λιμανι ηρακλειου
έδεσαν τον κ. Λαμπρινό, τη σύζυγο και την κόρη τους

Με μια ιστορική απόφαση που έγινε ΦΕΚ (547 Δ 30-8-2022) απομακρύνεται ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου από τη χερσαία ζώνη η δικαιοδοσία του οποίου, περιορίζεται πλέον πίσω από τα κάγκελα του λιμανιού. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι απελευθερώνεται όλο το τμήμα του παραλιακού δρόμου που καλύπτει η χερσαία ζώνη από τα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ, και ξεκινά η διαδικασία για την παραχώρηση της στο Δήμο Ηρακλείου που προϋποθέτει την ολοκλήρωση μιας σειράς διοικητικών πράξεων.

Στη Λότζια η είδηση έγινε δεκτή με χαρά και με  μεγάλη ανακούφιση, καθώς πρόκειται για την ικανοποίηση ενός… προαιώνιου αιτήματος του Δήμου Ηρακλείου, για το οποίο είχαν δοθεί μάχες δεκαετιών στα ανώτατα δικαστήρια και σε πολιτικό επίπεδο. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στην κορυφή της ατζέντας διεκδίκησης του Δήμου Ηρακλείου ήταν το πάγιο αίτημα να περιέλθουν στη δικαιοδοσία του το παλαιό ΚΤΕΛ, ο Θεατρικός Σταθμός και το Λιμενικό Περίπτερο.

Όμως αυτό δεν κατέστη εφικτό με αποτέλεσμα, η ακίνητη αυτή περιουσία μαζί με τις δεξαμενές που βρίσκονται στην παραλιακή ζώνη να παραμένουν στην κατοχή του ΟΛΗ. Ανεξάρτητα όμως από την έκβαση που είχε το αίτημα αυτό, θα εξακολουθήσει να  παραμένει σταθερά προτεραιότητα για τη Λότζια, η διεκδίκηση των συγκεκριμένων ακινήτων προκειμένου να περιέλθουν στη δικαιοδοσία της.

Η πλευρά του Δημάρχου Ηρακλείου κ. Β.Λαμπρινού δεν κρύβει την ικανοποίηση της για την εξέλιξη αυτή, καθώς η διεκδίκηση της χερσαίας ζώνης βρέθηκε διαχρονικά στην προμετωπίδα των αιτημάτων για τα οποία έδωσε μάχες η Λότζια τεκμηριώνοντας μια συγκροτημένη επιχειρηματολογία βάσει της οποίας η δραστηριότητα που αναπτύσσεται έξω από τα κάγκελα του λιμανιού συνδέεται άρρηκτα με την πολεοδομική λειτουργία της πόλης.

Το συγκεκριμένο τμήμα του παραλιακού μετώπου αποτιμάται ότι είναι νευραλγικής σημασίας ζήτημα να παραχωρηθεί στο Δήμο για να μπορέσει να προχωρήσει στο σχεδιασμό σημαντικών έργων και παρεμβάσεων που αλληλοεπιδρούν με όλο το βόρειο μέτωπο των γεωγραφικών του ορίων. Η παραχώρηση της χερσαίας ζώνης στη Λότζια, απλοποιεί τα πράγματα και διευκολύνει λειτουργικά το σχεδιασμό και την ανάπτυξη έργων.

Ανοίγει νέος κύκλος διεργασιών

Παρελθόν από τη χερσαία ζώνη είναι πλέον ο ΟΛΗ, με βάση το ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε και απελευθερώνεται πλέον το τμήμα βόρεια της παραλιακής λεωφόρου και συγκεκριμένα βορειοδυτικά της πλατείας 18 Άγγλων, μέχρι το ανατολικό όριο του καρνάγιου, το λιμενικό περίπτερο με τον αναγκαίο περιβάλλοντα χώρο, τα τμήματα νότια της παραλιακής λεωφόρου που περιλαμβάνουν  τις παλιές λιμενικές αποθήκες. Το ιστορικό ΦΕΚ βάζει τίτλους τέλους στην εμπλοκή του Οργανισμού Λιμένος σε μια έκταση την οποία διαχειριζόταν εδώ και δεκαετίες.

Το ιστορικό ΦΕΚ για τη χερσαία ζώνη του λιμανιού

Όμως η αποχώρηση του ΟΛΗ από τη χερσαία ζώνη, δεν σημαίνει πρακτικά ότι θα γίνει αυτόματα η παραχώρηση της στο Δήμο Ηρακλείου αφού κάπου εδώ, ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο σε ότι αφορά στις διοικητικές πράξεις που θα πρέπει να προηγηθούν για να προχωρήσει η όλη διαδικασία.

Ουσιαστικά κλείνει ένας κύκλος και ανοίγει ένας άλλος αφού η απελευθέρωση τμήματος του αιγιαλού περιέρχεται αυτόματα στο Υπουργείο Οικονομικών και άρα στην κτηματική υπηρεσία του Δημοσίου. Αυτό από μόνο του είναι ένα κεφάλαιο που θα πρέπει να διευθετηθεί ανάμεσα σε πολλά άλλα όπως για παράδειγμα η αξιολόγηση του παραλιακού δρόμου που θα εξεταστεί ακόμα το ενδεχόμενο πιθανής εμπλοκής της Περιφέρειας Κρήτης αφού αποτιμηθεί το αν πρόκειται για επαρχιακό δίκτυο ή αστικό δρόμο της πόλης.

Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να γίνει συνεννόηση ανάμεσα σε όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες και παράλληλα να συνταχθεί ένας οδικός χάρτης ανάμεσα στο Δήμο Ηρακλείου, τον ΟΛΗ και τα εμπλεκόμενα υπουργεία ώστε να περιέλθει στη δικαιοδοσία της Λότζια η χερσαία ζώνη που απελευθερώνεται.

Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να αργοπορήσει επειδή εγείρονται μείζονα ζητήματα ασφάλειας και πολιτικής προστασίας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνει γρήγορο ξεκαθάρισμα σε ότι αφορά στο νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς που θα διαμορφωθεί, ακριβώς επειδή  θα πρέπει να διασφαλιστούν ζητήματα που αφορούν στη διαχείριση πρασίνου, την κάλυψη της χρέωσης του κόστους φωτισμού, τη φροντίδα της καθαριότητας, τη αστυνόμευση, την κυκλοφοριακή οργάνωση κ.ά.

Πρόκειται για μια εντελώς πρωτόγνωρη διαδικασία τονίζει με δηλώσεις του στην «Π» ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Περιουσίας κ. Μανόλης Βασιλάκης ο οποίος εξηγεί ότι διαδικαστικά το Υπουργείο Ναυτιλίας θα κοινοποιήσει στον ΟΛΗ το ΦΕΚ όπως αντίστοιχα το Υπουργείο Οικονομικών στην Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου και έτσι θα αρχίσουν να τακτοποιούνται βήμα – βήμα όλα τα ανοικτά ζητήματα που υπάρχουν.

Όπως σημειώνει υπάρχει αντίστοιχη εμπειρία στην Καβάλα και την Κέρκυρα και τώρα είναι η σειρά μας μαζί με την Πάτρα να προχωρήσουμε και εμείς τη σχετική διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση όπως σημειώνει, η παραχώρηση της χερσαίας ζώνης, αποτελεί σπουδαία κατάκτηση και παράλληλα δικαίωση ενός μεγάλου αγώνα που προηγήθηκε για δεκαετίες ολόκληρες.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι από την πλευρά του Δήμου Ηρακλείου,  το όλο θέμα χειρίστηκε  με την υψηλή επιστημονική επάρκεια και την ευσυνειδησία του ο προϊστάμενος του Τμήματος δημοτικής περιουσίας κ. Γιώργος Πολυχρονάκης.