Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εάν οι δεσμεύσεις του ΑΦΜ πάνω από 300 ευρώ που γίνονται μέχρι σήμερα έχουν προκαλέσει ισχυρή κοινωνική αναστάτωση, τα μέτρα που ακολουθούν αναμένεται να προκαλέσουν σεισμό πολλών ρίχτερ, αφού θα ξεκινήσουν κατασχέσεις για όσους χρωστούν από 50 ευρώ και πάνω. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Δήμου, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024 (δηλαδή από 1-1-24 έως 1-3-24) με τη χρήση των αναγκαστικών μέτρων ο Δήμος εισέπραξε το ποσό του 1 εκατομμύριο 600 χιλιάδων ευρώ.
Αναγκαστικά μέτρα είσπραξης
Τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης, όπως εξηγεί ο αντιδήμαρχος, δεν εφαρμόζονται επειδή το επιθυμεί ο Δήμος αλλά ασκούνται σε εφαρμογή του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Ν.4978/2022) επειδή σύμφωνα με τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν. 3463/ 2006) «για την είσπραξη των εσόδων των Δήμων και των Κοινοτήτων εφαρμόζονται οι διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, όπως αυτές κάθε φορά ισχύουν» (άρθρο 167 παρ. 1 Ν. 3463/2006).
Σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο της βεβαίωσης και είσπραξης εσόδων των Ο.Τ.Α., όπως καθορίστηκε με τις διατάξεις του Ν. 5027/2023, οι Ο.Τ.Α. υποχρεούνται να εξασφαλίσουν την είσπραξη των βεβαιωθέντων εσόδων τους εντός αποσβεστικής προθεσμίας πέντε ετών από τη λήξη του έτους της ταμειακής βεβαίωσης των οφειλών.
Ο Δήμος υποχρεούται να εφαρμόσει την νομοθεσία προκειμένου να μην παραγραφούν τα βεβαιωμένα έσοδα του. Σε περίπτωση παραγραφής οι υπηρεσίες των Δήμων λογοδοτούν στο Υπουργείο Εσωτερικών και στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τους λόγους της μη είσπραξης (άρθ. 39 παρ. 4 του Ν. 5027/2023). Αναγκαστικά μέτρα είσπραξης μπορεί δυνητικά να είναι κατάσχεση κινητών, κατάσχεση ακινήτων ή κατάσχεση στα χέρια τρίτου.
Για μικρού ύψους οφειλές επιλέγεται η κατάσχεση στα χέρια τρίτων, σύμφωνα με υπόδειξη του Υπουργείου (ΠΟΛ 1143/06-06-2012). Όμως, στην περίπτωση που τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης αφορούν κατάσχεση χρημάτων ή χρηματικών απαιτήσεων στα χέρια του υπόχρεου ή τρίτου, (δηλαδή κατασχέσεις των οφειλόμενων ποσών από Τραπεζικούς λογαριασμούς), ο Δήμος δεν υποχρεούται σε ατομική ειδοποίηση υπερημερίας (άρθ. 9 παρ. 2 Ν.4978/2022).
Τι πρέπει να κάνουν οι δημότες
Ο αντιδήμαρχος κ. Αγριμανάκης προτείνει στους δημότες να επικοινωνούν με το Τμήμα Ταμειακής Βεβαίωσης στα τηλέφωνα 2813-409145, 2813-409146, 2813-409456, 2813-409459 και 2813-409257 για να ενημερωθούν για τυχόν οφειλές που βαρύνουν το ΑΦΜ τους.
Επίσης συνιστά την τακτοποίηση των σχετικών ληξιπρόθεσμων οφειλών (εξόφληση ή ρύθμιση) στις περιπτώσεις όπου αυτό είναι εφικτό. Όπως εξηγεί, ο Δήμος παρέχει στους δημότες τη διευκόλυνση τμηματικής καταβολής χρεών σε 12-24 δόσεις σύμφωνα με την πάγια ρύθμιση του Ν. 4646/2019. Για την ένταξη στην ρύθμιση απαιτείται σχετική αίτηση ή ηλεκτρονικό αίτημα του δημότη με συνημμένα δικαιολογητικά το Ε9 και το Εκκαθαριστικό Σημείωμα της ΑΑΔΕ του προηγούμενου έτους.
Για την υποβολή του ηλεκτρονικού αιτήματος χρειάζεται είσοδος με χρήση των κωδικών TaxisNet στην ιστοσελίδα του Δήμου στην ηλεκτρονική διεύθυνση Heraklion.gr Η διαδικασία ενημέρωσης των δημοτών για τις βεβαιωμένες οφειλές ή και η εξόφλησή τους μπορεί επίσης να γίνει και ηλεκτρονικά, μέσα από την ιστοσελίδα του Δήμου Ηρακλείου με χρήση των κωδικών TaxisNet, ακολουθώντας το σύνδεσμο: ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ Η ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΙΣ- ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ-ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ Α.Φ.Μ.- ΔΙΑΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥΣ.
Ρύθμιση οφειλών αλλά με όρια. Στην τρίτη καίγεσαι…
Όπως εξηγεί ο κ. Αγριμανάκης, ο Δήμος Ηρακλείου έχει τη δυνατότητα να ρυθμίζει τις οφειλές των πολιτών με την πάγια ρύθμιση των Ο.Τ.Α. σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4646/2019. Όμως εδώ οι πολίτες θα πρέπει να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί γιατί πολύ απλά ο διακανονισμός επιτρέπεται να γίνει μόνο μέχρι 2 φορές για τις ίδιες οφειλές σε 12 έως 24 δόσεις, ενώ η καθεμιά δόση δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 30 ευρώ.
Για τη διενέργεια αυτού του διακανονισμού απαιτείται από τη νομοθεσία αίτημα του πολίτη, η οποία υποχρεωτικά συνοδεύεται από Ε9 και Εκκαθαριστικό. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν ασκούνται αναγκαστικά μέτρα είσπραξης σε περιπτώσεις που υπάρχει ενεργός διακανονισμός που εξυπηρετείται κανονικά.
Ο αντιδήμαρχος απευθύνει κάλεσμα στους πολίτες να επικοινωνήσουν με το Τμήμα Ταμειακής Βεβαίωσης για να ενημερωθούν για τυχόν ληξιπρόθεσμες οφειλές που βαρύνουν τα ΑΦΜ τους με επίσκεψη στον 5ο όροφο του κτηρίου της οδού Ανδρόγεω ή στα τηλέφωνα 2813- 409145, 2813-409146, 2813-409 456, 2813-409459 και 2813-409257.
Πότε «κόβονται» οι προσαυξήσεις;
Καμπάνια ενημέρωσης του κοινού ξεκινά η Λότζια ακριβώς για να μην αιφνιδιαστούν οι πολίτες και να τους δοθεί χρόνος πριν την άσκηση των αναγκαστικών μέτρων να επικοινωνήσουν με το αρμόδιο Τμήμα της Οικονομικής Υπηρεσίας, προκειμένου να ενημερωθούν για τυχόν βεβαιωμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές τις οποίες δεν γνωρίζουν.
Η υπηρεσία σε εφαρμογή της νομοθεσίας ενημερώνει τους πολίτες για τις οφειλές τους με συστημένες επιστολές, οι οποίες δεν επιδίδονται πάντα σε ποσοστό 100%. Στις περιπτώσεις που οποιοσδήποτε δεν έχει παραλάβει την ατομική ειδοποίηση μπορεί να υποβάλει αίτημα προκειμένου η Υπηρεσία να εξετάσει από τα τηρούμενα αρχεία της την ορθότητα της επίδοσης ή μη. Σε περίπτωση που ο πολίτης πραγματικά δεν έχει παραλάβει την ατομική ειδοποίηση, οι προσαυξήσεις διαγράφονται με Απόφαση Δημοτικής Επιτροπής κατόπιν αίτησης του πολίτη και εισήγησης του αρμοδίου Τμήματος.
Διοικητικά (διασφαλιστικά) μέτρα είσπραξης (ΚΥΑ 45081/1997) Δέσμευση ΑΦΜ στην Δ.Ο.Υ. επιβάλλεται όταν το ποσό των βασικών ληξιπρόθεσμων οφειλών (του κεφαλαίου μόνο) των πολιτών είναι μεγαλύτερο ή ίσο των 300 ευρώ. Η δέσμευση του ΑΦΜ στην Δ.Ο.Υ. αίρεται στις εξής περιπτώσεις: α) με την ολική εξόφληση της οφειλής β) μετά την καταβολή της 1ης δόσης σε περίπτωση χορήγησης διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής από τα κατά νόμο αρμόδια όργανα και τη συμμόρφωση αυτήν του οφειλέτη. γ)με την αναστολή πληρωμής που χορηγείται από τα ίδια ως άνω όργανα ή δικαστήρια δ) με τη διαγραφή (με οποιαδήποτε διαδικασία) της οφειλής.