Τα “βρόντηξε” η προϊσταμένη του Κτηματολογικού Γραφείου

Νέα δραματική τροπή για τη λειτουργία του Κτηματολογικού Γραφείου Ηρακλείου σηματοδοτεί η αποχώρηση της προϊσταμένης του, που με επιστολή της προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς περιγράφει ανάγλυφα τη ζοφερή πραγματικότητα που έχει δημιουργηθεί από τη δραματική υποστελέχωσή του.

Η προϊσταμένη του Γραφείου κ. Νίκη Κόπακα κάνει λόγο για μη αναστρέψιμη κατάσταση του Κτηματολογικού Γραφείου (αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα), το οποίο παραλαμβάνει καθημερινά 25 πράξεις, οι οποίες είναι αδύνατο να απαντήσει κανείς  πότε θα ετοιμαστούν. Όπως χαρακτηριστικά τονίζει, την ίδια ώρα που το γραφείο στερείται δικηγόρου και μηχανικού, έχουν συγκεντρωθεί  συνολικά  450 πράξεις  με εισήγηση δικηγόρου, οι οποίες θα πρέπει να ελεγχθούν, ενώ εκκρεμούν άλλες τόσες, χωρίς εισήγηση δικηγόρου, που κατατέθηκαν από το τέλος Απριλίου και φυλάσσονται σε μια ντουλάπα.

Η παραίτηση της κ. Κόπακα ιχνηλατεί την οδυνηρή πραγματικότητα που σηματοδοτεί για το Ηράκλειο η δραματική υποστελέχωση του κτηματολογικού γραφείου και έχει ως αποτέλεσμα την απερίγραπτη ταλαιπωρία εκατοντάδων συμπολιτών μας που καθημερινά συνωστίζονται στους χώρους του. Παράλληλα όμως αναδεικνύει και το προσωπικό δράμα των ελάχιστων πλέον εργαζομένων του γραφείου, που κυριολεκτικά υπερβάλλουν εαυτό για να διαχειριστούν έναν ασύλληπτο όγκο δουλειάς  μέσα από μια υπερπροσπάθεια απολύτως εξαντλητική.

Ουσιαστικά η εξέλιξη αυτή είναι ο επίλογος μιας εξαρχής προβληματικής συγκρότησης του γραφείου, το οποίο σε αντίθεση με όλα τα αντίστοιχα κτηματολογικά γραφεία της χώρας, από την πρώτη μέρα της λειτουργίας του ήταν υποστελεχωμένο και με μη μόνιμο προσωπικό, γεγονός το οποίο πάντα δημιουργούσε δυσεπίλυτα προβλήματα, καθώς δεν υπήρξε ποτέ ούτε επαρκής στελέχωση του γραφείου, αλλά ούτε και η απαιτούμενη για την εύρυθμη λειτουργία του συνοχή και συνέχεια στη συνεργασία.

Όλα αυτά συμβαίνουν σε ένα γραφείο που καλείται να εξυπηρετήσει τις ανάγκες μιας πόλης 200.000 κατοίκων, όπου έχει γίνει μια κτηματογράφηση με αμέτρητα λάθη και προβλήματα, με 15 περίπου κυρωμένες πράξεις εφαρμογής και άλλες τόσες υπό κύρωση, με ιδιαιτερότητες νομικού και πολεοδομικού ενδιαφέροντος (παράνομες κατατμήσεις κληροτεμαχίων, αυθαίρετη δόμηση κλπ.), με 750 περίπου δικηγόρους και 1.000 περίπου μηχανικούς ασχολούμενους με το Κτηματολόγιο.

Στην επιστολή της η κ. Κόπακα κάνει μια αναλυτική περιγραφή της εσωτερικής λειτουργίας του γραφείου από τότε που συστάθηκε ως σήμερα, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι “χάρη στις φιλότιμες προσπάθειες όλων των παραπάνω, καθώς και της ίδιας προσωπικά γινόταν μια διαχείριση των αιτημάτων των πολιτών.

Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι η  ίδια προσωπικά είχε επιφορτιστεί ένα τεράστιο βάρος  αυτά τα έξι χρόνια λειτουργίας του, για την επίλυση των παντός είδους προβλημάτων (εσωτερικών και μη) που προκύπτουν από τη χρόνια δυσλειτουργία, ενώ παράλληλα αγωνιζόταν για τη διαχείριση των ευαίσθητων ισορροπιών μεταξύ του Υποθηκοφυλακείου και του Κτηματολογικού Γραφείου.

Μέσα σε όλα αυτά θα πρέπει να υπολογίσουμε και τα   παράπονα των πολιτών και των επαγγελματιών. Όλα αυτά προϋποθέτουν και απαιτούν  πάρα μα πάρα πολλή προσωπική εργασία με την οποία επιφορτιζόταν η προϊσταμένη και οι ελάχιστοι εργαζόμενοι καθώς δεν υπάρχει επαρκής στελέχωση να τη διεκπεραιώνει.

Ωστόσο σήμερα, όπως εξηγεί η κ. Κόπακα, τα πράγματα έχουν χειροτερέψει θεαματικά, καθώς «το κτηματολογικό γραφείο έχει  αποστερηθεί και τις τρεις δικηγόρους οι οποίες το υποστήριζαν, όπως και την παρουσία του μηχανικού –έστω αυτό το διήμερο ανά δεκαπενθήμερο- ο οποίος ασχολείτο με τεχνικά θέματα, τόσο πριν την κατάθεση των πράξεων, αλλά και μετά, βοηθώντας στην ορθή κατανόηση και καταχώρησή τους. Έχει αποστερηθεί οποιαδήποτε νομική υποστήριξη εκ της νομικής διευθύνσεως του φορέα, η οποία σε πολλές περιπτώσεις είναι απαραίτητη και αναγκαία.

Το αποτέλεσμα ήταν ότι εγώ, εδώ και πέντε μήνες έχω υποστεί όλο το φόρτο εργασίας τον οποίο πριν διεκπεραίωναν τέσσερις άνθρωποι, επιφορτιζόμενη και με την εξυπηρέτηση του κοινού, η οποία, όσο η εκκρεμότητα στο γραφείο μεγαλώνει, τόσο πιο αβάσταχτη γίνεται. Πέντε μήνες μετά τη δημιουργία του νέου φορέα, και ενώ η καθημερινότητα στο γραφείο γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη, δεν έχω απολύτως καμία ενημέρωση, ούτε έγγραφη, ούτε και προφορική για το «τι μέλλει γενέσθαι».

Δεν έχω απολύτως καμία απάντηση στην ερώτηση των πολιτών «πότε θα είναι έτοιμη η πράξη τους».  Οι πράξεις στο γραφείο μου προς έλεγχο ξεπερνούν τις 450 (με εισήγηση δικηγόρου), ενώ άλλες τόσες περίπου, όσες δηλαδή εισήλθαν στο γραφείο από το τέλος Απριλίου και μετά, φυλάσσονται σε μία ντουλάπα χωρίς εισήγηση δικηγόρου».

Η ίδια καταλήγοντας τονίζει ότι «είναι απαράδεκτο το γεγονός, ότι από τη μία μέρα στην άλλη, το γραφείο εγκαταλείφθηκε να αντιμετωπίσει έναν φόρτο εργασίας ο οποίος σε καμία περίπτωση δεν αναλογεί στους εναπομείναντες εργαζόμενους. Κατόπιν όλων των ανωτέρω κρίνω πως η φυσική μου παρουσία στο Κτηματολογικό Γραφείο Ηρακλείου, η οποία ειδικά τις τελευταίες μέρες σε τίποτα δεν εξυπηρετούσε την παραγωγή έργου και αναλωνόταν στο ρόλο του κυματοθραύστη σε παράπονα και αντιδράσεις, δεν έχει πλέον κανένα νόημα.

Επίσης και η όποια εξυπηρέτηση του κοινού και των επαγγελματιών, έχει νόημα μόνο εφ΄ όσον το γραφείο βρίσκεται σε κανονική λειτουργία, με την έννοια ότι αποσκοπεί στην κατάθεση, στον έλεγχο και την καταχώριση των πράξεων που είναι και το τελικό ζητούμενο.

Από τις 18-6-2018 θα βρίσκομαι αποκλειστικά στο Υποθηκοφυλακείο Ηρακλείου, περιμένοντας από μία απάντηση στο ερώτημα πότε για το πότε το γραφείο θα επανέλθει σε μια λειτουργία η οποία να πλησιάζει το κανονικό. Υπόψιν ότι ο χρόνος που τρέχει είναι σε βάρος μας καθώς παραλαμβάνουμε 25 πράξεις τη μέρα κατά μέσο όρο, και από την εμπειρία μου, η κατάσταση στην εκκρεμότητα είναι ΗΔΗ ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΗ)».