Αποφασισμένη να βάλει… μπουλντόζες στο αεροδρόμιο Καστελίου και τον ΒΟΑΚ είναι η κυβέρνηση τους επόμενους μήνες! Οι γενικοί γραμματείς του Υπουργείου Υποδομών κ. Θάνος Βούρδας και κ. Γιώργος Δέδες μιλώντας χθες σε συνέδριο υποδομών αφιέρωσαν τις βασικές τους ομιλίες στα δύο υπό σχεδιασμό έργα της Κρήτης, επισημαίνοντας ότι είναι τα μεγαλύτερα που θα γίνουν στην Ελλάδα το επόμενο διάστημα.
Όπως τόνισαν, το Καστέλλι θα δει τα πρώτα έργα μέσα στο 2018!
Ενώ για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης ανέφεραν ότι αποτελεί το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης στην Ελλάδα, με συνολικό κατασκευαστικό προϋπολογισμό που αγγίζει περίπου το 1,6 δις και θα ξεκινήσει το 2019!
«Στη μάχη με τον χρόνο βγήκαμε και βγαίνουμε νικητές ως χώρα στην ολοκλήρωση υποδομών, στον εκσυγχρονισμό των μεταφορών, στην απορρόφηση κονδυλίων με δημιουργικό και αποτελεσματικό τρόπο» σχολίασε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Θάνος Βούρδας χαιρετίζοντας τις εργασίες του 2oυ Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, που συνδιοργανώνουν οι ιστοσελίδες www.ypodomes.com και metaforespress και προανήγγειλε ότι ξεπεράστηκαν οι διαδικασίες της γραφειοκρατίας και προχωρούν ΒΟΑΚ και αεροδρόμιο Καστελλίου.
Την κατάσταση που κληρονόμησε η υπάρχουσα κυβέρνηση στα δημόσια έργα και στις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, περιέγραψε ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών Γιώργος Δέδες, τονίζοντας πως το υπουργείο κατάφερε να «ξεμπλοκάρει» τα έργα, τα οποία παρουσίαζαν σημαντικές καθυστερήσεις, εξαιτίας απαλλοτριώσεων, αρχαιολογίας και ελλείψεων μελετών.
Όπως είπε ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου, οι μεγάλοι οδικοί άξονες ολοκληρώθηκαν στα επικαιροποιημένα χρονοδιαγράμματα και μάλιστα, το Υπουργείο Υποδομών κατάφερε να εξοικονομήσει 1 δισ. ευρώ έναντι των αρχικών διεκδικήσεων των παραχωρησιούχων.
Ειδικότερα, ο γενικός γραμματέας αναφέρθηκε στα έργα που ολοκληρώθηκαν αυτόν τον χρόνο, στις υποδομές, στον εκσυγχρονισμό των μεταφορών και στην απορρόφηση κονδυλίων.
Τι είπε για το Καστέλλι
Για το αεροδρόμιο Καστελλίου ανέφερε ότι
– Τελεσφόρησε η διαγωνιστική διαδικασία για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, ενώ εκκρεμούσε σχεδόν 10 χρόνια. Θα εκκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες, καθώς επελέγη ο ανεξάρτητος μηχανικός.
Σε ό,τι αφορά στον διεθνή διαγωνισμό για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης για το Νέο Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλλι, οι αλλαγές που περιλήφθηκαν στα Τεύχη Δημοπράτησης του Έργου συνίστανται στην:
- Αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στην Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αερολιμένα, το οποίο διαμορφώθηκε σε 46% με βάση την Προσφορά του Παραχωρησιούχου.
- Ριζική τροποποίηση του τρόπου επιλογής με ανοικτή διαδικασία και διεθνή διαγωνισμό του Ανεξάρτητου Μηχανικού και με ουσιαστική συμμετοχή του Δημοσίου σε αυτόν, με παράλληλη θέσπιση διαδικασίας για την άμεση αντικατάστασή του, εφόσον αυτό ζητηθεί από το Δημόσιο. Ο σχετικός διεθνής διαγωνισμός ολοκληρώθηκε πρόσφατα.
- Παρεμβάσεις στα ελάχιστα τεχνικά στοιχεία του διαγωνισμού (καθορισμός συγκεκριμένων υψηλών προδιαγραφών για βιοκλιματικό κτήριο του Αεροσταθμού κατά ΚΕΝΑΚ, θέσπιση ελάχιστου περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Αερολιμένα, ειδικοί όροι για την αρχιτεκτονική του κτηρίου κλπ).
- Παρεμβάσεις σε θέματα που αυξάνουν την κοινωνική αποδοχή του Έργου, με αύξηση του ανταποδοτικού τέλους προς την Αυτοδιοίκηση στο ύψος του 2% επί των ακαθαρίστων εσόδων του Αερολιμένα.
- Ευελιξία μεταβίβασης μετοχών του Παραχωρησιούχου σε διάφορα επενδυτικά κεφάλαια (privateequity), κεφάλαια επενδύσεων σε υποδομές (infrastructurefunds), συνταξιοδοτικά κεφάλαια (pensionfunds), ή/και ασφαλιστικές εταιρείες.
- Αποφασιστική προώθηση των απαλλοτριώσεων με τη νέα διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης διαθεσιμότητα του χώρου για την εκτέλεση του έργου πριν από την έναρξη της Περιόδου Παραχώρησης και πρόδρομες αρχαιολογικές εργασίες.
Εντός του προσεχούς διαστήματος προβλέπεται η ανακήρυξη του Οριστικού Αναδόχου του Έργου και η αποστολή των στοιχείων στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τη διενέργεια του προσυμβατικού ελέγχου. Στόχος είναι η εγκατάσταση του Παραχωρησιούχου για την εκτέλεση των εργασιών πριν από το τέλος του 2018.
Για τον ΒΟΑΚ
Σε ό,τι αφορά τη δημοπράτηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) τόνισε:
«Ο ΒΟΑΚ αποτελεί το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης στην Ελλάδα με συνολικό κατασκευαστικό προϋπολογισμό που αγγίζει περίπου το 1,6 δις €. Αναμένεται να προσελκύσει διεθνή επενδυτικά κεφάλαια αλλά και ισχυρούς ομίλους που ειδικεύονται στην κατασκευή και λειτουργία παρόμοιων έργων.
Είναι το πρώτο έργο παραχώρησης που θα δημοπρατηθεί με βάση τον καινούριο Νόμο για τις παραχωρήσεις, τον νόμο 4413/2016.
Οι υπηρεσίες μας και οι τεχνικοί τους σύμβουλοι βρίσκονται στην τελική φάση της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης».
Ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, την ερχόμενη εβδομάδα με δημόσιες δηλώσεις του, θα παρουσιάσει το περιεχόμενο και τις λεπτομέρειες της διαγωνιστικής διαδικασίας που φιλοδοξούμε να αναδείξει ανάδοχο το πρώτο εξάμηνο του 2019.