Όσοι περίμεναν νέα κτήρια και σταθμούς διοδίων επί του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα, αφού τελικά κατασκευαστεί, θα πρέπει να τους ξεχάσουν. Κι αυτό γιατί τα διόδια στην οδό θα υπολογίζονται ηλεκτρονικά, με βάση τη χιλιομετρική απόσταση που διανύει κάθε όχημα.
Αυτό πρακτικά σημαίνει, με δεδομένο πως ακόμα δεν υπάρχουν διευκρινίσεις, ότι όλοι όσοι κινούνται στον νέο ΒΟΑΚ θα πληρώνουν, ακόμα κι αν διανύουν 1 χιλιόμετρο. Σοβαρά ερωτηματικά εγείρονται ωστόσο σε σχέση με τις αστικές διαδρομές και ειδικότερα σε σχέση με την περίπτωση του Ηρακλείου, όπου ούτε προβλέπεται αλλαγή στη χάραξη, αλλά ούτε και προς το παρόν προβλέπεται απαλλαγή διοδίων.
Αν ληφθεί υπόψη μάλιστα, ότι ο μέσος όρος κόστους των διοδίων ανά την Ελλάδα βρίσκεται στα 0.62 ευρώ ανά χιλιόμετρο, η καθημερινή απόσταση από τον κόμβο Παπαναστασίου ως τον κόμβο Γιόφυρο, που διανύουν καθημερινά δεκάδες χιλιάδες οδηγοί για να φθάσουν στην εργασία τους, αναμένεται να κοστίζει 2.79 ευρώ.
Κι αυτό χωρίς να υπολογίζεται το αντίστοιχο κόστος επιστροφής. Αν ληφθεί υπόψη το γεγονός επίσης, ότι αποδεδειγμένα πλέον ο ΒΟΑΚ στο ύψος του Ηρακλείου χρησιμοποιείται ως περιφερειακή οδός, γίνεται κατανοητό πως ένα σενάριο με διόδια εντός της πόλης του Ηρακλείου, όχι μόνο θα είναι εφιαλτικό για δεκάδες χιλιάδες οδηγούς, αλλά θα εγείρει και θύελλα αντιδράσεων.
Κι αυτό γιατί, δεν θα έχει κανένα νόημα να πληρώνονται επί παραδείγματι σχεδόν 3 ευρώ την ημέρα, για να φθάνει στη δουλειά του κάποιος, από τον ίδιο ακριβώς δρόμο που χρησιμοποιούσε δωρεάν, χωρίς να υπάρχει καμία σημαντική αναβάθμιση ούτε ως προς την ποιότητα ούτε ως προς την ταχύτητα της μετακίνησης.
Όλα αυτά τα θέματα ποτίθεται πως θα έρθει να λύσει ένας Τεχνικός Σύμβουλος, ο οποίος και θα επιφορτιστεί με τον έλεγχο και την οργάνωση εγκατάστασης και λειτουργίας των ηλεκτρονικών διοδίων. Ο Τεχνικός Σύμβουλος λοιπόν, θα κληθεί να δώσει απαντήσεις και λύσεις στο δύσκολο γρίφο του κόστους των διοδίων ανά χιλιόμετρο, αλλά και των προβλημάτων που υπάρχουν στα σημεία που ο ΒΟΑΚ θα περνά μέσα από πόλεις.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη προχωρήσει στην πρόσκληση τριών σχημάτων, από τα οποία ένα θα αναλάβει τις τεχνικές συμβουλές προς το Υπουργείο. Πρόκειται για τις εταιρίες Best Plan, MOBICS A.E. και Invision Συμβουλευτική Α.Ε.
Αναφέρεται ότι το αντικείμενο των υπηρεσιών περιλαμβάνει πέντε κατηγορίες και ειδικότερα τις:
1.«Καταγραφή των χαρακτηριστικών του έργου βάσει της προβλεπόμενης χάραξης και τους σταθμούς διοδίων του κάθε τμήματος, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής σε σχέση με τη λειτουργία των ηλεκτρονικών διοδίων.
2.Καθορισμό των ομάδων χρηστών που θα εξυπηρετήσει ο αυτοκινητόδρομος και των ιδιαιτεροτήτων που αυτοί έχουν σε σχέση με τη λειτουργία και χρήση του αυτοκινητόδρομου, τις ανάγκες των οποίων θα κληθεί να εξυπηρετήσει το σύστημα (επισκέπτες, κάτοικοι, επαγγελματίες, ενοικιαζόμενα οχήματα, κ.ά.).
3.Διενέργεια διερευνητικής τηλεφωνικής έρευνας καταγραφής γνώμης κοινού και βασικών χαρακτηριστικών των επωφελούμενων από την κατασκευή και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου.
4.Συσχετισμό των καταγραφόμενων αναγκών με την υπάρχουσα υποδομή και λειτουργία των υπόλοιπων αυτοκινητόδρομων στη χώρα μας.
5.Καταγραφή και παρουσίαση της διεθνούς εμπειρίας σε σχέση με την εξυπηρέτηση των λειτουργικών αναγκών που έχουν προσδιοριστεί».