Την ίδια ώρα που στην ενδοχώρα του Ηρακλείου συντελείται ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα της Κρήτης και της χώρας, που αφορά την κατασκευή του αεροδρομίου Καστελλίου, επιφέροντας οβιδιακές αλλαγές στον κρητικό νότο, η κατεξοχήν αρμόδια και νευραλγικής σημασίας υπηρεσία που καθορίζει το πλαίσιο της τοπικής ανάπτυξης, η Πολεοδομία Καστελλίου, βρίσκεται σε μια κατάσταση απερίγραπτης αποδόμησης.
Η τύχη εκατοντάδων πράξεων, οικοδομικών αδειών -ανάμεσα στις οποίες και των σεισμόπληκτων στιγμάτων- περνά από τα χέρια μιας και μόνης πολιτικής μηχανικού, που χρόνια τώρα σηκώνει με τινάνια αντοχή στις πλάτες της ένα απερίγραπτο βάρος δουλειάς.
Η Ειρήνη Βουμβουλάκη, η οποία για δέκα αλλεπάλληλα χρόνια ήταν η μοναδική μόνιμη πολιτική μηχανικός της Πολεοδομίας Καστελλίου (και μια από τις δύο μοναδικές υπαλλήλους που τη στελεχώνουν), έχει διανύσει με το απόθεμα της ψυχής της έναν απίστευτο μαραθώνιο για να διαχειριστεί από τις πιο απλές μέχρι τις πιο σύνθετες υποθέσεις της υπηρεσίας.
Μόλις πρόσφατα προστέθηκε στην υπηρεσία άλλος ένας συνάδελφός της από την τεχνική υπηρεσία για να ενισχύσει την πολεοδομία και να αποφορτιστεί η εκρηκτική πίεση που δέχεται. Η κατάσταση αυτή είναι η επιτομή της οριζόντιας αποδόμησης των δημόσιων και δημοτικών υπηρεσιών, που στερεί στους υπαλλήλους ακόμα και τη δυνατότητα να πάρουν την άδειά τους, ακόμα και να αρρωστήσουν, αφού ακόμα και η 24ωρη απουσία τους προκαλεί λειτουργικό έμφραγμα.
Στο επίκεντρο προκλήσεων μιας νέας πραγματικότητας ο κρητικός νότος
Οι υπηρεσίες πολεοδομίας θα έπρεπε να είναι πλήρως στελεχωμένες, αν δει κανείς πόσο κρίσιμα ζητήματα έχουν να διαχειριστούν, τονίζει η κ. Βουμβουλάκη και εξηγεί ότι με την κατασκευή του αεροδρομίου αλλάζουν τα πάντα στον κρητικό νότο.
«Είναι οφθαλμοφανές ότι το επόμενο διάστημα θα γίνουν μεγάλες επενδύσεις στην ευρύτερη περιοχή του αεροδρομίου, ο τοπικός πληθυσμός θα αυξηθεί κατακόρυφα και εμείς δεν είμαστε σήμερα έτοιμοι για τις αλλαγές αυτές, με την έννοια ότι δεν υπάρχει ένα πολεοδομικό εργαλείο να ορίσει το πλαίσιο της ανάπτυξης.
Θα πρέπει τάχιστα να υπάρξει ένα πολεοδομικό εργαλείο το οποίο να ορίσει χρήσεις γης, πού θα γίνει η χωροθέτηση των βιομηχανικών δραστηριοτήτων, πού θα οδηγηθούν οι βιοτεχνικές δραστηριότητες, να λυθούν τα ζητήματα των ΑΠΕ, να οριστεί η περιοχή κατοικίας».
Η ίδια εξηγεί ότι αυτή τη στιγμή στη διοικητική περιφέρεια του Δήμου Μινώα καταγράφεται έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον που το επόμενο διάστημα θα ενταθεί…
Ρεκόρ οικοδομικής δραστηριότητας στον Δήμο Βιάννου
Αντίθετα, στον Δήμο Βιάννου υπάρχει μια κλιμάκωση στην οικιστική ανάπτυξη που βρίσκεται στο «κόκκινο». Όπως εξηγεί η κ. Βουμβουλάκη, σε όλο τον νότο του Δήμου Βιάννου έχουν γίνει τεράστιες επενδύσεις μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, από ισχυρά επενδυτικά ονόματα.
Την ίδια στιγμή όμως καταγράφεται και τεράστιο ενδιαφέρον για την αγορά ακινήτων, τα οποία μετατρέπονται σε μικρά τουριστικά καταλύματα. Αντίστοιχο είναι το ενδιαφέρον και στην ενδοχώρα της Βιάννου, όπου επίσης αγοράζονται παλιές κατοικίες και ανακατασκευάζονται με σκοπό να αξιοποιηθούν σε τουριστικές χρήσεις.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει, ο Δήμος Βιάνου βρίσκεται στην αφετηρία ραγδαίων εξελίξεων που αναμένεται να αλλάξουν τη φυσιογνωμία του. Η γεωγραφική θέση του- απέχει μόλις 20΄ από το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι- συνδυαστικά με την εκπληκτική ομορφιά του ορεινού όγκου του και τα 45 χιλιόμετρα παραλιακού μετώπου που διαθέτει αποτελούν στρατηγικά πλεονεκτήματα, καθιστώντας τον εξαιρετικά θελκτικό για το πεδίο του τουρισμού και την ποιότητα ζωής.
Μαραθώνιος δέκα χρόνων!
Πώς είναι άραγε η αίσθηση για δέκα ολόκληρα χρόνια να είσαι η μοναδική πολιτικός μηχανικός μιας πολεοδομικής υπηρεσίας που έχει στο πεδίο ευθύνης ένα τεράστιο τμήμα της ενδοχώρας του Ηρακλείου;
Να δέχεσαι δεκάδες καταγγελίες για αυθαίρετα, να πρέπει να δεχτείς τις άδειες των σεισμόπληκτων περιοχών του Ηρακλείου, να συμβάλλεις στη διαμόρφωση του χωροταξικού και μέχρι το τέλος του 2024 να πρέπει να παραδώσεις τις προεγκρίσεις των αδειών των κατά παρέκκλιση ακινήτων που αύξησαν σε ποσοστό 500% τη δουλειά της υπηρεσίας;
Αυτά είναι μόνο μερικά από τα μεγάλα κεφάλαια που διατρέχουν την καθημερινότητα της πολιτικής μηχανικού Ειρήνης Βουμβουλάκη στελέχους της Πολεοδομίας Καστελλίου, που ζει σε όλο της το μεγαλείο τη φρενίτιδα της κατάρρευσης του ελληνικού Δημοσίου, αφού δεν ενισχύεται με το προσωπικό που έχει ανάγκη, την ίδια ώρα που τα νέα παιδιά του τόπου μας αναγκάζονται να ψάξουν δουλειά στο εξωτερικό για να μπορέσουν να ζήσουν.
Η Ειρήνη Βουμβουλάκη εργάζεται στην Πολεοδομία του Καστελλίου από το 2008. Έχοντας στις πλάτες της μια 10ετία ως ιδιώτης, επέλεξε το Δημόσιο όπου έμελλε να βρεθεί αντιμέτωπη με μια πραγματικότητα -το λιγότερο- απελπιστικά ασφυκτική. Στην Πολεοδομία Καστελλίου, που παλαιότερα στηριζόταν σε πέντε εργαζόμενους, ξαφνικά βρέθηκε μόνη της να προσπαθεί να διαχειριστεί έναν απίστευτο όγκο δουλειάς.
Τα πράγματα έγιναν ακόμα χειρότερα πριν 2,5 χρόνια, όταν έγινε ο σεισμός, καθώς η υπηρεσία τέθηκε σε ακόμα μεγαλύτερη εγρήγορση, ενώ η δουλειά της προσαυξήθηκε κατά 500%, με τα περίφημα κατά παρέκκλιση ακίνητα, τα οποία είχαν αφόρητα πιεστικές προθεσμίες για να διεκπεραιωθούν.
Η κ. Βουμβουλάκη, που όπως εξομολογείται, κατ’ επανάληψη υπερβαίνει τα όρια της αντοχής της σε αυτό τον απίστευτο αγώνα δρόμου, διαπιστώνει πως η ψηφιοποίηση των διαδικασιών τελικά δεν αποφόρτισε την πίεση αλλά την προσαύξησε. Με άλλα λόγια χάθηκε η ανθρώπινη επαφή αλλά η δουλειά πολλαπλασιάστηκε.
Εκτός από τα παραπάνω, σημειώνει η κ. Βουμβουλάκη, η υπηρεσία έχει ένα αρχείο με 13 χιλιάδες άδειες εκτός τις ηλεκτρονικές, στις οποίες υπάρχει έντονη κινητικότητα, καθώς ο κόσμος ζητά αντίγραφα του φακέλου και διάφορα στοιχεία.