Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Μιχάλης Χωραφάς
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Μιχάλης Χωραφάς

Το μεγάλο κεφάλαιο της νέας χάραξης του ΒΟΑΚ ανοίγει το ΤΕΕ ΤΑΚ που αναμένεται να ζητήσει την κάθοδο υπουργικών στελεχών για να γίνει εμβάθυνση στο δρομολογούμενο σχεδιασμό που ανακοίνωσε και επίσημα ο Πρωθυπουργός. Παράλληλα η διοικούσα επιτροπή του ΤΕΕ ΤΑΚ βρίσκεται σε ανοικτή γραμμή και με την αντίστοιχη διοικούσα επιτροπή του ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης προκειμένου να υπάρξει μια κοινή επιστημονική προσέγγιση και τοποθέτηση στο κρίσιμο ζήτημα της νέας χάραξης που ήδη στο Ρέθυμνο καταγράφει τις πρώτες σοβαρές αντιδράσεις.

Στην τελευταία συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ανατολικής Κρήτης παρουσιάστηκαν κάποιες  οριζοντιογραφίες της προμελέτης του οδικού τμήματος του ΒΟΑΚ και μια πρώτη προσέγγιση καθαρά τεχνικών θεμάτων για τα οποία διατυπώθηκαν κάποιες βασικές παρατηρήσεις.

Τα υπόλοιπα σχέδια που αφορούν στις τεχνικές εκθέσεις, τους προϋπολογισμούς κ.α. λειτούργησε περιοριστικά στη διεύρυνση της συζήτησης που μοιραία θα ακολουθήσει καθώς υπάρχουν ανοικτά ζητήματα και σε σχέση με τα διόδια, του κόστους του έργου όπως αυτό προκύπτει από τα τεχνικά χαρακτηριστικά του.

Με δηλώσεις του στην «Π» ο πρόεδρος του ΤΕΕ ΤΑΚ  κ. Μ.Χωραφάς,  σημειώνει ότι έγινε μια καταρχήν συζήτηση στην τελευταία συνεδρίαση της διοικούσας επιτροπής στη διάρκεια της οποίας εξετάστηκαν τα διαθέσιμα στοιχεία της μελέτης η οποία παρουσιάστηκε από το Διευθυντή των Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ κ. Δ. Αγαπάκη.

Η χάραξη του νέου ΒΟΑΚ στην περιοχή της Παντάνασας
δίδυμων κοιλαδογεφυρών

Το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει με βάση τα στοιχεία που έχουν δοθεί είναι ότι γενικά η χάραξη κρίνεται καλή και αποδεκτή, αποτελεί συνέχεια και εξέλιξη άλλων προγενέστερων τεχνικών προτάσεων – λύσεων σε βελτιωμένη έκδοση, καθώς η όδευση έχει δεσμεύσεις, είτε κατασκευαστικές, είτε περιβαλλοντικές.

Ειδικότερα με βάση την παρουσίαση του έργου της ανατολικής Κρήτης, που έγινε στο Επιμελητήριο όπως αυτή προκύπτει από τα διαθέσιμα στοιχεία, η  χάραξη η εκτείνεται μεταξύ των Χ.Θ. 102+800 (Όρια Ν. Ρεθύμνου) και 121+807 (Λινοπεράματα). Συγκεκριμένα από τον Ανισόπεδο Κόμβο  Σισσών σχεδιάζεται νέα χάραξη μέχρι την διασταύρωση για Φόδελε μήκους 8,2 km. H χάραξη αυτή περιλαμβάνει στο υποτμήμα Σίσες – Φόδελε 3 δίδυμες σήραγγες συνολικού μήκους 4.392 m και 7 γέφυρες συν. μήκους 1.053 m.

Ο ανισόπεδος κόμβος του Φόδελε
Ο ανισόπεδος κόμβος του Φόδελε

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό αυτό, ο ΒΟΑΚ εισέρχεται στον Νομό  Ηρακλείου με τη δίδυμη γέφυρα (6_Ν-Γ12Δ) μήκους 145 μ. στον αριστερό και 330 μ. στο δεξιό κλάδο. Ακολουθεί μία καμπύλη δίδυμη σήραγγα μήκους 2.752 μ. και αμέσως μετά από αυτή σχεδιάζεται ο Α/Κ Φόδελε. Το τμήμα Φόδελε – Λινοπεράματα έχει μήκος 14,267 Km , όπου προβλέπονται η κατασκευή α) 3 δίδυμων σηραγγών 425+1117+606=2.148 μ. β) 5 Cut & Cover συνολικού μήκους 1.117 μ. και γ) 9 γεφυρών συνολικού μήκους 1.585 μ. (Σύνολο τεχνικών 4.850 μ.).

Η χάραξη στο τμήμα Σίσες – Φόδελε μήκους 8,2 Km είναι πλήρως νέα χάραξη σε αντικατάσταση του σημερινού με πολύ φτωχά γεωμετρικά χαρακτηριστικά εθνικού δρόμου, μήκους περί τα 10 Km., βορειότερα της σημερινής εθνικής οδού.  To οδικό τμήμα από Φόδελε έως και Α/Κ Αγίας Πελαγίας αναβαθμίζεται, δηλαδή επί της σημερινής εθνικής οδού,  με την κατασκευή 3 Cut & Cover συνολικού μήκους 723 μ., δύο γεφυρών μήκους 176 μ. και μίας δίδυμης σήραγγας μήκους 425 μ.

Μετά τον Ανισόπεδο Κόμβο Αγίας Πελαγίας, ο οποίος αναβαθμίζεται γεωμετρικά, η χάραξη είναι εντελώς νέα με την κατασκευή δύο δίδυμων σηράγγων 1.117+606=1.723 μ., 2 Cut & Cover συνολικού μήκους 394 μ. και 7 δίδυμων γεφυρών συνολικού μήκους 1.411 μ., νοτιοανατολικά της σημερινής εθνικής.

Φωτορεαλιστικό σχέδιο της νέας  χάραξη  του ΒΟΑΚ νότια του οικισμού Παλαιοκάστρου  όπου σχεδιάζεται η κατασκευή τεσσάρων  δίδυμων κοιλαδογεφυρών
Φωτορεαλιστικό σχέδιο της νέας χάραξη του ΒΟΑΚ νότια του οικισμού Παλαιοκάστρου

Η όδευση της νέας χάραξης, μετά τον Α/Κ Αγίας Πελαγίας στρίβει Ν-Α με διάνοιξη δίδυμης σήραγγας 1.117 μ., μετά από 4 δίδυμες κοιλαδογέφυρες διέρχεται νότια του οικισμού Παλαιοκάστρου, όπου μετά από δίδυμη σήραγγα μήκους 606 μ. και κοιλαδογέφυρα 108 μ. βγαίνει επί του υφιστάμενου εθνικού δρόμου στο ύψος της Παντάνασσας, την οποία παρακάμπτει ξανά με παραλλαγή νοτιοδυτικά με μία δίδυμη γέφυρα 108 μ. και 2 Cut &Cover μήκους 394 μ. για να βγει στην ευθυγραμμία πριν τον Α/Κ Λινοπεραμάτων.

Η χάραξη από τις Σίσσες έως Λινοπεράματα συνολικού μήκους 22,467 Km είναι κατά 50% νέα και κατά 50% αναβάθμιση του υφιστάμενου. Η ταχύτητα μελέτης είναι 100 Km, η V85= 120 – 130 Km, Rmin (οριζοντιογραφία) =470 m, η μέγιστη κατά μήκος κλίση 5% (και 6% σε ελάχιστες περιπτώσεις) και η διατομή είναι η α4νσ με πλάτος 21,50 μ.

Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, διαπιστώθηκε μεταξύ άλλων ότι υπάρχουν τεχνικά θέματα και δυσκολίες κατασκευής του αναβαθμισμένου Ανισόπεδου Κόμβου της Αγίας Πελαγίας, όπου απαιτείται μελέτη παράπλευρου ή συνδετήριου οδού. Αντίστοιχα απαιτείται  συμπληρωματική υδραυλική μελέτη για την οριοθέτηση και διευθέτηση της εκτροπής του ρέματος στην περιοχή κατασκευής του Α/Κ Φόδελε.