ο... καβγάς ξεκίνησε για τα διόδια στον ΒΟΑΚ

«Ακόμα δεν τον είδαμε, Γιάννη τον βαφτίσαμε». Η παροιμία φαίνεται πως περιγράφει την κατάσταση για τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα, για τον οποίο η τωρινή κυβέρνηση έχει ήδη σχεδόν αποφασίσει πως θα περιλαμβάνει και διόδια, ενώ η προηγούμενη πασχίζει να διασφαλίσει πως το τεράστιο έργο που πραγματοποίησε τα τελευταία χρόνια δεν πρέπει να διαγραφεί.

Οι χθεσινές δηλώσεις του υφυπουργού Μεταφορών και βουλευτή Ρεθύμνου Γιάννη Κεφαλογιάννη, ήρθαν να βάλουν «φωτιά» σε ένα ήδη τεταμένο κλίμα και να ανακινήσουν για πολλοστή φορά αντιδράσεις αναφορικά με ένα έργο, το οποίο πέρα από εξαγγελίες δεν περιλαμβάνει τίποτα περισσότερο.

Στη «μυλόπετρα» των αντιδράσεων έπεσαν ήδη πλήθος πολιτικών σχολίων και τοποθετήσεων, τη στιγμή ωστόσο που με το πιο αισιόδοξο σενάριο, τα έργα για τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα δεν πρόκειται να αρχίσουν ούτε το 2021, ενώ η τωρινή κυβέρνηση μοιάζει να εκτιμά ως «σημείο βάσης» και να το θεωρεί μάλιστα και ευνοϊκή εξέλιξη, το να εκκινήσουν τα έργα στο τέλος της τετραετίας.

Πώς ξεκίνησαν όμως όλες αυτές οι αντιδράσεις και τι συνέβη σε βαθμό που να δημιουργήσει τέτοια αναστάτωση; Ο αρμόδιος υφυπουργός άνοιξε χθες για πρώτη φορά τα χαρτιά του με συνέντευξη στο Ράδιο Κρήτη, αποσαφηνίζοντας πράγματα που λίγο έως πολύ ήταν γνωστά.

Κατ’ αρχάς υποστήριξε πως η προηγούμενη κυβέρνηση δεν έπραξε απολύτως τίποτα, ενώ παρουσίαζε ως έργο μόνο «σκίτσα» και μια πρόθεση συμμετοχής σε διαγωνισμό κάποιων εταιρειών, η οποία όπως τόνισε, «δεν λέει τίποτα».

Στη συνέχεια διευκρίνισε πως λέγοντας νέο ΒΟΑΚ, αν και πρόθεση όλων είναι ο δρόμος να περιλαμβάνει τα τμήματα από Κίσσαμο μέχρι και Σητεία, ουσιαστικά αναφερόμαστε στο τμήμα Χανιά – Άγιος Νικόλαος. Τα έργα Κίσσαμος – Χανιά και Άγιος Νικόλαος – Σητεία, πιθανότατα εντάσσονται σε δεύτερη φάση.

Ο Γιάννης Κεφαλογιάννης δεν απέκλεισε σε καμία περίπτωση την πιθανότητα διοδίων, αν και υποστήριξε πως προτού να υπάρξουν όλα τα δεδομένα, η κυβέρνηση δεν θα προχωρήσει σε εξαγγελίες ή δηλώσεις, αν κι έκανε σαφές πως πολύ σύντομα θα υπάρξει μια αναλυτική ενημέρωση των πολιτών σε σχέση με το τι έχει γίνει ως τώρα και τι δρομολογείται.

Σε κάθε περίπτωση διευκρίνισε πως το έργο βρίσκεται δεδομένων των συνθηκών σε πολύ πρώιμο στάδιο, ενώ το Υπουργείο επεξεργάζεται κάθε δυνατή λύση που θα μειώσει το κόστος κατασκευής και θα επιβαρύνει λιγότερο τους πολίτες, χωρίς να τους επιβάλει σκιώδη διόδια για 30 χρόνια τουλάχιστον, όπως σχεδίαζε ο ΣΥΡΙΖΑ.

Αναφερόμενος στο τι μέλλει γενέσθαι μέχρι να αρχίσουν οι διαδικασίες για την κατασκευή του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα, ο υφυπουργός υποστήριξε πως το Υπουργείο προσανατολίζεται στο να αξιοποιήσει τα ποσά που έχει για έργα οδικής ασφάλειας και να συνεργαστεί στο βαθμό του εφικτού τόσο με την Περιφέρεια όσο και με τους τοπικούς φορείς.

Ξεκαθάρισε  ωστόσο πως δεν είναι σε καμία περίπτωση εφικτό να αλλάξουν οι θεσμοθετημένες αρμοδιότητες του Υπουργείου, ούτε και να εκχωρεί το Υπουργείο χρήματα προς την Περιφέρεια για εκτέλεση αρμοδιοτήτων που δεν της ανήκουν.

Αντιδράσεις

Όπως είναι φυσικό, οι συγκεκριμένες δηλώσεις δεν μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές με ενθουσιασμό ή θετικό τρόπο ούτε από την Περιφέρεια Κρήτης, ούτε όμως και από την αντιπολίτευση.

Πρώτος ο γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας Δημοκρατικής Συμπαράταξης και βουλευτής Ηρακλείου Βασίλης Κεγκέρογλου, αντέδρασε έντονα τονίζοντας πως ενώ ο υφυπουργός υποστηρίζει ότι δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα για τον ΒΟΑΚ, οι υπηρεσίες του Υπουργείου και οι τεχνοκράτες καταθέτουν έγγραφες αποδείξεις για το ότι αρκετές διαδικασίες έχουν ήδη κινηθεί.

Ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης από την πλευρά του, σε συνέντευξη που επίσης παραχώρησε στο Ράδιο Κρήτη, έκανε εκτενείς αναφορές στο ζήτημα του Βόρειου Οδικού Άξονα, τονίζοντας πως εφόσον η τωρινή κυβέρνηση λειτουργήσει εντελώς μηδενιστικά, δεν πρόκειται να έχουμε έναρξη εργασιών για τον Βόρειο Οδικό Άξονα ούτε το 2024.

Ο περιφερειάρχης επανέλαβε σε όλους τους τόνους πως είναι αναγκαία η συνεργασία μεταξύ τοπικής αυτοδιοίκησης και κεντρικού κράτους, ζητώντας για πολλοστή φορά διεύρυνση των αρμοδιοτήτων, αλλά και πόρους.

Ο ίδιος μάλιστα παρατήρησε πως εφόσον οι αρμοδιότητες για τον Βόρειο Οδικό Άξονα ανήκαν στην Περιφέρεια Κρήτης, το μεγαλύτερο μέρος του τμήματος Χανιά – Άγιος Νικόλαος θα είχε ήδη κατασκευαστεί.

Συντονισμένα ωστόσο αντέδρασαν στις δηλώσεις του υφυπουργού και οι βουλευτές της Αξιωματικής αντιπολίτευσης από το Ηράκλειο Νίκος Ηγουμενίδης, Χάρης Μαμουλάκης και Σωκράτης Βαρδάκης.  «Από το 2015 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έκανε μια τιτάνια προσπάθεια και πέτυχε να επανεκκινήσει όλα τα οδικά έργα αλλά και πολλά έργα υποδομής στην Κρήτη.

Έργα που παρέμεναν βαλτωμένα, χωρίς χρηματοδότηση και χωρίς καμία πιθανότητα ολοκλήρωσης» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Ηγουμενίδης σε ανακοίνωσή του για να προσθέσει: «Είναι τουλάχιστον ντροπή σήμερα να μιλάμε για διόδια σε βάρος των Κρητικών που όλοι ξέρουμε πόσο ακριβά έχουν πληρώσει αυτή την υπόθεση. Η σημερινή κυβέρνηση έχει υποχρέωση να ανακαλέσει και να φροντίσει να επιταχύνει άμεσα το έργο».

Από την πλευρά του ο Χάρης Μαμουλάκης εκτιμά ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει σκοπό να παραπέμψει το θέμα κατασκευής του νέου ΒΟΑΚ στις καλένδες, υποστηρίζοντας ότι στόχος της Νέας Δημοκρατία είναι να απαξιώσει και να ακυρώσει διεθνείς διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη.

«Το  χειρότερο απ’ όλα είναι το γεγονός ότι με αυτές τις μεθοδεύσεις, η κατασκευή του ΒΟΑΚ απομακρύνεται και η δίκαιη απαίτηση του συνόλου της κρητικής κοινωνίας για έναν ασφαλή, σύγχρονο και λειτουργικό αυτοκινητόδρομο δεν λαμβάνεται υπόψιν» αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση του κ. Μαμουλάκη όπου και τονίζεται:  «Ούτε μας παραξενεύει το ότι οι προσωπικές προεκλογικές εξαγγελίες του πρωθυπουργού, ξεχάστηκαν τόσο σύντομα».

Μας λυπεί όμως, το ότι θυσιάζεται ο ΒΟΑΚ, ένα υψίστης σημασίας έργο για την Κρήτη, στον βωμό της μικροπολιτικής. Ελπίζουμε ότι έστω και την ύστατη στιγμή, η κυβέρνηση θα αντιληφθεί ότι ο ΒΟΑΚ είναι πέρα και πάνω από κόμματα και σκοπιμότητες και θα συνεχίσει την προσπάθεια υλοποίησης, από το σημείο στο οποίο την παρέλαβε. Χωρίς να χάσει άλλο χρόνο».

«Για ακόμα μια φορά ακούστηκε από τα πιο επίσημα χείλη, αυτά του υφυπουργού Υποδομών, ότι δεν υπάρχει, υποτίθεται, καμία δρομολογημένη εξέλιξη σε ότι αφορά τον ΒΟΑΚ» ανέφερε από την πλευρά του ο βουλευτής Σωκράτης Βαρδάκης για να προσθέσει:  «Ωστόσο, οι απαντήσεις που δίνονται από υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου, έρχονται να τον διαψεύσουν πανηγυρικά και τον ίδιο και τα υπόλοιπα στελέχη της παράταξής του.

Και είναι απορίας άξιο πώς μπορεί κάποια κυβέρνηση να προχωρήσει στην προκήρυξη ενός έργου, αν δεν ολοκληρωθούν προκαταρκτικά βήματα, όπως έρευνες προέλευσης – προσδιορισμού των μετακινήσεων στον ΒΟΑΚ, μετρήσεις φόρτου και σύνθεσης κυκλοφορίας, αξιολόγηση των τεχνικών λύσεων (της αρχικής και της νέας) ώστε να επιλεγεί τελικά η χάραξη που θα υλοποιηθεί και να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η χρηματοδότηση του έργου, να ολοκληρωθεί ο απαιτούμενος έλεγχος οδικής ασφάλειας».

Θέση για το θέμα πήρε και ο βουλευτής ΚΚΕ Ηρακλείου Μανώλης Συντυχάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε τα εξής:  «Ο καυγάς ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ για την κατασκευή του ΒΟΑΚ με παραχώρηση σε ιδιώτες ή με σύμπραξη Δημοσίου με ιδιωτικό τομέα -είτε μπουν διόδια είτε όχι-, δείχνει πως βασική αγωνία και των δύο δεν είναι η οδική εξυπηρέτηση του λαού με ασφάλεια, αλλά το πώς θα εξασφαλιστεί να πληρώσει ο λαός για να έχει σίγουρο και άμεσο κέρδος για τα μονοπώλια που θα αναλάβουν να κατασκευάσουν το έργο. Οι εργαζόμενοι της Κρήτης δεν πρέπει να αποδεχτούν διόδια ή άλλο τρόπο εκμετάλλευσης ως προϋπόθεση για την κατασκευή ενός σύγχρονου ασφαλούς αυτοκινητόδρομου».