Τρεις τελικά οι δεσμευτικές προσφορές για τον ΒΟΑΚ από τα Χανιά ως τη Χερσόνησο
Τρεις τελικά οι δεσμευτικές προσφορές για τον ΒΟΑΚ από τα Χανιά ως τη Χερσόνησο

Τρεις ήταν τελικά οι δεσμευτικές προσφορές που κατατέθηκαν χθες για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Οι προσφορές αφορούν την σύμβαση παραχώρησης ύψους 1.7 δισ. ευρώ και κατατέθηκαν από τη ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, την «Μυτιληναίος Α.Ε. – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις Α.Ε» και την «ΑΒΑΞ – EGIS – MERIDIAM».

Σύμφωνα με το υπουργείο, το συγκεκριμένο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα αποτελεί το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης που θα κατασκευαστεί τα επόμενα χρόνια στη χώρα, ενώ αποτελεί ένα έργο που έχει ως στόχο του να δημιουργήσει ένα ασφαλές και σύγχρονο οδικό δίκτυο μήκους 157 χιλιομέτρων στην Κρήτη.

Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο τμήμα είναι το τελευταίο και πιο δύσκολο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα. Αναφέρεται ότι, με βάση τις εκτιμήσεις, το τελικό κόστος κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα, θα φθάσει συνολικά τα 2.5 δισ., μέσω τριών διαφορετικών μοντέλων.

Από τον κόμβο Χερσονήσου στο Ηράκλειο έως τη Νεάπολη στο Λασίθι, με ΣΔΙΤ που υπογράφτηκε πρόσφατα μήκους 22,5 χλμ. και προϋπολογισμού 290 εκατ. που έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις-Intrakat. Από την Νεάπολη έως τον Άγιο Νικόλαο μήκους 14,5 χιλιομέτρων που κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο από την Άκτωρ με προϋπολογισμό 169 εκ. ευρώ.

Για την χρηματοδότηση της σύμβασης παραχώρησης, το Δημόσιο θα καλύψει κατά 800 εκατ. ευρώ την δαπάνη, με 600 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα υπόλοιπα κεφάλαια θα καλύψει ο παραχωρησιούχος.

Η Κρήτη θα είναι και το πρώτο νησί της χώρας που όταν ολοκληρωθεί η παραχώρηση του ΒΟΑΚ, θα λειτουργήσουν ηλεκτρονικά και σκιώδη διόδια, με σκοπό ο μελλοντικός παραχωρησιούχος να αντιμετωπίσει τους χαμηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους του δρόμου που καθιστούν ελλιποβαρές το χρηματοοικονομικό μοντέλο. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα εφαρμόσει για πρώτη φορά στην χώρα μας τα σκιώδη διόδια, μία μορφή επιδότησης μόνο όμως για τους χρήστες που περνούν το δρόμο και πληρώνουν ηλεκτρονικά διόδια.

Αυτό γίνεται για να ισορροπήσει το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου καθώς ο ΒΟΑΚ είναι ένα σύνθετο έργο, που λόγω των περιορισμένων μετακινήσεων μεταξύ των διαφορετικών νομών, δεν παράγει έσοδα από διελεύσεις.

Την ικανοποίησή του για τις εξελίξεις με το έργο του ΒΟΑΚ εξέφρασε ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, χαρακτηρίζοντας τη Σύμβαση Παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου της Κρήτης, σαν «τη μεγαλύτερη παραχώρηση της τελευταίας 15ετίας». Στο σχόλιό του, ο κ. Καραγιάννης ανέφερε:

«Σήμερα είναι μια μεγάλη ημέρα για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Μία  ημέρα δικαίωσης και ικανοποίησης για την Κρήτη.

Οι δεσμευτικές προσφορές για τη Σύμβαση Παραχώρησης του ΒΟΑΚ, τη μεγαλύτερη παραχώρηση της τελευταίας 15ετίας, αποδεικνύουν ότι η δουλειά και ο σχεδιασμός μας αποδίδουν καρπούς.

Το μεγάλο έργο από τα Χανιά έως το Ηράκλειο, συνολικού μήκους 157χλμ. και προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ προσέλκυσε το ενδιαφέρον από σημαντικούς κατασκευαστικούς ομίλους.

Συνολικά είχαμε 3 προσφορές:

  1. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
  2. ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.
  3. ΑΒΑΧ-EGIS-MERIDIAM

Δεσμευτήκαμε για έναν νέο, ενιαίο αυτοκινητόδρομο στην Κρήτη και σήμερα έχουμε ήδη συμβασιοποιήσει τα δύο από τα τρία κομμάτια αυτού του έργου και κάνουμε ένα αποφασιστικό βήμα για την υλοποίηση και της Παραχώρησης.

Δουλέψαμε όλοι μαζί με επιμονή, εντατικά και μεθοδικά.

Αξίζει ένα μεγάλο μπράβο στους υπηρεσιακούς του υπουργείου μας αλλά και στους συμβούλους μας, γιατί μετά από δουλειά 4 ετών κάνουμε πραγματικότητα ένα όνειρο δεκαετιών για την Κρήτη».