Με την… Cyber Monday ή στα ελληνικά «Ψηφιακή Δευτέρα» ολοκληρώθηκε ένας εκπτωτικός κύκλος στην αγορά, που διήρκησε σχεδόν ένα μήνα και αφορούσε κατά κύριο λόγο μεγάλες αλυσίδες και εταιρείες.
Και μπορεί παραδοσιακά κατά τη διάρκεια της Cyber Monday να πωλούνται φθηνότερα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, ωστόσο στην περίπτωση της Ελλάδας και του Ηρακλείου κάτι τέτοιο δεν συνέβη, αφού σχεδόν όλες οι εταιρείες διαφήμιζαν εκπτώσεις τιμών. Έτσι, η Cyber Monday εξελίχθηκε σε μία ακόμα εκπτωτική ημέρα, όπου χωρούσαν εκπτώσεις προϊόντων τεχνολογίας, θέρμανσης, εικόνας και ήχου, αλλά και εκπτώσεις ρούχων, υποδημάτων και προϊόντων για το σπίτι.
Αξιοπρόσεκτο είναι το γεγονός ωστόσο πως παρά το ότι η Black Friday και η Cyber Monday εξελίχθηκαν σε… Black Month, με εκπτώσεις τιμών που διήρκησαν πάνω από ένα μήνα, οι καταναλωτές ανταποκρίθηκαν κι έδωσαν μια σχετική ώθηση στην αγορά.
Αυτό σε μεγάλο βαθμό εκτιμάται ότι οφείλεται στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών τεχνολογιών, αλλά και στις νέες ηλεκτρονικές συσκευές, οι οποίες πλέον παρέχουν στοχευμένο διαφημιστικό υλικό στους καταναλωτές, ενημερώνοντας τους κυρίως για προϊόντα που έχουν ανάγκη. Με δεδομένο μάλιστα πως σε πολλά καταστήματα μπορούν οι καταναλωτές να δουν ηλεκτρονικά την εξέλιξη των τιμών, μπορούν εύκολα να αποφασίσουν αν κάτι τους συμφέρει ή όχι, προτού προχωρήσουν στην αγορά του.
Την ίδια ώρα όμως, και παρά το γεγονός πως ο Νοέμβριος εξελίχθηκε σε έναν σχετικά καλό μήνα για την κατανάλωση, υπάρχει ένας έντονος προβληματισμός για τον μετασχηματισμό του μίγματος των αγορών. Κι αυτό γιατί, πλέον η αγορά δεν περιορίζεται στα στενά όρια της πόλης ή της χώρας, αλλά έχει ξεφύγει εντελώς εκτός συνόρων με υπηρεσίες logistics σε όλο τον κόσμο, με αποτέλεσμα το παγκόσμιο ηλεκτρονικό εμπόριο να κερδίζει έδαφος παντού.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός, πως τόσο στο Ηράκλειο, όσο και στην Κρήτη, πάρα πολλές αγορές αυτή την περίοδο πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακά, ενώ αρκετές αγορές πραγματοποιήθηκαν από ιστοσελίδες που δεν έχουν καν την έδρα τους στην Ελλάδα.
Οι νέες εξελίξεις προβληματίζουν σημαντικά το τοπικό εμπόριο και την τοπική επιχειρηματικότητα, αλλά και γεννούν πολλά ερωτηματικά σε σχέση με το ποιο θα είναι το νέο περιβάλλον αγορών, αφού ήδη έχει αρχίσει να δημιουργείται ένα «Παγκόσμιο Εμπορικό Χωριό» τα προϊόντα του οποίου είναι άμεσα διαθέσιμα σχεδόν σε κάθε κινητό τηλέφωνο. Οι προβληματισμοί για την επόμενη ημέρα είναι αρκετά έντονοι, όπως επίσης και οι προβληματισμοί για τη θέση που θα έχουν ή δεν θα έχουν οι εργαζόμενοι, στο νέο και ραγδαία αναπτυσσόμενο εμπορικό περιβάλλον.