ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ - ΝΕΑΠΟΛΗ ΒΟΑΚ

«Ναι» κατά πλειοψηφία είπε χθες το Περιφερειακό Συμβούλιο στη  Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου Χερσόνησος-Νεάπολη με δύο «κόκκινες γραμμές» όπου η πρώτη αφορά τη διασφάλιση όλων των αναγκαίων έργων για τη διαχείριση των ομβρίων, (για να μην είμαστε στο ίδιο έργο θεατές μετά τα όσα διαδραματίστηκαν το Νοέμβρη όπου πνίγηκαν τα Μάλια και η Ανάληψη). Η δεύτερη «κόκκινη γραμμή» αφορά στη χάραξη εναλλακτικής διαδρομής με αυτή του νέου ΒΟΑΚ όπως άλλωστε ο νόμος προβλέπει σε αυτές τις περιπτώσεις ορίζοντας ξεκάθαρα την αναγκαιότητα διαμόρφωσης και ενός παράπλευρου δικτύου.

Παράλληλα η πλευρά της «Λαϊκής Συσπείρωσης» ανέδειξε το «καυτό» θέμα των διοδίων τα οποία θα κληθεί η κοινωνία να πληρώνει από την τσέπη της,  σημειώνοντας παράλληλα ότι ακόμα και η προτεραιοποίηση του συγκεκριμένου έργου, όπως και συνολικότερα η διαχείριση της κατασκευής του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα, δρομολογείται από την Κυβέρνηση με βάση της ανάγκες των εργολαβικών συμφερόντων και όχι της ίδιας της κοινωνίας.

Στη διάρκεια της συνεδρίασης ανακοινώθηκε επίσης από τη διευθύντρια έργων του υπουργείου Υποδομών κ. Καλοφωλιά, ότι πολύ σύντομα θα παρουσιαστεί και η μελέτη Χανιά – Ηράκλειο και λίγο αργότερα η μελέτη Χανιά – Κίσαμος.

Τι προβλέπει το έργο

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου Χερσόνησος-Νεάπολη προβλέπει για το συγκεκριμένο τμήμα του Εθνικού δρόμου δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συνολικού πλάτους 7μ. λωρίδα έκτακτης ανάγκης, κεντρική νησίδα συνολικού πλάτους 2,50 μ. Τα κυριότερα τεχνικά έργα που προβλέπονται να κατασκευαστούν είναι πέντε ανισόπεδοι κόμβοι, 12 γέφυρες μονού κλάδου μήκους 1,695 km, 7 σήραγγες νομού κλάδου συνολικού μήκους 7,186 km 23 τοίχοι αντιστήριξης συνολικού μήκους 3.765 km μέσου ύψους 5,8 m και μέγιστου ύψους 14m, και 23 ανισόπεδες διαβάσεις.

Η νέα χάραξη του Εθνικού δρόμου στο συγκεκριμένο τμήμα προβλέπει μεταξύ άλλων τη δημιουργία σήραγγας στη Σταλίδα και  τη διαπλάτυνση προς τα βόρεια του δρόμου Χερσόνησος Μάλια. Επίσης στα όρια των νομών Ηρακλείου Λασιθίου στο σημείο που βρίσκεται το ύψωμα και η εκκλησία του Προφήτη Ηλία μεταξύ Μαλίων και Σισίου γίνεται ένας κόμβος και μια νέα  χάραξη που προβλέπει τη δημιουργία οδικής σήραγγας από την περιοχή του Σεληναρίου σε μια έκταση 2 χιλιομέτρων. Η καινοτομία της χάραξης αυτής είναι ότι λύνει το δύσκολο πρόβλημα του περάσματος του της περιοχής του Σεληναρίου το οποίο στη σημερινή του διαδρομή δεν επιδέχεται διαπλάτυνσης.

ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ - ΝΕΑΠΟΛΗ ΒΟΑΚ
Στιγμιότυπο από τη χθεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου

Στη διάρκεια της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου, δόθηκε μεγάλη έμφαση, στη διαχείριση των ομβρίων καθώς έγιναν αλλεπάλληλες αναφορές στις βιβλικές καταστροφές που σημειώθηκαν στην ευρύτερη περιοχή της Χερσονήσου, με έμφαση τα Μάλια την Ανάληψη τη Σταλίδα… Ο ρόλος του ΒΟΑΚ στις πλημμύρες και τα μέτρα που εκ των υστέρων λαμβάνονται τέθηκαν στο επίκεντρο έντονου προβληματισμού, όπου υπογραμμίστηκε η ανάγκη να ολοκληρωθεί το σύνολο των μελετών που θα πρέπει να γίνουν για να μην έχουμε αντίστοιχα φαινόμενα και στα νέα τμήματα του ΒΟΑΚ.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Δήμος Χερσονήσου που εκπροσωπήθηκε από το δήμαρχο κ. Γ. Σέγκο, έβγαλε κόκκινη κάρτα, εκφράζοντας τη διαφωνία του αφού όπως ξεκαθάρισε,  όταν δρομολογούνται έργα, θα πρέπει εκ των προτέρων να λαμβάνονται όλα τα μέτρα προστασίας της κάθε περιοχής και όχι να κινδυνεύει να «πνιγεί» με την πρώτη νεροποντή.

Παράλληλα εξέφρασε την αγωνία του ξεκαθαρίζοντας ότι μετά από αυτού του εύρους τις καταστροφές, που υπέστη η περιοχή του είναι ολέθριο να προχωρούν έργα χωρίς να έχουν διευθετηθεί εγκαίρως με τρόπο καθολικό αυτής της μορφής τα κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στις υδραυλικές μελέτες. Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Αγίου Νικολάου κ. Αντ. Ζερβός εξήγησε ότι συμφωνεί με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, καταθέτοντας ωστόσο παρατηρήσεις σε ότι αφορά τον κόμβο της Νεάπολης, όπου υπάρχει ένα τεχνικό ζήτημα που αφορά στον όπου η πύλη εισόδου εμφανίζει μεγάλη στενότητα.

Το δεύτερο μεγάλο ζήτημα που εντοπίστηκε τόσο από τον πρόεδρο του ΤΕΕ ΤΑΚ  κ. Χωραφά όσο και από τον θεματικό αντιπεριφερειάρχη περιβάλλοντος κ. Νίκο Ξυλούρη,  αφορά στο γεγονός ότι σε δύο τμήματα του δρόμου, πριν από το Σεληνάρι και πριν τη Νεάπολη σε μια έκταση που αθροιστικά φτάνει τα 1000 μ. συμπίπτει ο νέος δρόμος που θα φτιαχτεί με τον παλιό.  Εκεί εντοπίζεται ένα σοβαρό ζήτημα, καθώς δεν υπάρχει παράλληλος δρόμος σε ένα αυτοκινητόδρομο «κλειστού τύπου».

Δεν υπάρχει δηλαδή  μια εναλλακτική διαδρομή την οποία  άλλωστε και ο νόμος την προβλέπει. Το ζήτημα αυτό τέθηκε επίσης έντονα στη διάρκεια της συνεδρίασης όπου υπογραμμίστηκε η ανάγκη να διασφαλιστεί. Παράλληλα τέθηκαν ζητήματα περιβαλλοντικής προστασίας της πανίδας της περιοχής που είναι εντελώς ξεχωριστή και ιδιαίτερα σημαντική καθώς υπάρχουν διαφορετικών τύπων οικότοποι.