Το τμήμα Πέρα Γαλήνοι-Λινοπεράματα του Βόρειου Οδικού Άξονα θεωρείται αδιαμφισβήτητα ένα από τα σημαντικότερα έργα άμεσης προτεραιότητας που ακόμα δεν έχει προχωρήσει. Οι κόμβοι θα γίνουν σύντομα, αλλά θα επιβλέπονται από την Αθήνα!
Η Περιφέρεια Κρήτης κατ’ επανάληψη έχει ζητήσει να είναι αυτή υπεύθυνη για τη διαχείριση τέτοιου μεγέθους έργων και χρηματοδοτήσεων, τα οποία σε συνεργασία με τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης θα μπορούσαν να προχωρήσουν άμεσα.
Λαμβάνοντας όλα αυτά υπόψη του, το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, ανακοινώνουν επιτέλους το έργο, το οποίο όμως θα επιβλέπεται από την… Αθήνα.
Το αρμόδιο Υπουργείο μάλιστα, φθάνοντας στα κορυφαία επίπεδα τις αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας, επιλέγει να αφήσει εντελώς εκτός έργου τόσο τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης όσο όμως και την Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας Κρήτης, υποβαθμίζοντας έτσι στο σύνολο τους τις τοπικές υπηρεσίες κι αποφασίζοντας να αναθέσει τα πάντα στη Διεύθυνση Υποδομών Σταθερής Τροχιάς, Συντηρήσεων και Ασφάλειας, η οποία υπάγεται στη Γενική Γραμματεία Υποδομών του Υπουργείου.
Με αυτή την απόφαση που υπογράφει ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης γίνεται απόλυτα σαφές ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση από πλευράς του Υπουργείου για συνεργασία, ενώ απεναντίας επιβεβαιώνονται όλοι οι φόβοι, που θέλουν το αρμόδιο Υπουργείο ουσιαστικά να καταργεί τον ρόλο του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης για το νησί.
Παρά τις αρχικές δεσμεύσεις Σπίρτζη και τις δηλώσεις του για αναγκαίες συνεργασίες με την Περιφέρεια και κομβικό ρόλο του Οργανισμού Ανάπτυξης για την Κρήτη, η απόφασή του δείχνει πως μοναδικός στόχος είναι ο απόλυτος έλεγχος της διαδικασίας από την Αθήνα και τον ίδιο τον υπουργό.
Η απόφαση
Στην απόφαση του Υπουργείου Υποδομών με αριθμό πρωτοκόλου 10568, που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη, αναφέρονται ξεκάθαρα τα εξής:
- Ορίζουμε ως Αναθέτουσα Αρχή του έργου: «Μέτρα βελτίωσης οδικής ασφάλειας στην περιοχή αυξημένης επικινδυνότητας Π10: «Πέρα Γαλήνοι (Φόδελε) – Λινοπεράματα» στο πλαίσιο παρεμβάσεων βελτίωσης οδικής ασφάλειας στον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης τη Διεύθυνση Υποδομών Σταθερής Τροχιάς, Συντηρήσεων και Ασφάλειας (Δ14) της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
- Ορίζουμε ως προϊσταμένη Αρχή των ανωτέρω έργων τη Διεύθυνση Υποδομών Σταθερής Τροχιάς, Συντηρήσεων και Ασφάλειας (Δ14) της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
- Ορίζουμε ως Διευθύνουσα Υπηρεσία, το Τμήμα Κατασκευής Έργων (ΤΚΕ) Αθήνας της Ε.Υ.Δ.Ε. Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών (ΕΥΔΕ ΚΣΣΥ).
Κοινώς, ούτε η Περιφέρεια Κρήτης ούτε και ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης έχουν την παραμικρή εμπλοκή ή ανάμιξη στο έργο, αφού τα πάντα θα ελέγχονται και θα εποπτεύονται από την Αθήνα.
Η συγκεκριμένη απόφαση έχει ήδη προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων, που αναμένεται να κλιμακωθούν, αφού για πολλοστή φορά αναδεικνύει την αναντιστοιχία λόγων και έργων του υπουργού Υποδομών, ο οποίος εμφανίζονταν ως υπέρμαχος της Αποκέντρωσης και ως υποστηρικτής του «σημαντικού» κατά τα άλλα Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, τον οποίο έχει φροντίσει να «απογυμνώσει» για άγνωστους προς το παρόν λόγους, εντελώς.