Τα περίεργα παιχνίδια για το «φιλέτο» και τα σχέδια κάτω από το τραπέζι

Αυτό το φιλέτο ποιος θα το πάρει; Το ερώτημα έχει ανοίξει διάπλατα στο δημόσιο διάλογο της πόλης, για την έκταση – «φιλέτο» που θα απελευθερωθεί μετά την απομάκρυνση του αεροδρομίου « Ν. Καζαντζάκης», καθώς το ΤΑΙΠΕΔ δείχνει τα δόντια του, προετοιμάζοντας τις μελέτες της επόμενης μέρας, και το Δήμο Ηρακλείου να δηλώνει συνιδιοκτήτης της έκτασης που μένει να αποδειχτεί εάν θα καταφέρει να το πράξει κιόλας.

Το βέβαιο είναι ότι πλέον δρομολογούνται εξελίξεις που αλλάζουν όλα τα δεδομένα στην πολύπαθη Αλικαρνασσό, που χρόνια τώρα ονειρεύεται μια καλύτερη ποιότητα ζωής για τους κατοίκους της, σαν ελάχιστη ανταπόδοση για τα άπειρα περιβαλλοντικά βάρη που έχει σηκώσει στις πλάτες της σχεδόν ένα αιώνα τώρα.

Αλλάζουν όλα

Ο δήμαρχος Ηρακλείου αναμένεται τις επόμενες ώρες να ανακοινώσει το πλήρες πρόγραμμα των επαφών που θα έχει με κυβερνητικά στελέχη στην Αθήνα, τα οποία τις προηγούμενες μέρες, χωρίς να ενημερώσουν κανένα, κυριολεκτικά «κάτω από τη μύτη» της αυτοδιοίκησης, αποφάσισαν στη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, να αναθέσουν στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) την ωρίμανσης μιας σειράς μελετών για την αξιοποίηση του χώρου της έκτασης που θα απελευθερωθεί μετά την απομάκρυνση του αεροδρομίου.

Οι κυβερνητικοί χειρισμοί αποδείχτηκαν για άλλη μια φορά υποδειγματικά συνεπείς στην πολιτική διγλωσσία που έχει καταγραφεί μέχρι σήμερα στην πολύκροτη υπόθεση της αξιοποίησης της έκτασης – «φιλέτο», όπου ενώ θεωρητικά δίδονται διαβεβαιώσεις ότι τίποτα δεν προχωρά χωρίς τη γνώμη της τοπικής κοινωνίας, στην πράξη αποδεικνύεται το ακριβώς αντίθετο.

Με αυτή την πραγματικότητα καλείται να αναμετρηθεί ο Δήμος Ηρακλείου, που καλείται να επιβεβαιώσει και τη θεσμική υπόστασή του απέναντι στο σαρωτικό ΤΑΙΠΕΔ που με τις ευλογίες των κυβερνητικών στελεχών σχεδιάζει το μέλλον της έκτασης που θα απελευθερωθεί μετά την απομάκρυνση του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκη.

Βεβαίως ο δήμαρχος κ. Α. Καλοκαιρινός δήλωσε «παρών», δήλωσε συνιδιοκτήτης, και έβαλε μπροστά και την κατάθεση αγωγών για τη χρήση του χώρου, εστιάζοντας κατά βάση όχι στην οικονομική αποζημίωση για τη χρήση της έκτασης που κατέχει ο Δήμος στον αερολιμένα, αλλά στην ισχυροποίηση και την κατοχύρωση της ιδιοκτησίας του, μέσα και από άλλες διαδρομές.

Ωστόσο επειδή είναι αμφίβολο το κατά πόσο όλα τα παραπάνω μπορούν να διεμβολίσουν το κυβερνητικό τείχος της σιωπής πίσω από το οποίο εξελίσσονται διεργασίες για την επόμενη μέρα του αεροδρομίου, στο σχέδιο της Λότζια έχει μπει και η σύγκληση ευρείας σύσκεψης φορέων με σκοπό να αναδειχτεί η πάνδημη διεκδίκηση για την επόμενη μέρα της έκτασης του αεροδρομίου.

Ο Δήμος είναι συνδικαιούχος

Χθες πάντως ο δήμαρχος Α. Καλοκαιρινός τόνισε για μια ακόμα φορά ότι «ο Δήμος είναι συνιδιοκτήτης της έκτασης αυτής. Συνεπώς ο Δήμος Ηρακλείου θα είναι, και δεν λέω καν επιδιώκει να είναι, αλλά θα είναι συμμέτοχος στις αποφάσεις οι οποίες θα ληφθούν, και ο Δήμος Ηρακλείου οφείλεται να αναγνωριστεί ως συνδικαιούχος του έργου.

Και το λέω αυτό, με αυτό τον ειδικότερο όρο, διότι στην ανάθεση που έγινε από την κυβερνητική επιτροπή προς το ΤΑΙΠΕΔ, δικαιούχος ορίζεται το Υπουργείου Υποδομών. Είναι δικαιούχος; Ναι είναι, αλλά δεν είναι ο μόνος δικαιούχος του έργου αυτού.

Σας εκθέτω το πνεύμα, με το οποίο εκφράστηκα σήμερα και με το οποίο πρόκειται να εκφραστώ, ελπίζοντας ότι αυτό θα έχει την συναίνεση του σώματος, σε μία πορεία η οποία επιδιώκουμε πραγματικά να είναι μια παραγωγική συνεργασία. Αυτό είναι το ένα, αλλά σε συνδυασμό και αναπόσπαστα με την προάσπιση των συμφερόντων του Δήμου Ηρακλείου».

Δεν έχει εσωτερικά σύνορα ο δήμος

Όπως ενημέρωσε τον δήμαρχο Ηρακλείου ο διευθύνοντας σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, το Ταμείο θα προχωρήσει στην εκπόνηση Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων (Ε.Σ.Χ.Α.Δ.Α.) στο οποίο επιτρέπεται να ισχύουν ειδικές ρυθμίσεις.

«Είτε πρόκειται να προχωρήσει με τη μέθοδο αυτή το ΤΑΙΠΕΔ είτε όχι, αυτό το οποίο έθεσα στη συζήτηση είναι ότι εφόσον συμφωνούμε, και φαντάζομαι ότι συμφωνούμε όλοι, αυτή η περιοχή δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αποκομμένα από τον υπόλοιπο δήμο. Δεν έχει εσωτερικά σύνορα ο δήμος και το ζήτημά μας δεν είναι να φτιάξουμε μία πόλη μέσα στην πόλη.

Το ζήτημα είναι να δομήσουμε μια περιοχή με όρους η οποία θα είναι οργανικό κομμάτι του δήμου Ηρακλείου και ειδικότερα της πόλης αυτής στην οποία ζούμε που είναι το Ηράκλειο, είναι η Νέα Αλικαρνασσός. Αυτό το πολεοδομικό συγκρότημα, στο σύνολό του, δεν μπορεί παρά να περιλαμβάνει και την προς πολεοδόμηση περιοχή», ανέφερε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Ηρακλείου.

Κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην ανάγκη σύγκλισης του υπό δημιουργία Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου Ηρακλείου με το σχέδιο που θα εκπονήσει το ΤΑΙΠΕΔ για την έκταση του αεροδρομίου, ο Αλέξης Καλοκαιρινός τόνισε: «Υπάρχει ένα τοπογραφικό υπόβαθρο, πάνω σε αυτό θα γίνει η διασταύρωση των ιδιοκτησιών και αντιλαμβάνεστε ότι και σε αυτό το σημείο, ετέθησαν ζητήματα στα οποία προαναφέρθηκα.

Αυτό θα χρειαστεί ένα διάστημα λίγων μηνών και η εκπόνηση της ίδιας της μελέτης να δρομολογηθεί από τις αρχές του φθινοπώρου. Είπα στους συνομιλητές μου ότι προφανώς πριν από την έναρξη αυτή θα πρέπει να υπάρχει εντατική επικοινωνία μεταξύ μας και απαρχή συνεννόησης για τις γενικές γραμμές τις οποίες θα ακολουθήσει ο σχεδιασμός αυτός σε συνάντηση με αυτό το οποίο θα εμφανιστεί, διότι όπως σας είπα το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο είναι υπό εκπόνηση, οπότε και χρονικά θα έλεγα ότι  συγκλίνουν.

Ξέρετε, το Τοπικό Πολεοδομικό σχέδιο πρέπει συμβατικά να παραδοθεί το 2025, το 2024 ήδη θα πρέπει να έχει πάρει μια σαφή μορφή, οπότε από την άποψη αυτή θα έλεγα ότι η συνάρθρωση μπορεί να επιτευχθεί».

Ο κ. Χάρης Μαμουλάκης

Μαμουλάκης: Πώς προέκυψε αυτή η αλλαγή;

Στη Βουλή φέρνει το θέμα των εξελίξεων που αφορούν στην αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης.

Όπως χαρακτηριστικά τονίζει με σχετική ανακοίνωσή του «η κυβέρνηση της ΝΔ αποδεικνύει για πολλοστή φορά ότι αποφασίζει εν κρυπτώ, με άγνωστα κριτήρια και αδιαφορώντας για τις θέσεις της τοπικής κοινωνίας για την τύχη της έκτασης του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης».

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά από τον δήμαρχο Ηρακλείου Αλέξη Καλοκαιρινό στο Δημοτικό Συμβούλιο της 27ης Μαΐου, υπάρχει αλλαγή στην δανειακή σύμβαση της Ελληνικής Πολιτείας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και αποδέσμευση της προόδου αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου, με την χρηματοδότηση του έργου κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι.

Πρόκειται για την περίφημη σύμβαση που η κυβέρνηση της ΝΔ κρατάει εδώ και 5 χρόνια ως επτασφράγιστο μυστικό και αρνείται να την καταθέσει στη Βουλή, όπως κατ’ επανάληψη έχουμε ζητήσει, για να μάθουμε τους όρους της. Πότε και με ποιο τρόπο συνέβη αυτό το γεγονός; Τι άλλαξε στη σύμβαση;

Πώς καλύπτεται η χρηματοδότηση για το νέο αεροδρόμιο; Πληροφορηθήκαμε επίσης ότι η εντολή που δόθηκε από την Κυβερνητική Επιτροπή στο ΤΑΙΠΕΔ, αφορά μόνο την έκταση που καλύπτει το αεροδρόμιο και όχι το σύνολο των 3.600 περίπου στρεμμάτων της προς αξιοποίηση περιοχής.

Πότε, πώς και για ποιο λόγο προέκυψε αυτή η αλλαγή στον σχεδιασμό; Τι εξυπηρετεί αυτή η τμηματοποίηση της έκτασης; Η κυβέρνηση είναι υπόλογη για μια ακόμη φορά. Και οφείλει ξεκάθαρες απαντήσεις.

Γι’ αυτό και θα φέρουμε το ζήτημα στη Βουλή, ζητώντας αυτές τις απαντήσεις και επαναλαμβάνοντας την απαίτηση σύσσωμης της τοπικής κοινωνίας:

Καμία απόφαση για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» ερήμην της, δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτή».