ΒΟΑΚ: Ένα έργο στρωμένο με αγκάθια σε ματωμένο δρόμο
Το εργοτάξιο του ΒΟΑΚ πριν το Σεληνάρι

Εκρηκτικά προβλήματα, πλημμελείς μελέτες, σχεδιαστική ανωριμότητα, ανεκτέλεστες απαλλοτριώσεις, τεράστιες καθυστερήσεις, συνθέτουν το παζλ του κυβερνητικού σχεδιασμού για το ΒΟΑΚ στην Κρήτη, που είναι το μοναδικό διαμέρισμα της χώρας που στερείται αυτοκινητόδρομου, με αποτέλεσμα το νησί να εξακολουθεί να πληρώνει αβάσταχτο φόρο αίματος αθώων ανθρώπων που σβήνουν τόσο άδικα από τη ζωή, αφού ο τόπος μας στερείται το αυτονόητο…

Ένα οδικό δίκτυο της προκοπής.

Το έργο του ΒΟΑΚ που έχει συνδεθεί άρρηκτα με την τοπική ανάπτυξη, (και η κατασκευή του αλληλεπιδρά άμεσα με την ανέγερση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι), πελαγοδρομεί στα προβλήματα, και η πορεία της υλοποίησης του είναι σπαρμένη με αγκάθια, εγείρει μείζονα ερωτήματα για το αν και πότε θα υλοποιηθεί, και αν το αποτέλεσμα που θα προκύψει θα είναι αντάξιο των αναγκών ή αν θα ανοίξει νέο κύκλο προβλημάτων.

Για τα κρίσιμα αυτά ζητήματα καταθέτουν σήμερα τις απόψεις τους στην «Π» τοπικοί φορείς και παράγοντες δίνοντας τη δική τους προοπτική για το μέλλον του έργου.

Αλέξης Καλοκαιρινός: Δεν πρόκειται να υπαναχωρήσουμε από την προσφυγή μας χωρίς δεσμεύσεις

ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός

Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός τονίζει ότι «η «Παράκαμψη Ηρακλείου» του ΒΟΑΚ, η οποία διέρχεται μέσα από τα όρια του Σχεδίου Πόλης του Ηρακλείου, διαμοιράζει – διχοτομεί την πόλη μας σε ένα μήκος περίπου επτά χιλιομέτρων.

Για την ομαλή κυκλοφοριακή σύνδεση εκατέρωθεν του ΒΟΑΚ, για την εύρυθμη λειτουργία των παρόδιων χρήσεων κατοικίας, αλλά και των βιοτεχνικών εγκαταστάσεων και σημαντικού πληθυσμού της ενδοχώρας, έχουμε πραγματοποιήσει συναντήσεις και έχουμε καταθέσει υπομνήματα με τις προτάσεις μας στον πρωθυπουργό και στην ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ζητώντας:

1.    Τον σχεδιασμό και την κατασκευή στεγάστρων (Cut & Covers), καθώς θα αποδώσουν εγκάρσιες κινήσεις εκατέρωθεν του ΒΟΑΚ αλλά και σημαντικό δημόσιο κοινόχρηστο χώρο.

2.  Τον επανασχεδιασμό των διαστάσεων και του αριθμού των κάτω διαβάσεων, και την πραγματοποίηση του σχετικού έργου.

3.  Τον επανασχεδιασμό κόμβων, η λειτουργία των οποίων σχετίζεται με τη σύνδεση του ΒΟΑΚ με την πόλη, και την πραγματοποίηση του σχετικού έργου.

4.  Την κατασκευή πλήρους παράπλευρου οδικού δικτύου σε όλο το μήκος της παράκαμψης.

5.  Τον σχεδιασμό και την κατασκευή των υδραυλικών έργων για απορροή και διόδευση των ομβρίων υδάτων από τον ΒΟΑΚ στους παρακείμενους φυσικούς αποδέκτες.

6. Την τοποθέτηση ηχοπετασμάτων σε όλο το μήκος και εκατέρωθεν της παράκαμψης Ηρακλείου για την προστασία από τον κυκλοφοριακό θόρυβο των παρόδιων κατοικιών. Προτείνουμε δηλαδή τις λύσεις σε ζητήματα που είτε θα δημιουργηθούν, είτε υφίστανται και χρονίζουν στον σημερινό αυτοκινητόδρομο και θα οξυνθούν με τη νέα χρήση του.

Έχουμε επίσης ζητήσει την χρηματοδότηση συνολικής Κυκλοφοριακής Μελέτης του Δήμου Ηρακλείου, η οποία είναι απαραίτητη για την επεξεργασία εναλλακτικών σεναρίων διαχείρισης της κυκλοφορίας όλων των τύπων συγκοινωνιακής υποδομής και μεταφορικών μέσων, λαμβάνοντας υπόψη την αναμενόμενη αύξηση των κυκλοφοριακών ροών στον ΒΟΑΚ, ειδικά τα επόμενα χρόνια με τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι.

Οι παραπάνω τεχνικά στοιχειοθετημένες προτάσεις, είναι ρεαλιστικές και απολύτως λογικές. Έχουν εφαρμοστεί άλλωστε σε άλλους αυτοκινητόδρομους, όπως είναι η Αττική Οδός. Και είναι θετικό το ότι το αρμόδιο Υπουργείο έχει αρχίσει να αναγνωρίζει τα προβλήματα στα οποία προτείνουμε συγκεκριμένες λύσεις. Έχουν οι προτάσεις μας δημοσιονομικό αποτύπωμα;

Έχουν. Αλλά είναι μέσα σε λογικά πλαίσια και μπορούν να υλοποιηθούν χωρίς ουσιαστική δυσκολία, τόσο τεχνικά, όσο και σε σχέση με το συνολικό κόστος του έργου. Τι θα συμβεί αν δεν υλοποιηθούν; Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για ζητήματα πολιτικής προστασίας με ανυπολόγιστες αρνητικές, έως τραγικές, συνέπειες. Καθώς και η βεβαιότητα ότι η καθημερινότητα των ανθρώπων του Ηρακλείου, κατοίκων και επισκεπτών, θα επιβαρυνθεί με τρόπο δραματικό.

Γι’ αυτό και δεν πρόκειται να υπαναχωρήσουμε από την προσφυγή μας στο Συμβούλιο της Επικρατείας, παρά μόνο εάν υπάρξουν επαρκείς και απτές δεσμεύσεις ότι θα ικανοποιηθούν τα αιτήματά μας. Γι’ αυτό και με τους συνεργάτες μου στον Δήμο Ηρακλείου, αιρετούς και υπηρεσιακούς, δουλεύουμε όλο αυτό το διάστημα πάνω στη σύνταξη της τεχνικής έκθεσης με την οποία θα ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο αυτή την προσφυγή.

Όλοι συμφωνούμε ότι ο ΒΟΑΚ είναι ένα αναγκαίο έργο, το οποίο η Κρήτη περιμένει δεκαετίες. Όλοι θέλουμε έναν σύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο, που θα λύνει προβλήματα. Δεν θα δημιουργεί περισσότερα. Αυτός είναι ο δικός μας στόχος».

Νίκος Ξυλούρης: Το κλειδί είναι η ομαλή πορεία χρηματοδότησης

Ο αντιπεριφερειάρχης Νίκος Ξυλούρης

Το κλειδί για να προχωρήσει ο ΒΟΑΚ σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος κ. Νίκο Ξυλούρη είναι η ομαλή ροή χρηματοδότησης του έργου. Ο ίδιος εκτιμά ότι ακόμα και με το πλήθος των άλυτων ανοικτών τεχνικών θεμάτων του ΒΟΑΚ -που η επίλυση τους δεν είναι εύκολη εξίσωση-, μπορεί το μεγάλο αυτό έργο να προχωρήσει αρκεί να μην καθυστερούν οι πληρωμές και να γίνονται απορροφήσεις εμπρόθεσμα.

Όπως τονίζει το έργο έχει πάρα πολλά δύσκολα σημεία τα οποία δεν έχουν πλήρη σχεδιασμό αλλά εκτιμά ότι δεν θα έχουμε εμπλοκή στην πορεία υλοποίησης του έργου, καθώς μπορεί να βρεθούν τεχνικές λύσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μπορεί κανείς να υποτιμήσει το μέγεθος και το επίπεδο των δυσκολιών που υπάρχουν διότι ο ΒΟΑΚ είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο και πολύπλοκο τεχνικά έργο.

Ανάμεσα στα πολύ δύσκολα κομμάτια του έργου, είναι και αυτό που αφορά στην παράκαμψη του Ηρακλείου, η κατασκευή των τούνελ όπως αυτό στο Κακό Όρος, οι κόμβοι όπως στο Πάνορμο της Ανώπολης των Χανίων που έχουν σοβαρά ζητήματα σχεδιασμού. Αλλά το βέβαιο είναι ότι στην πορεία θα προκύψουν και κρίσιμα θέματα που θα τα βρούμε μπροστά μας…

Για παράδειγμα στα τούνελ που προβλέπεται να κατασκευαστούν στα διοικητικά όρια του Μαλεβιζίου, οι τεράστιες ποσότητες των υλικών που θα αφαιρεθούν για να δίνει η διάνοιξη τι ακριβώς θα γίνουν; Διότι υπάρχει το ενδεχόμενο να είναι αξιοποιήσιμο υλικό και να επαναχρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες επιστρώσεων, αλλά εάν αυτό δεν συμβεί τι ακριβώς θα γίνει; Το βέβαιο είναι ότι το έργο του ΒΟΑΚ είναι το μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδίσει η Κρήτη, και είναι ξεκάθαρο ότι στη φάση που βρισκόμαστε, το έργο απαιτεί 24ωρη μελέτη επεξεργασία και παρουσία σε ότι αφορά στον έλεγχο και την εξέλιξη της πορείας υλοποίησης του.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως εξηγεί ο κ. Ξυλούρης είναι σημαντικό να διασφαλιστεί η λειτουργική συμμετοχή θεσμικών φορέων της Κρήτης για να έχουν τη δυνατότητα της παρακολούθησης σε τεχνικό επίπεδο της πορείας υλοποίησης του σχεδιασμού, όπου τα ζητήματα θα λύνονται στο πεδίο, προκειμένου να συμβάλλουν στη δρομολόγηση των βέλτιστων λύσεων.

Ο κ. Ξυλούρης τονίζει ότι είναι στις προθέσεις του να εισηγηθεί και να επιδιώξει τη συγκρότηση μιας ομάδας εργασίας για το σκοπό αυτό που θα λειτουργεί σαν δίαυλος επικοινωνίας και αδιάλειπτης παρακολούθησης της πορείας υλοποίησης του έργου.

Λευτέρης Μιχελάκης: Να πάρει πρωτοβουλία η αυτοδιοίκηση για τα μέσα σταθερής τροχιάς

Ο κ. Λευτέρης Μιχελάκης,

«Το θέμα της δημιουργίας μέσου σταθερής τροχιάς είναι ένα εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα το οποίο θα πρέπει να το πάρουν στα χέρια τους οι φορείς της Κρήτης και να διεκδικήσουν ασφάλεια στο μέλλον των μεταφορών του τόπου μας».

Αυτό τονίζει το μέλος της Παγκρήτιας Επιτροπής Αγώνα για τη δημιουργία μέσου σταθερής τροχιάς Λευτέρης Μιχελάκης, ο οποίος σημειώνει παράλληλα ότι «φέτος ζήσαμε ένα δύσκολο καλοκαίρι που κατέγραψε τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο σε όλους τους δρόμους της Κρήτης. Αυτό που θα πρέπει να γίνει σαφές είναι ότι ακόμα και αν αύριο το πρωί ο ΒΟΑΚ τελείωνε ως δια μαγείας δεν σημαίνει ότι θα λύνονταν τα προβλήματά μας.

Θα συνεχίζουμε να ζούμε τέτοιες τραγικές καταστάσεις και τα επόμενα χρόνια θα είναι ακόμα πιο δύσκολα, όταν αρχίσει η λειτουργία του αεροδρομίου στο Καστέλλι θα φρακάρουν τελείως οι δρόμοι. Η μεγάλη παγίδα κρύβεται ειδικά στην μεταφορά των καυσίμων. Μπορείτε να φανταστείτε καθημερινά πόσα βυτιοφόρα θα κυκλοφορούν καθημερινά για τις ανάγκες του αεροδρομίου;

Το πρόβλημα είναι τεράστιο και δεν αφορά μόνο το βόρειο οδικό άξονα αλλά και την εξυπηρέτηση της νότιας πλευράς του νησιού. Τον κύριο όγκο της όχλησης θα τον σηκώσουν ο Δήμος Μινώα Πεδιάδος, ο Δήμος Χερσονήσου και ο Δήμος Ηρακλείου, όπου τα προβλήματα με τα οποία θα βρεθούν αντιμέτωποι θα είναι τρομακτικά.

Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλία και να συγκαλέσουν άμεσα σύσκεψη στο επίκεντρο της οποίας θα πρέπει να τεθούν όλα αυτά τα κρίσιμα ζητήματα και να δούμε το πώς θα αντιμετωπισθούν και πώς θα αντιμετωπίσουμε τα επόμενα χρόνια το οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Η Κρήτη δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται σαν φτωχός συγγενής όταν μάλιστα έχει πληρώσει τόσο βαρύ φόρο αίματος σε αναρίθμητα τροχαία και στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να γίνει σαφές ότι το έργο αυτό το δικαιούται, και πρέπει να αποκτήσει μέσο σταθερής τροχιάς το οποίο είναι πιο οικονομικό μέσο μετακίνησης, φιλικό στο περιβάλλον και προσβάσιμο σε όλους χωρίς διακρίσεις».

Ζαχαρίας Δοξαστάκης: Μέχρι πότε θα ανεχόμαστε αυτή την τραγική κατάσταση;

Ο Δήμαρχος Χερσονήσου Ζαχαρίας Δοξαστάκης

Ο Δήμαρχος Χερσονήσου Ζαχαρίας Δοξαστάκης τονίζει ότι «η δέσμευση που αναλαμβάνουν όλες οι Κυβερνήσεις διαχρονικά για την κατασκευή του ΒΟΑΚ, ως αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα, δεν εκπληρώνεται. Παρά τις διαβεβαιώσεις της σημερινής Κυβέρνησης το 2021, δια στόματος του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ότι αυτό το οραματικό και εμβληματικό έργο θα υλοποιηθεί και θα δώσει ώθηση στην αναπτυξιακή πορεία του νησιού μέχρι σήμερα μένει απραγματοποίητο.

Μέχρι πότε θα ανεχόμαστε αυτή την τραγική κατάσταση, που τόσα χρόνια προξενεί και αθροίζει τόσο μεγάλο αριθμό νεκρών. Πώς είναι δυνατόν το μεγαλύτερο νησί της χώρας, η ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού, με την σημαντική συμβολή στην εθνική οικονομία, να είναι το μοναδικό διαμέρισμα της χώρας που στερείται αυτοκινητόδρομου;

Εμείς ακόμη συζητούμε και αντιδικούμε και παραβλέπουμε τους εκατοντάδες νεκρούς. Άμεσα οφείλουμε να αφυπνιστούμε και επιτέλους η Κυβέρνηση να εκφράσει την πολιτική βούληση, ότι θα χρηματοδοτήσει και θα κατασκευάσει, εντός ενός ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος, ένα ασφαλή και σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Την κατασκευή αυτού του έργου οφείλουν να στηρίξουν όλα τα πολιτικά κόμματα.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι λοιποί θεσμικοί και αναπτυξιακοί φορείς της Κρήτης έχουν τη θέληση να συνδράμουν στην κατασκευή, το συντομότερο δυνατό, αυτού του σημαντικού έργου υποδομής και να αναλάβουν πρωτοβουλίες και δράσεις υποστηρικτικές στην προσπάθεια του Υπουργείου Υποδομών».

Βασίλης Κεγκέρογλου: Πώς αλλάζει ο οδικός χάρτης με την ανέγερση του αεροδρομίου στο Καστέλλι

Ο δήμαρχος Μινώα Βασίλης Κεγκέρογλου

Ο δήμαρχος Μινώα Βασίλης Κεγκέρογλου εξηγεί ότι «το μεγάλο έργο του Διεθνούς Αεροδρομίου στο Καστέλλι, απαιτεί απρόσκοπτη σύνδεση προς και από όλες τις κατευθύνσεις της τουριστικής περιοχής του βορρά, το Ηράκλειο και την ευρύτερη περιοχή του, το νότο αλλά και την περιοχή γύρω από το αεροδρόμιο.

H σύμβαση παραχώρησης προβλέπει την κύρια οδική σύνδεση με τον ΒΟΑΚ, Χερσόνησο Καστέλλι, Αρκαλοχώρι, και σύνδεση με το δρόμο Ηράκλειο, Βιάννος και ως εναλλακτική το δρόμο Ηράκλειο Αρκαλοχώρι Καστέλλι.

Για την εξυπηρέτηση του νότου, δεν προβλέπει νέο δρόμο, αλλά αναφέρει ότι αυτή θα γίνεται μέσω του Ηράκλειο – Βιάννος τον οποίο αναφέρει ψευδεπίγραφα ως ΝΟΑΚ. Για την εξυπηρέτηση της ευρύτερης περιοχής και τη λειτουργική σύνδεση της με το αεροδρόμιο, παραπέμπει σε συμπληρωματικά έργα που έχουμε ζητήσει αλλά δεν έχουν προγραμματιστεί.

Επίσης δεν προβλέπεται σύνδεση με μέσω σταθερής τροχιάς. Για τις οδικές συνδέσεις απαιτούνται συμπληρωματικά έργα και συγκεκριμένα:

1) Αναβάθμιση της ασφάλειας και κυκλοφορίας του δρόμου Ηράκλειο – Αρκαλοχώρι και μελέτη της διακλάδωσης Πεζά – Καστέλλι.

2) Σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΝΟΑΚ στα Καστελλιανά και συνέχεια μέχρι Τσούτσουρα, βάσει της μελέτης Θεοδωρόπουλου.

3) Εκτός από το τούνελ, η σύνδεση Χερσόνησος – αεροδρόμιο, δεν έχει ΛΕΑ και απαιτείται τουλάχιστον να κατασκευαστούν κατά διαστήματα κάποιοι χώροι προσωρινού πάρκιγκ.

4) Άμεση εκπόνηση και μελέτη για την ανάγκη γραμμής σταθερής τροχιάς και τη βιωσιμότητα της.

5) Ανάθεση των τοπικών συνδέσεων όπως προβλέπει στο άρθρο 23 της σύμβασης παραχώρησης. Όλα αυτά είναι αρμοδιότητα και υποχρέωση βάση της σύμβασης παραχώρησης του υπουργείου Υποδομών αλλά ο υπουργός κατά την τελευταία του επίσκεψη ασχολήθηκε μόνο με την εξέλιξη των έργων εντός του αεροδρομίου που ούτως ή άλλως η παραχωρησιούχος τρέχει με γοργούς ρυθμούς.

Απαιτείται λοιπόν ο υπουργός να ασχοληθεί και με τα εκτός αεροδρομίου έργα και οφείλω να συμπληρώσω ότι εκτός από τα οδικά έργα, το μεγάλο θέμα είναι τα αντιπλημμυρικά για τα οποία εδώ και δύο χρόνια υπάρχει προμελέτη που προβλέπει έργα 60 εκατομμυρίων αλλά το υπουργείο υποδομών αδρανεί χαρακτηριστικά. Εύχομαι να μη ζήσουμε Daniel στην Κρήτη».