Ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ανάπλασης του παραθαλάσσιου μετώπου που είναι η προμετωπίδα των Καμινίων προβλέπει μεταξύ άλλων η πολεοδομική μελέτη της περιοχής, που έρχεται να αποκαταστήσει τη σύνδεσή της με τη συστοιχία των εγκαταλελειμμένων πρώην βυρσοδεψιών, των γνωστών ταμπακαριών.
Η πολεοδομική μελέτη, η οποία γυρίζει σελίδα στην πραγματικότητα των Καμινίων, αναρτάται την ερχόμενη Δευτέρα 15 Ιουλίου. Συγκεκριμένα η μελέτη θα αναρτηθεί στα γραφεία της Πολεοδομίας καθώς και στο site του Δήμου Ηρακλείου (www.heraklion.gr), προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να έχουν τη δυνατότητα να τη δουν και να υποβάλουν προτάσεις ή και ενστάσεις.
Η ανάρτηση της μελέτης ανακοινώθηκε από τον δήμαρχο κ. Β.Λαμπρινό, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, όπου εξέφρασε την ικανοποίησή του για την προώθηση της μελέτης που είχε κολλήσει επί σειρά ετών σε μια απίστευτη γραφειοκρατία. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «η παρουσίαση της μελέτης των Καμινίων ανοίγει τον δρόμο για την τελική έγκριση και εν συνεχεία την υλοποίησή της.
Καταφέραμε να ξεκολλήσουμε μια βαλτωμένη μελέτη και το ίδιο κάνουμε και με αρκετές ακόμα, που βρίσκονται σε παρόμοιο στάδιο και αφορούν σε διάφορες περιοχές της πόλης.
Η αλήθεια είναι ότι οι συγκεκριμένες διαδικασίες είναι εξαιρετικά χρονοβόρες με αποτέλεσμα συχνά να περνούν δεκαετίες μέχρι να εγκριθεί μια μελέτη. Ευελπιστώ ότι εν προκειμένω η ολοκλήρωσή της θα είναι πιο σύντομη από ανάλογες περιπτώσεις στο παρελθόν».
Τι προβλέπει η μελέτη
Ως περιοχή ειδικής πολεοδομικής μεταχείρισης αντιμετωπίζεται από τη μελέτη το πυκνοδομημένο τμήμα κατοικίας που συνορεύει βόρεια με την οδό Ελευθέρνης, δυτικά με την οδό Δομαλάκη, ανατολικά με την οδό Αξού και την οδό Καντανού και νότια με την οδό Μαρκάτου. Το τμήμα αυτό είναι πυκνοκατοικημένο με υψηλή δόμηση και εκτείνεται σε υψομετρική διαφορά από το δυτικό τμήμα.
Η πρόταση πολεοδομικής οργάνωσης αντιμετωπίζει το ανατολικό τμήμα της περιοχής μελέτης ανασχεδιάζοντας τα οικοδομικά της τετράγωνα και προτείνοντας πεζοδρομήσεις οδών ή μετατροπή οδών σε ήπιας κυκλοφορίας, διάνοιξη και ενοποίηση προτεινόμενων πεζοδρόμων σε σημεία όπου είναι εφικτό, καθώς επίσης δημιουργία μικρών κοινόχρηστων χώρων, ώστε να δημιουργηθούν μικρά σημεία πρασίνου και οργανωμένων ελεύθερων χώρων, στοχεύοντας στη λειτουργική και ρυμοτομική τους βελτίωση.
Για το τμήμα του Γιόφυρου, το οποίο εμπίπτει στη περιοχή μελέτης, προτείνεται η προστασία του μέσω της υλοποίησης εκτεταμένου προγράμματος ανάπλασης μετά από εξειδικευμένη μελέτη που θα περιλαμβάνει την παραρεμάτια ζώνη ως συνεχόμενο ελεύθερο χώρο πρασίνου, ήπιας αναψυχής και περιπάτου που διατρέχεται από οδό ήπιας κυκλοφορίας σε συνδυασμό με την ανάδειξη στοιχείων από τις υφιστάμενες γέφυρες του ποταμού αλλά και τη μελέτη επιπλέον σημείων σύνδεσης των δύο πλευρών του ποταμού.
Η γειτνίαση της περιοχής με τη θάλασσα την καθιστά προνομιούχο ως προς την ανάπτυξη χρήσεων σχετικών με την αναψυχή, με άμεση συνέπεια την αναβάθμιση των περιβαλλοντικών συνθηκών.
Στο σημείο σύνδεσης με το παραλιακό μέτωπο, ειδικό ενδιαφέρον έχει η συστοιχία των εγκαταλελειμμένων πρώην βυρσοδεψιών – ταμπακαριών που σήμερα δημιουργεί πρόβλημα περιβαλλοντικής υποβάθμισης.
Ως μειονέκτημα του τμήματος αυτού κρίνεται και η πεζή σύνδεσή του με το παραλιακό μέτωπο. Για την αντιμετώπιση των παραπάνω προτείνεται από τη μελέτη καταρχήν η δημιουργία ενός Ο.Τ. (οικοδομικού τετραγώνου) με χρήση τουρισμού – αναψυχής και δύο Ο.Τ κοινοχρήστων χώρων ανατολικά και δυτικά.
Σε επόμενο στάδιο προτείνεται η μελέτη σύνδεσης της περιοχής με το παραλιακό μέτωπο, είτε στη δυτική μεριά όπου υπάρχει υπόγεια διάβαση, μέσω ικανών παρεμβάσεων (φωτισμού, πλακοστρώσεων, αστικού εξοπλισμού κλπ), είτε και ανατολικά με την δημιουργία υπέργειας πεζογέφυρας.
Επίσης προτείνεται να μελετηθεί η διατήρηση και ανάδειξη εντός του Ο.Τ. τουρισμού – αναψυχής των 3-4 κελυφών των πρώην βυρσοδεψιών που περιλαμβάνονται σε συνδυασμό με τη νέα δημόσια έκταση που εντάσσεται σε αυτό.
Η μελέτη που ξεκίνησε από το 1987 και ξεμπλόκαρε τώρα
Όπως είναι γνωστό η πολύπαθη ιστορία της πολεοδομικής μελέτης των Καμινίων ξεκινά από το 1987 και από τότε διανύει μια ασύλληπτη γραφειοκρατία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 1991, που είχε ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της μελέτης, αξιολογήθηκε από την υπηρεσία ότι η μελέτη αυτή δεν μπορεί να εφαρμοστεί, αφενός επειδή ρυμοτομούσε οικοδομές, οι οποίες θα έπρεπε να κατεδαφιστούν για να διανοιχθούν δρόμοι, διαδικασία που πρακτικά είναι ανέφικτη, αφού δεν είναι δυνατόν να «ξεριζωθούν» δεκάδες πολυκατοικίες για να διαμορφωθούν οδικές αρτηρίες, αφετέρου επειδή προέβλεπε τη δημιουργία μιας ζώνης χονδρεμπορίου, που όπως εκτιμήθηκε από την Πολεοδομία πρόκειται για ανέφικτο σχεδιασμό.
Έτσι η υπηρεσία προχώρησε στην αναθεώρηση της πολεοδομικής μελέτης, η οποία στηρίχθηκε στη λογική ότι θα πρέπει να γίνουν σεβαστές οι ιδιοκτησίες που σήμερα υπάρχουν στην περιοχή, αλλά και να γίνουν τροποποιήσεις τέτοιες, ώστε να αποκτήσει η περιοχή μια καλύτερη ποιότητα ζωής, την οποία δικαιούται.
Καθώς προχωρούσε η αναθεώρηση της πολεοδομικής μελέτης, αναδείχτηκαν και άλλα ζητήματα που αφορούσαν σε επιπλέον μελέτες και ένα νέο υπόβαθρο που επέβαλλε το νέο νομοθετικό πλαίσιο.
Όλα αυτά αντιμετωπίστηκαν σταδιακά, ενώ η ολοκλήρωση της γεωλογικής μελέτης ήταν το πιο καθοριστικό βήμα ώστε να μπει σε τελική ευθεία η πολύπαθη πολεοδομική μελέτη.
Μ.Βασιλάκης: Να αλλάξει το καθεστώς έγκρισης των πολεοδομικών μελετών
Με αφορμή την ανάθεση της πολεοδομικής μελέτης, το γεγονός ότι προωθείται η φάση Β1 της πολεοδομικής μελέτης των Καμινίων, ο πρώην αντιδήμαρχος Πολεοδομίας, κ. Μανόλης Βασιλάκης, επανέλαβε τις πάγιες θέσεις της Ηράκλειας Πρωτοβουλίας για την αλλαγή του καθεστώτος έγκρισης των πολεοδομικών μελετών.
Όπως είπε, είναι αναγκαία η απλούστευση της νομοθεσίας, η αποκέντρωση και ενίσχυση των υπηρεσιών, που ελέγχουν τις πολεοδομικές μελέτες. Κάθε μελέτη πρέπει να τελειώνει με τις προδιαγραφές που ανατέθηκε. Ο κ. Βασιλάκης αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα κάθε περιοχής που εντάσσεται στο σχέδιο, που είναι η δυνατότητα νόμιμης δόμησης και κατασκευής έργων υποδομής και συνεχάρη τους μελετητές, επειδή εργάστηκαν με επαγγελματισμό και όραμα.