Τα… νιάτα τους θα θυμηθούν όσοι οδηγοί είναι ηλικίας 74 ετών και άνω, αφού ο νέος Κώδικάς Οδήγησης υποχρεώνει τους οδηγούς αυτών των ηλικιών να αποδείξουν και πάλι εάν ξέρουν να οδηγούν ή όχι. Όσοι είναι στο 74ο έτος της ηλικίας τους και μετά, θα πρέπει να δείξουν υπό τη «δαμόκλειο σπάθη» των εξεταστών του Υπουργείου ότι δεν ξέχασαν να παρκάρουν, να κάνουν τη λεγόμενη ορθή γωνία και άλλες δοκιμασίες που απαιτούνται.
Στην ουσία οι ηλικιωμένοι οδηγοί θα πρέπει στην οδήγηση να επαναλάβουν αυτά που έκαναν πριν δεκάδες χρόνια, αλλά και όσα καθημερινά χρειάστηκε να κάνουν, επί δεκαετίες, βρισκόμενοι στο τιμόνι. Σε περίπτωση που «κοπούν», το δίπλωμά τους δεν έχει πλέον ισχύ και θα πρέπει να ακολουθήσουν και πάλι τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
Μεταξύ άλλων στο άρθρο 65 του νέου ΚΟΚ τονίζεται πως: «Οι κάτοχοι οποιασδήποτε κατηγορίας άδειας οδήγησης, οι οποίοι έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 74 ετών υποχρεούνται ανά τρία έτη σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς για κάθε κατηγορία που επιθυμούν να ανανεώσουν».
Έτσι είναι ξεκάθαρο ότι πλέον οι ηλικιωμένοι θα πρέπει ουσιαστικά να δώσουν ξανά εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης μόλις συμπληρώσουν το 74ο έτος της ηλικίας τους. Μάλιστα θα πρέπει να μπαίνουν σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς (όπως ονομάζονται επίσημα οι εξετάσεις) κάθε τρία έτη, εκτός από τις ιατρικές βεβαιώσεις που προσκομίζουν.
Όσοι είναι πάνω από 80 ετών θα πρέπει να δίνουν εξετάσεις για δίπλωμα κάθε δύο χρόνια. Σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών οι ηλικιωμένοι θα κάνουν έναν κύκλο βασικής οδήγησης και δεν θα δίνουν όλο το πρόγραμμα των εξετάσεων.
Ο γραμματέας του πανελλήνιου συλλόγου εκπαιδευτών οδήγησης Λ. Μιχελάκης λέει στην «Π» ότι η συγκεκριμένη εξέταση όπως ζητείται «απαξιώνει τον άνθρωπο που έχει πείρα δεκαετιών στο τιμόνι και ανοίγει τον ασκό του Αιόλου για το «λάδωμα».
«Είναι καλή η διά βίου μάθηση, είναι αναγκαία η συνεχής κατάρτιση, αλλά αυτή η αλλαγή είναι κάτι το διαφορετικό που δε βοηθάει τους ανθρώπους αυτούς ούτε βελτιώνει κάποια κατάσταση»
Ο ίδιος λέει ακόμα ότι κανείς δεν γνωρίζει πότε ακριβώς θα ξεκινήσει αυτού του τύπου η εξέταση για τους ηλικιωμένους οδηγούς.
«Στις αλλαγές αυτές δίνεται η δυνατότητα ο ηλικιωμένος να εξεταστεί στην οδήγηση με το δικό του όχημα ή κάποιο άλλο.
Και είναι να διερωτάται κανείς πώς το Υπουργείο εμπιστεύεται η διαδικασία να γίνεται χωρίς αυτοκίνητο που δεν έχει και στη θέση του συνοδηγού πετάλια, ώστε να θα μπορεί να επέμβει ο δάσκαλος οδήγησης για την αποφυγή κάποιου ατυχήματος;»