Από το έδαφος αναβλύζει συνεχώς νερό επηρεάζοντας τη στατικότητα του δρόμου
Από το έδαφος αναβλύζει συνεχώς νερό επηρεάζοντας τη στατικότητα του δρόμου

Πώς θα σωθεί το έργο και οι… αγρότες.

Τη διαδρομή με την οποία μπορεί το πρόβλημα να μετατραπεί σε λύση, φαίνεται ότι βρήκε ο ΟΑΚ για να διαχειριστεί ένα από τους μεγαλύτερους πονοκεφάλους του στο συνδετήριο οδικό άξονα της Μεσσαράς, που δεν είναι άλλος από τις μεγάλες ποσότητες υπόγειων νερών που δημιουργούν συνθήκες αστάθειας των εδαφών.

Στο πλαίσιο αυτό θέτει σε εφαρμογή ένα σχέδιο για την ενιαία διαχείριση των υπόγειων αλλά και των όμβριων νερών του υδροφόρου ορίζοντα της Μεσσαράς κατά μήκος του οδικού άξονα που ενώνει το Ηράκλειο με την ενδοχώρα του νότου, με σκοπό να καλυφθούν οι καλλιεργητικές ανάγκες της ευρύτερης περιοχής.

Ο σχεδιασμός αυτός, από τη μία, δίνει διέξοδο στην απομάκρυνση των νερών που συνδυαστικά με τα σαθρά εδάφη, αποτελούν μια ζωντανή απειλή για τη στατική επάρκεια του δρόμου που θα πρέπει συνεχώς να ενισχύεται. Την ίδια στιγμή, η απομάκρυνση των νερών και η προώθησή τους σε καλλιέργειες μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τον πρωτογενή τομέα που αποτελεί κεντροβαρή πυλώνα της τοπικής οικονομίας.

Ειδικότερα, το σχέδιο της ενιαίας διαχείρισης των νερών, προβλέπει μεταξύ άλλων ότι τα νερά τα οποία θα συγκεντρώνονται, θα οδηγούνται σε μια δεξαμενή και από εκεί με τη βοήθεια αγωγών θα καταλήγουν, στις αρδευόμενες περιοχές.

Το πρόβλημα του δρόμου λύση για τις καλλιέργειες
Όπως είναι γνωστό τα υπόγεια νερά συνδυαστικά με τα σαθρά εδάφη ήταν η αιτία που πριν από ένα περίπου χρόνο σημειώθηκε μια σοβαρότατη καθίζηση του δρόμου της Μεσσαράς η οποία για να αποκατασταθεί εκτελούνται μια σειρά έργων, όχι μόνο στο επίμαχο σημείο αλλά και σε άλλα ευάλωτα σημεία, ώστε να ενισχυθεί με κάθε τρόπο η στατική επάρκεια του έργου.

Ωστόσο, επειδή το θέμα των υπόγειων νερών είναι ένα ζήτημα που απαιτεί έλεγχο ως προς τη διαχείρισή του και προοπτικά, αποφασίστηκε ο σκοπός αυτός να επιτευχθεί μέσα από δύο μελέτες, μια υδραυλική και μια υδρογεωλογική, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη, να αναζητηθεί και ο τρόπος με τον οποίο τα νερά αυτά μπορούν να διοχετευτούν για τις καλλιεργητικές ανάγκες της ευρύτερης περιοχής και παράλληλα να αξιοποιηθούν για τις αρδευτικές ανάγκες των φυτεύσεων στα πρανή του δρόμου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και τώρα που διανύουμε μια εξαιρετικά φτωχή βροχομετρικά χρονιά, στο ύψος του τούνελ της Αγίας Βαρβάρας υπάρχουν σημαντικές ποσότητες νερού που βγαίνουν από το χώμα, οι οποίες με ειδικές κατασκευές που έχουν γίνει οδηγούνται σε παρακείμενο ρέμα για να μην ρέουν ανεξέλεγκτα προς τον οικισμό.

Σύμφωνα με τον διευθυντή συγκοινωνιακών έργων του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, κ. Γ.Αγαπάκη, στο συγκεκριμένο σημείο εντοπίστηκαν τα περισσότερα υπόγεια νερά από όλες τις σήραγγες που έχουν κατασκευαστεί όχι μόνο στην περιοχή αλλά και ευρύτερα στο νησί.

Το σημαντικό είναι αυτά τα νερά που είναι και ανάντη και κατάντη του δρόμου, να υδρομαυστευτούν, διότι αν αυτά δεν απομακρυνθούν από το δρόμο θα μας δημιουργήσουν πολύ μεγάλα προβλήματα.

Άλλωστε τα νερά είναι από τους σημαντικότερους παράγοντες πρόκλησης των κατολισθήσεων. Στο πλαίσιο αυτό συντάσσεται υδρογεωλογική μελέτη προκειμένου να δούμε τι συμβαίνει ακριβώς με τη διαδρομή των υπόγειων νερών και με ποιο τρόπο θα τα υδρομαστεύσουμε και θα τα απομακρύνουμε από την περιοχή του έργου.

Σίγουρα είναι μια σημαντική ποσότητα η οποία με τα έργα που προτείνονται να κατασκευαστούν, θα συλλεγούν σε μια δεξαμενή ώστε το νερό αυτό να αξιοποιηθεί για αρδευτικές ανάγκες αλλά και για το πράσινο των πρανών κατά μήκος του δρόμου.