερινά αναμετριόνται, και να ζητήσουν από το Δημοτικό Συμβούλιο να προτεραιοποιήσει την αντιμετώπισή τους επί της ουσίας με στοχευμένες διανοίξεις «τυφλών σημείων», παράλληλα με τη διεκδίκηση των συνοδών έργων του ΒΟΑΚ.

Όπως μάλιστα ξεκαθαρίζουν, οφείλει ο Δήμος να ασκήσει αφόρητη πίεση πατώντας στην ανάγκη να συνεχίσει η ανάπτυξη των εργοταξίων του ΒΟΑΚ για να δρομολογηθούν λύσεις άμεσες και μακροπρόθεσμες στο πλαίσιο ενός στρατηγικού σχεδιασμού που θα πρέπει να αναπτυχθεί για να μπορέσει όλη η περιοχή των δυτικών συνοικιών να «ανασάνει» κυκλοφοριακά και παράλληλα να αποφορτιστεί από τις εκρηκτικές πολεοδομικές πιέσεις που δέχεται.