ΒΟΑΚ: Έτσι θα γίνει το τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη

Πριν από το Πάσχα σκόπευε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης να κατέβει στην Κρήτη προκειμένου να προχωρήσει σε ανακοινώσεις αναφορικά με τον Βόρειο Οδικό Άξονα.

Αν και δεν είναι σίγουρο, αν μια τέτοια επίσκεψη τελικά υλοποιηθεί, αφού δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα κάτι τέτοιο, είναι απόλυτα σίγουρο, ότι το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ολοκληρώσει την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη το οποίο πρόκειται να κατασκευαστεί με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Η οποία μελέτη βέβαια, έρχεται να προστεθεί στην ήδη εγκεκριμένη για το τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος, στην οποία κι έχει αναφερθεί κατ’ επανάληψη ο αρμόδιος Υπουργός από βήματος βουλής. Με βάση τη Μελέτη, την οποία και παρουσιάζει σήμερα η «Π», ουσιαστικά ακολουθείται ένα μοντέλο κατασκευής όμοιο με αυτό που εδώ και χρόνια προτείνει η Περιφέρεια Κρήτης, αλλά και κοντινό με το μοντέλο που είχε προτείνει ο Χρήστος Σπίρτζης όταν ήταν ο ίδιος Υπουργός Υποδομών.

Ουσιαστικά, αυτό που αναμένεται να συμβεί, με πολύ απλά λόγια, είναι η αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου με κάποιες προσθήκες ως προς τους κόμβους και τους παράπλευρους δρόμους, καθώς και με απαραίτητες σήραγγες και κοιλαδογέφυρες για τα σημεία, όπου αναμένονται παρακάμψεις. Στο μεγαλύτερο μέρος του το οδικό δίκτυο παραμένει ως έχει, ενώ ουσιαστικές αλλαγές αναμένονται από το σημείο μετά τα Μάλια και πριν από το Βραχάσι, όπου προβλέπεται να πραγματοποιηθεί μια μεγάλη παράκαμψη για την αποφυγή του δύσκολου κομματιού προς Σεληνάρι.

Η Μελέτη του έργου εντάσσει στις σκοπιμότητες του έργου ασφαλώς τις ταχύτερες και ασφαλέστερες διελεύσεις από και προς το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι, αλλά εκτιμά πως θα υπάρξουν γενικότερα οφέλη ως προς τον τουρισμό, τις μεταφορές, αλλά και τις αναβαθμίσεις των περιουσιών ιδιοκτητών που βρίσκονται κοντά στον άξονα.

Ειδικότερα, με βάση τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, το έργο Χερσόνησος – Νεάπολη χωρίζεται σε δύο τμήματα. Το πρώτο τμήμα αφορά την περιοχή από τη Χερσόνησο ως και τα Μάλια συνολικού μήκους 9,354 χιλιομέτρων, ενώ το δεύτερο τμήμα την περιοχή από τα Μάλια έως και τη Νεάπολη συνολικού μήκους 13,087 χιλιομέτρων.

Το συνολικό μήκος της παρέμβασης που προγραμματίζεται για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης που πρόκειται να κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ, υπολογίζεται σε 22,441 χιλιόμετρα.

Το παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο θα έχει συνολικό μήκος 9,654 χιλιόμετρα. Αναφορικά με το πλάτος χάραξης του δρόμου, αυτό υπολογίζεται στα 21,5 μέτρα χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις, ενώ ο δρόμος θα έχει τετράιχνη διατομή.

Στο έργο περιλαμβάνονται 5 ανισόπεδοι κόμβοι, 12 γέφυρες μονού κλάδου συνολικού μήκους 1,695 χιλιόμετρων, 7 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 7,186 χιλιομέτρων, 23 τοίχοι αντιστήριξης και 23 ανισόπεδες διαβάσεις.

Σύμφωνα με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η χάραξη ακολουθεί τον υφιστάμενο Βόρειο Οδικό Άξονα με διαπλατύνσεις είτε από τη βόρεια, είτε από τη νότια πλευρά, ανάλογα με το σημείο κι ενιαία διατομή αυτοκινητόδρομου. Στο πλαίσιο κατασκευής του έργου προβλέπονται μεταξύ άλλων η προσαρμογή του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου Χερσονήσου και η δημιουργία νέου ανισόπεδου κόμβου στη Σταλίδα στη θέση που μέχρι σήμερα υπάρχει ισόπεδος κόμβος.

Μετά από τα Μάλια όμως, η χάραξη στρέφεται νοτιοανατολικά κι ακολουθεί νέα χαρτογράφηση που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων δίδυμες σήραγγες και κοιλαδογέφυρες, με σκοπό να παρακαμφθεί η περιοχή του Σεληναρίου. Μετά την παράκαμψη Σεληναρίου η χάραξη επανέρχεται στον ΒΟΑΚ με αμφίπλευρες διαπλατύνσεις.