Ο κ. Φιλιππής

Ριζικές αναβαθμίσεις, προσθήκες και δημιουργία νέου υδατοδρόμιου, προβλέπει μεταξύ άλλων το master plan ανάπλασης για το λιμάνι του Ηρακλείου, το οποίο έχει ήδη εγκριθεί από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων στην Αθήνα και παρουσίασε αποκλειστικά η “Π”.

Για μια σπουδαία και πολύ σημαντική εξέλιξη έκανε λόγο ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Απόλλωνας Φιλιππής, υποστηρίζοντας πως η έγκριση έχει ιδιαίτερη αξία, με δεδομένο πως ένα πολύ μεγάλο τμήμα του λιμανιού είναι αρχαιολογική ζώνη.

Ο ίδιος υποστηρίζει πως το συγκεκριμένο προγραμματικό σχέδιο πρόκειται να αναβαθμίσει συνολικά το λιμάνι, τόσο με τις νέες εγκαταστάσεις που προβλέπει, αλλά και τις νέες χρήσεις πολιτισμού, όσο όμως και με τις προτεινόμενες αλλαγές και προσθήκες. Μεγάλη σημασία δίνει επίσης ο Απόλλωνας Φιλιππής στη μετέπειτα δημιουργία ενός αλιευτικού καταφυγίου καθώς και στη δημιουργία συγκεκριμένου και σύγχρονου χώρου αλιευτικών σκαφών.

«Πρόκειται για ένα σχέδιο το οποίο αδιαμφησβήτητα συμβάλλει στην ανάπτυξη του λιμένα συνολικά» αναφέρει ο κ. Φιλιππής τονίζοντας ότι «με την έναρξη των εργασιών και την υλοποίηση του προγραμματικού σχεδίου, το λιμάνι του Ηρακλείου μπορεί να παίξει ένα σπουδαίο ρόλο, όχι μόνο για το Ηράκλειο και την Κρήτη, αλλά για το Αιγαίο και τη Μεσόγειο».

Το εγκεκριμένο πλέον master plan, περιλαμβάνει 4 + 1 εναλλακτικές προτάσεις αναβάθμισης του λιμανιού, στις οποίες πλέον εντάσσονται και τα κτήρια των παλιών αποθηκών, του πρώην ΚΤΕΛ και του Θεατρικού Σταθμού Ηρακλείου, καθώς και δράσεις προς το ανατολικό τμήμα του λιμανιού. Στόχος του master plan είναι μια συνολική αναβάθμιση τόσο του λιμανιού, όσο κι ενός μεγάλου τμήματος της παραλιακής ζώνης, η οποία θα συμβάλει στο να αποτελέσει πόλο έλξης για τους κατοίκους της πόλης, αλλά και τους επισκέπτες της.

Η «Π» παρουσιάζει τα βασικά σημεία των 4 εναλλακτικών προτάσεων του master plan, οι οποίες ήδη έχουν μπει σε τροχιά υλοποίησης και σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα αναμένεται η έναρξη των έργων.

Εναλλακτική 1

Καρδιά του λιμενικού τμήματος αναψυχής είναι ο ιστορικός ενετικός λιμένας του Ηρακλείου με το κάστρο του Κούλε και τα Νεώρια.

Στη συγκεκριμένη εναλλακτική προτείνεται η δημιουργία νέου λιμένα μικρών σκαφών μεταξύ του ανατολικού ορίου του προβλήτας Μικρού Κούλε και του δυτικού ορίου της Προβλήτας Ι. Το Λιμενικό Τμήμα Α προτείνεται να αναβαθμιστεί ριζικά και ν’ αποτελέσει βασικό τμήμα εκτόνωσης της πόλης προς τη θάλασσα με σκοπό την εστίαση, αναψυχή, ναυταθλητισμό, εμπόριο, πολιτισμό. Παράλληλα δημιουργείται η δυνατότητα εξυπηρετήσεως 157 σκαφών αναψυχής στο νέο λιμένα μικρών σκαφών με την τοποθέτηση πλωτών προβλητών.  Στο ίδιο λιμενικό τμήμα, εντάσσονται λειτουργικά και τα δύο κτήρια πρώην αποθηκών που σήμερα στεγάζουν τα ΚΤΕΛ και τον Θεατρικό Σταθμό.

Το Λιμενικό Τμήμα εξυπηρετήσεως επιβατών εσωτερικού και αυτοκινήτων εκτείνεται από το ανατολικό όριο του Τμήματος Α μέχρι το δυτικό άκρο του Τμήματος Γ.

Το  υδατοδρόμιο παράλληλα χωροθετείται στο ανατολικό άκρο του ακρομωλίου του νέου διπλού κρηπιδώματος. Έχει τη δυνατότητα εξυπηρετήσεως δύο υδροπλάνων ταυτόχρονα.

Εναλλακτική 2

Καρδιά του λιμενικού τμήματος αναψυχής είναι ο ιστορικός ενετικός λιμένας του Ηρακλείου με το κάστρο του Κούλε και τα Νεώρια. Στη συγκεκριμένη εναλλακτική προτείνεται η δημιουργία νέου λιμένα μικρών σκαφών μεταξύ του ανατολικού ορίου της προβλήτας Μικρού Κούλε και του δυτικού ορίου της προβλήτας Ι. Η χωρητικότητα της μαρίνας μικρών σκαφών είναι περίπου  111 σκάφη με μεγέθη από 8 έως 25 μέτρα, χωρίς την τοποθέτηση πλωτών προβλητών.  Με την τοποθέτηση τεσσάρων πλωτών προβλητών, μήκους 75 μέτρων, και ενός μήκους 60μ., η χωρητικότητα ανέρχεται σε 190 σκάφη με μεγέθη από 8 έως 25 μέτρα.

Προβλέπεται επίσης η αποκατάσταση κι εκσυγχρονισμός του επιβατικού σταθμού της προβλήτας Ι και ο εκσυγχρονισμός-επέκταση του νέου επιβατικού σταθμού, στην ρίζα της προβλήτας ΙΙ. Το υδατοδρόμιο χωροθετείται στο βορειοανατολικό άκρο του νέου διπλού κρηπιδώματος, που μπορεί να εξυπηρετεί  ταυτόχρονα δύο υδροπλάνα.

Εναλλακτική 3

Καρδιά του λιμενικού τμήματος αναψυχής είναι ο ιστορικός ενετικός λιμένας του Ηρακλείου με το κάστρο του Κούλε και τα Νεώρια.

Η χωρητικότητα μαρίνας μικρών σκαφών είναι περίπου  112 σκάφη με μεγέθη από 8 έως 25 μέτρα, χωρίς την τοποθέτηση πλωτών προβλητών. Με την τοποθέτηση τεσσάρων πλωτών προβλητών, μήκους 75 μέτρων έκαστος και ενός μήκους 60 μέτρων, η χωρητικότητα ανέρχεται σε 190 σκάφη με μεγέθη από 8 έως 25 μέτρα.

Στο ίδιο λιμενικό τμήμα, εντάσσονται λειτουργικά και τα δύο κτήρια πρώην αποθηκών που σήμερα στεγάζουν τα ΚΤΕΛ και τον Θεατρικό Σταθμό.

Το υδατοδρόμιο χωροθετείται στο βορειοανατολικό άκρο του νέου διπλού κρηπιδώματος το οποίο θα μπορεί να εξυπηρετεί ταυτόχρονα δύο υδροπλάνα.

Εναλλακτική 4Α

Καρδιά του λιμενικού τμήματος αναψυχής είναι ο ιστορικός ενετικός λιμένας του Ηρακλείου με το κάστρο του Κούλε και τα Νεώρια.

Στο ίδιο λιμενικό τμήμα εντάσσονται λειτουργικά και τα δύο κτήρια πρώην αποθηκών που σήμερα στεγάζουν τα ΚΤΕΛ και τον Θεατρικό Σταθμό. Στο ίδιο λιμενικό τμήμα προβλέπεται η μετατόπιση της υπάρχουσας γεφυροπλάστιγγας σε καταλληλότερη θέση, δίπλα στην είσοδο Β και η κατασκευή νέου διώροφου πυροσβεστικού σταθμού που θα στεγάζει τη διοίκηση και τους σταθμούς των πυροσβεστικών οχημάτων.   Τέλος η εκτεταμένη διαθέσιμη περιοχή που ανήκει στον Ο.Λ.Η. και βρίσκεται κατά μήκος του απέναντι μετώπου της παραλιακής λεωφόρου μπορεί να διαμορφωθεί σε υπαίθριο οργανωμένο χώρο στάθμευσης για τις ανάγκες μακρόχρονης αναμονής αυτοκινήτων, ή να χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς, μέσα στην λογική της ανάπτυξης του λιμένα, στα πλαίσια Συμπράξεως Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.

Σε ό,τι αφορά στον επιμέρους σχεδιασμό έμπροσθεν του κάθε επιβατικού σταθμού, προβλέπεται η διαμόρφωση νησίδων που θα εξυπηρετούν τη στάση Ι.Χ. αυτοκινήτων, τη δημιουργία ουράς αναμονής ταξί και τη στάση της εσωτερικής λεωφορειακής σύνδεσης των δύο επιβατικών σταθμών.

Στη συγκεκριμένη εναλλακτική προτείνεται η δημιουργία νέου λιμένα μικρών σκαφών μεταξύ του ανατολικού ορίου της προβλήτας Μικρού Κούλε και του δυτικού ορίου της προβλήτας Ι. Με την τοποθέτηση τεσσάρων πλωτών προβλητών, μήκους 75 μέτρων και ενός μήκους 60 μέτρων, η χωρητικότητα του Λιμενίσκου μικρών σκαφών ανέρχεται σε 197 σκάφη με μεγέθη από 8 έως 25 μέτρα.

Στο υδατοδρόμιο προβλέπεται στάθμευση δύο υδροπλάνων.

Εναλλακτική 4Β

Τεχνικές κατά κανόνα αλλαγές περιλαμβάνει η εναλλακτική 4Β.  Το υδατοδρόμιο παράλληλα χωροθετείται στον βορειοανατολικό άκρο του κρηπιδώματος διπλής όψης. Επιπροσθέτως, δεν δημιουργείται χώρος για τη στάθμευση οχημάτων, ενώ  η χωρητικότητα του νέου λιμενίσκου μικρών σκαφών ανέρχεται σε 190 σκάφη, δηλαδή είναι μικρότερη κατά 7 σκάφη.