ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ Η ανάπλαση «τρέχει», η κυκλοφορία σταματά;

Ποια θα είναι η νέα κυκλοφοριακή πραγματικότητα στην πόλη μετά την ολοκλήρωση της μεγάλης παρέμβασης ανάπλασης στο κέντρο της πόλης; Στους νέους   πεζόδρομους θα απαγορευτεί η κίνηση των ΙΧ ή θα λειτουργήσουν σαν οδεύσεις ήπιας κυκλοφορίας; Τι θα γίνει με τις θέσεις στάθμευσης που χάνονται;

Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα αναμένεται να τεθούν στο επίκεντρο της μεγάλης συζήτησης που σχεδιάζει να ανοίξει ο Δήμος Ηρακλείου μέσα στον Οκτώβριο, όπου αναμένεται να παρουσιαστούν και επισήμως τα σενάρια της κυκλοφοριακής μελέτης που έχει αναθέσει για την οργάνωση της κίνησης των οχημάτων στην εντός των τειχών πόλη.

Αυτό τονίζει με δηλώσεις του στην «Π» ο αρμόδιος αντιδήμαρχος τεχνικών έργων κ. Γ.Αναστασάκης, ο οποίος δεσμεύεται ότι το τα προτεινόμενα σενάρια θα αποτελέσουν αντικείμενο μιας ευρύτερης διαβούλευσης που θα γίνει με τους τοπικούς φορείς προκειμένου να ενημερωθούν για το περιεχόμενο της μελέτης και να εκφράσουν τις απόψεις τους.

Την ίδια στιγμή τόσο ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Μ.Αλιφιεράκης όσο και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Γ.Κουμαντάκης με δηλώσεις τους στην «Π» τονίζουν ότι αναμένουν με ενδιαφέρον και προετοιμάζονται για τη συζήτηση της κυκλοφοριακής οργάνωσης της πόλης σημειώνοντας με νόημα την ανάγκη ενός  ουσιαστικού παραγωγικού διαλόγου που δεν θα έχει αποσπασματικό χαρακτήρα.

Πεζόδρομοι ή ήπιας κυκλοφορίας οι δρόμοι της ανάπλασης;

Στο ερώτημα αν θα διατηρηθούν οι θέσεις στάθμευσης στη Χατζημιχάλη Γιάνναρη ή το παρκάρισμα των μηχανών στη μικρή Έβανς, ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων Γ. Αναστασάκης παραπέμπει στην κυκλοφοριακή μελέτη της παλιάς πόλης, που όπως σημειώνει «θα συζητηθεί μέσα στον επόμενο μήνα.

Ο αντιδήμαρχος  Γ. Αναστασάκης
Ο αντιδήμαρχος

Έχουμε σενάρια να συζητήσουμε από τη μελέτη που έχει ανατεθεί» και προσθέτειι ότι σε προσωπικό επίπεδο, δεν θα είχε καμία αντίρρηση «να λειτουργήσει ως αμιγώς πεζόδρομος η Δικαιοσύνης, όπως επίσης και η όδευση της Καλοκαιρινού από το ύψος της Ίδης μέχρι τη Γιαμαλάκη. Αντίστοιχα» όπως εκτιμά «μετά το τέλος της ανάπλασης θα μπορεί να επιτραπεί η κίνηση των ΙΧ, από τη Ζωγράφου, τη Χ.Γιάνναρη, το τελευταίο τμήμα της Χ.Γιάνναρη και τη 1821».

Σε κάθε περίπτωση η παρουσίαση της κυκλοφοριακής μελέτης αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όχι μόνο για να ξεκαθαριστεί το πώς θα οργανωθεί η κίνηση των οχημάτων εντός του ιστορικού ιστού, αλλά και το πώς θα αποκατασταθούν μια σειρά από ζητήματα που έχουν ανοίξει μετά από παρεμβάσεις που έγιναν στην εντός των τειχών πόλη.

Για παράδειγμα, η διπλοδρόμηση της  Γιαμαλάκη και της Αγίου Μηνά, ήταν μια παρέμβαση που ανακούφισε την ομαλή κυκλοφοριακή ροή των οχημάτων, αλλά δημιούργησε μια ασφυκτική κατάσταση στους μόνιμους κατοίκους του κέντρου που έχασαν πολλές θέσεις στάθμευσης. Αντίστοιχα, σοβαρά ζητήματα υπάρχουν με τη στάθμευση των μηχανών για τις οποίες δεν υπάρχουν οριοθετημένες θέσεις  με αποτέλεσμα οι οδηγοί των δίτροχων να νιώθουν ότι είναι αντιμέτωποι μόνο με απαγορεύσεις και να αισθάνονται διωγμένοι από την πόλη, όπως χαρακτηριστικά σχολιάζουν πολλοί από αυτούς.

Γ.Κουμαντάκης : Να μη γίνει αποσπασματική προσέγγιση στην κυκλοφοριακή οργάνωση

Μια συγκροτημένη κυκλοφοριακή παρουσίαση προτάσεων περιμένει από το Δήμο Ηρακλείου ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου κ. Γιώργος Κουμαντάκης με δηλώσεις του στην «Π» τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι θα είναι λάθος να γίνει μια επιμέρους και όχι μια συνολική προσέγγιση της κυκλοφοριακής οργάνωσης της πόλης.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Γ. Κουμαντάκης
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Γ. Κουμαντάκης

Όπως χαρακτηριστικά εξηγεί το ιστορικό κέντρο θα πρέπει να εξεταστεί και να αντιμετωπιστεί σε ενιαία βάση. Αν για παράδειγμα αρχίσουμε να πεζοδρομούμε αποσπασματικά δρόμους και στη συνέχεια να τους αποκλείουμε κυκλοφοριακά, θα δημιουργηθεί ένα κομφούζιο, το οποίο θα προκαλέσει σοβαρά λειτουργικά προβλήματα στην πόλη.

Οι πεζοδρομήσεις και οι κυκλοφοριακοί αποκλεισμοί θα πρέπει να βρίσκονται πάντα σε απόλυτη συνάρτηση με όλο το σύστημα λειτουργίας της πόλης το οποίο είναι σημαντικό να προσφέρει συνθήκες πρόσβασης και όχι αποκλεισμού και να διευκολύνει την κίνηση. Άρα οι όποιες προτάσεις τεθούν στο τραπέζι του διαλόγου θα πρέπει να είναι προϊόν τεκμηριωμένης επιστημονικής επεξεργασίας, που θα αφορά και θα αλληλεπιδρά με το σύνολο του ιστορικού κέντρου, σημειώνει ο κ. Κουμαντάκης.

Ο ίδιος επισημαίνει ότι πιθανοί λανθασμένοι χειρισμοί, μπορεί να δημιουργήσουν συνθήκες που θα νεκρώσουν το κέντρο της πόλης,  γι αυτό και δεν πρέπει να δρομολογούνται αποσπασματικές λύσεις που μπορεί να σηματοδοτήσουν καταστροφικές συνέπειες.

Μ.Αλιφιεράκης: Προσεγγίζουμε το σενάριο της ήπιας κυκλοφορίας

Παρά το γεγονός ότι δεν έχουμε πάρει ως Επιμελητήριο επίσημες αποφάσεις για το μεγάλο ζήτημα της κυκλοφοριακής οργάνωσης της πόλης, το έχουμε συζητήσει διεξοδικά, εξετάζοντας το σενάριο του πλήρους κυκλοφοριακού αποκλεισμού και της ήπιας κυκλοφορίας». Αυτό τονίζει με δηλώσεις του στην «Π» ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Μανόλης Αλιφιεράκης  ο οποίος εξηγεί ότι «στη βάση αυτής της προσέγγισης, εμείς κινούμαστε στη λογική της ήπιας κυκλοφοριακής οργάνωσης της πόλης, καθώς τα ακραία σενάρια του απόλυτου κυκλοφοριακού αποκλεισμού θεωρούμε ότι έχουν σοβαρές παρενέργειες. Δεν πάμε στα άκρα.

Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μ. Αλιφιεράκης
Γ. Αναστασάκης

Συζητάμε ένα ενδιάμεσο σενάριο, το οποίο θα πρέπει να εξυπηρετεί με τρόπο λειτουργικό της σύγχρονες ανάγκες της πόλης, και πιο συγκεκριμένα των κατοίκων και των επιχειρήσεων.

Ο ίδιος σημειώνει ότι αναμένει από το Δήμο Ηρακλείου μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που θα δίνει απαντήσεις στις ανάγκες της πόλης, αλλά και στις  δυσλειτουργίες που υπάρχουν και είναι αρκετές.  Όπως εξηγεί ο κ. Αλιφιεράκης, σε κάθε κυκλοφοριακή παρέμβαση που έχει στόχο την αποσυμφόρηση θα πρέπει να γίνεται απορρόφηση των κραδασμών που  προκαλεί, διότι σε αντίθετη περίπτωση απλώς μετακινούμε προβλήματα πιο πέρα. Για παράδειγμα, εάν φύγουν τα μηχανάκια από τη μικρή Έβανς λόγω της πεζοδρόμησης θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για το που θα σταθμεύουν….

Το ίδιο ισχύει και για τις άλλες παρεμβάσεις,  όπως τις μονοδρομήσεις. Όταν κλείνεις ένα δρόμο ή όταν κάνεις ένα μονόδρομο αναγκάζεις όσους κινούνται με οχήματα, να διανύουν πολλαπλάσια  απόσταση και αυτό δημιουργεί μοιραία μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο άρα μεγαλύτερο κόστος και καθυστέρηση.

Όλα αυτά είναι ζητήματα που θα πρέπει να εξεταστούν με τρόπο συγκροτημένο, επιστημονικά τεκμηριωμένο και λειτουργικό για τις ανάγκες της κοινωνίας.