Αναπομπή και νέα χαρτογράφηση της ΜΠΕ προκειμένου να περιλαμβάνει αναλυτική περιγραφή των τμημάτων στα οποία πρέπει να γίνει υπογειοποίηση της γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης από τα Χανιά μέχρι τη Δαμάστα, αποφάσισε η Επιτροπή Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης.
Απέναντι στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου «Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης 150 kV Χανιά – Δαμάστα, τόσο ο Δήμος Αποκορώνου όσο και ο Δήμος Χανίων που με ψήφισμά τους τα Δημοτικά Συμβούλια αντιστέκονται στο σχεδιασμό.
Όλο το πλέγμα των αντιδράσεων εκφράστηκε στη θυελλώδη και πολύωρη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης που κλήθηκε να αποφασίσει για την πολύκροτη υπόθεση που αφορά στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου «Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης 150 kV Χανιά – Δαμάστα, συνολικού μήκους 101,3 km δια μέσου και εντός των ορίων των Δήμων Χανίων, Αποκορώνου, Ρεθύμνης, Αμαρίου, Μυλοποτάμου και Μαλεβιζίου με φορέα την εταιρεία ΑΔΜΗΕ ΑΕ».
Για την εξέταση του τεχνικού υπομνήματος και την παροχή πληροφοριών συμβουλευτικής φύσεως προς την Επιτροπή, είχε κληθεί ο κοσμήτορας της Σχολής Μηχανικών του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου δρ. Εμμανουήλ Καραπιδάκης, σύμφωνα με τον οποίο, η υπόγεια ή η υποθαλάσσια διασύνδεση των Χανίων με τη Δαμάστα δεν συνιστάται, καθώς υπάρχει ήδη υφιστάμενη εναέρια διασύνδεση, διευκρινίζοντας ότι δεν είναι ούτε συνήθης ούτε καλή πρακτική να παραλληλίζονται υπόγειο και εναέριο καλώδιο για μεγάλες αποστάσεις λόγω των εντελώς διαφορετικών τεχνικών χαρακτηριστικών τους.
Ο δρ. Καραπιδάκης επισήμανε ότι εξαιτίας της προβλεπόμενης παύσης λειτουργίας των σταθμών παραγωγής ενέργειας στα Λινοπεράματα και την Ξυλοκαμάρα, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη αύξηση των μελλοντικών ροών, η ενίσχυση του βόρειου άξονα γραμμής μεταφοράς κρίνεται αναγκαία, και μάλιστα με διαφορετική όδευση από την υφιστάμενη για λόγους αξιοπιστίας.
Ενάντια στην εγκατάσταση πυλώνων υψηλής τάσης τοποθετήθηκαν δεκάδες κάτοικοι του Αποκόρωνα και το δίκτυο κατά των ΒΑΠΕ, που διαμαρτυρήθηκαν για το δρομολογούμενο σχεδιασμό που προβλέπει ότι θα διέλθουν από τον ημιορεινό Αποκόρωνα, από τη ρίζα των Λευκών Ορέων, με ότι αυτό σημαίνει για την περιβαλλοντική επιβάρυνση του τόπου την αλλαγή χρήσεων γης, και τις μεταβολές που θα προκαλέσει στην τοπική οικονομία.
Κατά την εισήγησή του, ο αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος και πρόεδρος της Επιτροπής Νίκος Ξυλούρης ανέφερε ότι «εξετάσαμε με προσοχή τα υπομνήματα που λάβαμε σε συνέχεια της προηγούμενης απόφασης της Επιτροπής που καλούσε τον φορέα του έργου να τεκμηριώσει τη σκοπιμότητα, να εξετάσει τη δυνατότητα υλοποίησης των εναλλακτικών λύσεων που έχουν προταθεί και να μας υποβάλει τεκμηρίωση με τεχνικούς όρους, για κάθε λύση υλοποίησης του έργου (εναέρια, υπόγεια, υποθαλάσσια).
Μάλιστα, προκειμένου να εξετάσουμε το τεχνικό υπόμνημα ζητήσαμε τη γνώμη ειδικών επιστημόνων, τους οποίους ευχαριστούμε θερμά για την πολύτιμη βοήθειά τους. Από τη συνεξέταση όλων των δεδομένων, και τις απόψεις των δημοτικών συμβουλίων και θεσμοθετημένων φορέων, προκύπτει ότι η αναγκαιότητα υλοποίησης της διασύνδεσης Χανιά – Δαμάστα είναι δεδομένη, προκειμένου να κλείσουν τα ρυπογόνα εργοστάσια, αλλά και για την αξιοπιστία του συστήματος ηλεκτροδότησης.
Αλλά πρέπει να γίνει με τον βέλτιστο σχεδιασμό, που θα διασφαλίζει την υγεία των κατοίκων και τις όσο το δυνατόν μικρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις».
Κατόπιν εκτενούς διαλόγου και προβληματισμού, η Επιτροπή εξέτασε σε βάθος όλα τα στοιχεία και γνωμοδότησε κατά πλειοψηφία, σύμφωνα με την πρόταση του προέδρου, την αναπομπή της ΜΠΕ προκειμένου να υποβληθεί εκ νέου μελέτη που θα περιλαμβάνει αναλυτική περιγραφή των τμημάτων στα οποία πρέπει να γίνει υπογειοποίηση της γραμμής πλησίον δομημένων περιοχών, καθώς επίσης και αναλυτική καταγραφή των εναλλακτικών λύσεων (εξολοκλήρου υπόγεια ή υποθαλάσσια) με τεκμηρίωση και ερμηνεία για τους λόγους επιλογής της βέλτιστης λύσης.