ι η μεγάλη παρέμβαση ανάπλασης του πρώτου τμήματος του πάρκου της Ερυθραίας

Αρχές Φθινοπώρου αναμένεται να αρχίσει η μεγάλη παρέμβαση ανάπλασης του πρώτου τμήματος του πάρκου της Ερυθραίας, ένα έργο που περιμένει εδώ και δεκαετίες το Ηράκλειο. Χθες με τη “βούλα” της Οικονομικής Επιτροπής επικυρώθηκε το πρακτικό της Επιτροπής του διαγωνισμού  που αναδεικνύει και επισήμως την «Κρετα Κατ Α.Ε.» ανάδοχο του έργου  με έκπτωση 41,35%.

Στον διαγωνισμό κατατέθηκαν συνολικά εννέα προσφορές από τις οποίες αποκλείστηκαν δύο από την αρμόδια Επιτροπή Διαγωνισμού που ανέδειξε τον τελικό ανάδοχο του έργου, το οποίο έχει συνολικό προϋπολογισμό 2.365.000 ευρώ.

Μετά την ανάδειξη του αναδόχου η σχετική σύμβαση θα πρέπει να εγκριθεί από το Εκλεκτικό Συνέδριο και από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και τέλος τον Σεπτέμβρη αναμένεται η υπογραφή της. Η δημοπράτηση του πάρκου Ερυθραίας είναι ένα από τα πιο πολυσυζητημένα έργα στην πόλη που ενώ είχε εξαγγελθεί κατ’ επανάληψη χρειάστηκαν δεκαετίες για να μπει σε τροχιά υλοποίησης.

Όπως είναι γνωστό, με βάση τον συνολικό σχεδιασμό της δημοτικής Αρχής, το Πάρκο Ερυθραίας θα ολοκληρωθεί σε τρία τμήματα και θα περιλαμβάνει περιοχές ανάπαυσης  (κιόσκια, μικρές πλατείες, μικροί χώροι εκδηλώσεων κτλ), υδάτινα στοιχεία, αμφιθέατρο, αναψυκτήριο, σταθμούς δημόσιων  ποδηλάτων, παιδικές  χαρές, μια συνεχή διαδρομή πεζών μήκους 1.5 χιλ.,  έναν ποδηλατόδρομο διπλής  κατεύθυνσης ίδιου μήκους κ.ά.

Το πρώτο έργο που δημοπρατείται αφορά στην ανάπλαση των 15 στρεμμάτων τα οποία βρίσκονται μεταξύ των οδών Μιχαήλ Ηλιάκη και Νικ. Καμπιτάκη πίσω από τον Αγιο Ευγένιο. Από αυτά, τα επτά στρέμματα θα μετατραπούν σε χώρο πρασίνου με νέες φυτεύσεις, ενώ τα υπόλοιπα αφορούν  τη διαμόρφωση των παρακείμενων δρόμων.

Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Γιάννης Αναστασάκης σημειώνει ότι πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο το οποίο θα αλλάξει το προφίλ των περιοχών των  Μεσαμπελιών και του Αγίου Ιωάννη. Είναι μια παρέμβαση ανάπλασης που «κουμπώνει» με τη στόχευση του σχεδίου ολοκληρωμένης αστικής παρέμβασης που προβλέπει ότι ο σπουδαίος αυτός κοινόχρηστος χώρος μέσα από τη λειτουργική αναβάθμισή του μπορεί να συνδεθεί με το ιστορικό κέντρο και το θύλακα της παλιάς πόλης.

Ο ίδιος εκτιμά ότι η διαμόρφωση του πάρκου Ερυθραίας στο σύνολό του σαν ολοκληρωμένη αστική παρέμβαση μπορεί να παίξει λειτουργικά τον ρόλο που δεν κατάφερε να υπηρετήσει η λεωφόρος Κνωσού, με δεδομένο και το γεγονός ότι αναπτύσσεται παράλληλα. Μπορεί να αποτελέσει το άριστο παράδειγμα μιας ορθής περιβαλλοντικής διαχείρισης, αφού μιλάμε για ένα οριοθετημένο ρέμα που αποδίδεται στους δημότες, με θετικό περιβαλλοντικό πρόσημο.

Τι προβλέπει η μελέτη του έργου

Με βάση τη μελέτη  του έργου που αφορά στα πρώτα 15 στρέμματα του πάρκου Ερυθραίας, προβλέπεται η δημιουργία χώρων περιπάτου, πρασίνου, καθιστικών, παιδικών χαρών γυμναστηρίων, ποδηλατόδρομων… Ειδικότερα η μελέτη αφορά τρεις κοινόχρηστους χώρους στην περιοχή των Μεσαμπελιών του εγκεκριμένου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της πόλης του Ηρακλείου, οι οποίοι βρίσκονται μεταξύ των οδών Μιχαήλ Ηλιάκη και Νικ. Καμπιτάκη πίσω από τον Αγιο Ευγένιο.

To σύνολο της περιοχής παρέμβασης είναι 15 στρέμματα, από τα οποία τα 6,7 στρ. είναι κοινόχρηστοι χώροι και τα υπόλοιπα 7,3 στρ. είναι παράπλευροι οδοί και πεζοδρόμια. Αν και οι κοινόχρηστοι χώροι, όπως προβλέπεται από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, χωρίζονται μεταξύ τους από κάθετους δρόμους, η μελέτη έθεσε σαν στόχο την ενοποίησή τους σχεδιαστικά και λειτουργικά.

Αυτό επιτυγχάνεται με τη χάραξη μίας συνεχόμενης διαδρομής πεζών μήκους περίπου 400 μέτρων και ενός παράλληλου ποδηλατοδρόμου διπλής κατεύθυνσης ίδιου μήκους. Οι δύο αυτές πορείες αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» της νέας διαμόρφωσης, εκατέρωθεν της οποίας «στήνονται» οι νέες προτεινόμενες χρήσεις και δραστηριότητες: περιοχές πρασίνου, περιοχές ανάπαυσης, σημεία στάθμευσης ποδηλάτων, χώρος με τραπεζοπάγκους και μία μικρή παιδική χαρά.

Για την ενίσχυση της σύνδεσης των κοινόχρηστων χώρων επιλέχτηκε να γίνει ιδιαίτερος χειρισμός στα σημεία συνάντησής τους, δηλαδή στα σημεία διασταύρωσης των δύο παράλληλων οδών Μιχαήλ Ηλιάκη και Νικ. Καμπιτάκη με τις κάθετες οδούς.

Έτσι επιλέγεται οι διασταυρώσεις αυτές να υπερυψωθούν έως το επίπεδο διαμόρφωσης 12 εκ. ψηλότερα από τη σημερινή άσφαλτο και να επιστρωθούν με κυβόλιθο διαφορετικό από τους υπόλοιπους δρόμους. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται η μείωση της ταχύτητας των διερχόμενων οχημάτων και η συνεχής και ασφαλέστερη μετακίνηση των πεζών και ποδηλάτων μεταξύ των κοινόχρηστων χώρων.