Αυτό τονίζεται σε σχετική επιστολή του Τμήματος Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου, προς τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Υποδομών, στην οποία χαρακτηρίζεται απαράδεκτο το γεγονός ότι ουδέποτε απεστάλη ούτε στο Επιμελητήριο, ούτε σε άλλους φορείς και υπηρεσίες της Κρήτης η μελέτη και το συνοδευτικό σχέδιο δράσης για την καταστολή της ηχορύπανσης στο αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης, με σκοπό να γίνει διαβούλευση και διατύπωση απόψεων.
Παράλληλα το Επιμελητήριο υπογραμμίζει την ανάγκη για την εκπόνηση σχεδίου δράσης για την προστασία από την ηχορύπανση στο υπό κατασκευή αεροδρόμιο στο Καστέλλι, λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη μάλιστα και την αύξηση της κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων άρα το συνδυασμό αεροπορικού θορύβου και θορύβου από τις οδικές μεταφορές.
Επίσης το ΤΕΕ ΤΑΚ υπογραμμίζει την ανάγκη να κοινοποιηθεί το αντίστοιχο σχέδιο για το αεροδρόμιο της Σητείας, του οποίου η εγγύτητα με την πόλη φτάνει έως και τα 350μ. (απόσταση αεροδιαδρόμου και Πάνω Πόλης).
Με παρέμβαση του το Τμήμα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου προς τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Υποδομών χαρακτηρίζει απαράδεκτο το γεγονός ότι ουδέποτε απεστάλη ούτε στο Επιμελητήριο, ούτε σε άλλους φορείς και υπηρεσίες της Κρήτης η μελέτη και το συνοδευτικό σχέδιο δράσης για την καταστολή της ηχορύπανσης στο αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης, με σκοπό να γίνει διαβούλευση και διατύπωση απόψεων.
Σύμφωνα με το Επιμελητήριο το σχέδιο δράσης για την καταστολή της ηχορύπανσης είναι εξαιρετικά ελλιπές χωρίς να περιλαμβάνει μέτρα κατά του θορύβου και υπέρ της μείωσης των επηρεαζόμενων ατόμων.
Δεν περιλαμβάνει βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη στρατηγική παρεμβάσεων, ενώ απλώς κάνει μια γενικόλογη αναφορά για μέτρα που ήδη εφαρμόζονται, χωρίς καν να τα περιγράφει. Περιορίζεται στην αναφορά της μελλοντικής απομάκρυνσης του αεροδρομίου και της μετεγκατάστασής του στο Καστέλι, γεγονός άλλωστε που προβλέπονταν και στο προηγούμενο σχέδιο δράσης του 2013.
Πρόκειται για διεκπαιρεωτική διαδικασία τονίζει στην επιστολή του ο Πρόεδρος του ΤΕΕ ΤΑΚ Γιώργος Ταβερναράκης ο οποίος εξηγεί ότι από το προηγούμενο σχετικό σχέδιο δράσης, πέρασαν 11 χρόνια και η όχληση του αεροδρομίου Καζαντζάκη, συνεχίζεται χωρίς τη λήψη κανενός μέτρου μείωσης των επιπτώσεων για την τοπική κοινωνία.
Μέσα στα χρόνια που προηγήθηκαν θα έπρεπε να έχουν ληφθεί μέτρα για την άμβλυνση των επιπτώσεων του θορύβου και γενικότερα την αντιμετώπιση της ηχορύπανσης στις περιοχές που βρίσκονται κατοικίες κοντά στις αεροπορικές εγκαταστάσεις.
Επίσης θα έπρεπε να έχουν υλοποιηθεί επιχειρησιακά διαχειριστικά μέτρα που σχετίζονται με τον περιορισμό του ωραρίου λειτουργίας του αεροδρομίου, όπως επίσης και περιοριστικά μέτρα που αφορούν στο είδος των αεροσκαφών που κινούνται ώστε να υπάρχει χαμηλότερη όχληση και φυσικά θα έπρεπε να έχουν τοποθετηθεί φυσικοί φυτοφράκτες ή τεχνητοί ηχοφράκτες.
Δυστυχώς κανένα από τα παραπάνω μέτρα δεν έχει ληφθεί και στο πλαίσιο αυτό το Τμήμα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου ζητά να δρομολογηθούν έστω και τώρα και για όσο διάστημα το αεροδρόμιο Καζαντζάκης εξακολουθεί να είναι σε λειτουργία.
Τι πρέπει να γίνει
Στην επιστολή του το ΤΕΕ ΤΑΚ σημειώνει ότι τα τυπικά σχέδια δράσης για την άμβλυνση των επιπτώσεων του θορύβου και γενικότερα την αντιμετώπιση της ηχορύπανσης σε περιοχές που περιλαμβάνουν κατοικία πλησίον αεροπορικών εγκαταστάσεων μπορούν να περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:
Επιχειρησιακά διαχειριστικά μέτρα που σχετίζονται με το ωράριο λειτουργίας του αεροδρομίου και ειδικότερα με περιορισμό του ωραρίου λειτουργίας του (night flying restrictions) όπως συμβαίνει σε μεγάλα αεροδρόμια που βρίσκονται κοντά σε αστικές περιοχές σε όλη την Ευρώπη (ενδ. Βουδαπέστη, Κολωνία, Φρανκφούρτη, Άμστερνταμ, Λονδίνο, Ζυρίχη κ.α.).
Περιοριστικά μέτρα που αφορούν το είδος των αεροσκαφών για χαμηλότερη όχληση (αεροσκάφη μειωμένου θορύβου, ειδικοί περιοριστικοί κανόνες για αεροπλάνα, ελικόπτερα, ανεμόπτερα με κινητήρα κ.α.).
Τοποθέτηση φυσικών φυτοφρακτών ή τεχνητών ηχοφρακτών σε διαδρομές που μπορούν να εξάγονται από τους στρατηγικούς χάρτες θορύβου.
Μέτρα προστασίας των κατοικιών (παρεμβάσεις ηχομόνωσης προσόψεων με ενδεικτικό παράδειγμα εφαρμογής στη Βουδαπέστη όπου το 2019 οι κάτοικοι που βρίσκονταν εντός της ζώνης αυξημένου θορύβου επιδοτήθηκαν για αντικατάσταση κουφωμάτων στις οικίες τους).
Μέτρα πολεοδομικού- χωροταξικού- συγκοινωνιακού χαρακτήρα (χωροθέτηση περιοχών κατοικίας εκτός της ζώνης αυξημένου θορύβου, μετεγκατάσταση οχλουσών χρήσεων – άρση ασύμβατων χρήσεων, παράλληλη αξιολόγηση θορύβου από οδική κυκλοφορία κ.α.).
Συστήματα παρακολούθησης με συσκευές διαρκούς καταγραφής θορύβου σε σταθερά σημεία μέσα στην κοινότητα για ενεργοποίηση πρωτοκόλλων παρέμβασης.