Από τη χθεσινή σύσκεψη στη Λότζια
Από τη χθεσινή σύσκεψη στη Λότζια

Πάρκινγκ εναντίον πεζοδρόμων, ήταν το διακύβευμα της χθεσινής ευρείας σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στη Λότζια όπου άνοιξε το μεγάλο κεφάλαιο των αλλαγών που φέρνει η κυκλοφοριακή μελέτη στο εσωτερικό της παλιάς πόλης. Η πλευρά της δημοτικής Αρχής έδωσε τις συντεταγμένες της πολιτικής της με τον αντιδήμαρχο Γ. Αναστασάκη να τονίζει ότι  εστιάζει στην ελεύθερη προσβασιμότητα στους πεζούς. Μάλιστα, σημείωσε δηκτικά ότι  όπως αποδείχτηκε στην πράξη, τα οφέλη της  σημερινής χρήσης της πεζοδρόμησης της Δικαιοσύνης, της 1821 και της Έβανς, τα έχει αγκαλιάσει όλη η πόλη και το γεγονός αυτό αποτυπώνει  και τις πραγματικές ανάγκες που υπάρχουν.

Την ίδια στιγμή το αστικό ΚΤΕΛ ζήτησε διαμπερή κίνηση μέσα στην πόλη και από τη Δικαιοσύνης και από την Καλοκαιρινού για να μπορέσει να εξυπηρετήσει το επιβατηγό κοινό, ενώ η πλευρά των ιδιοκτητών πάρκιγκ τάχθηκε αναφανδόν κατά της κυκλοφοριακής μελέτης αμφισβητώντας  τις μετρήσεις της και  προειδοποιώντας με δικαστική προσφυγή  σε περίπτωση που εφαρμοστεί. Σε ό,τι αφορά την πλευρά των οδηγών ταξί διαπιστώθηκε πνεύμα συνεργασίας στη λογική των πεζοδρομήσεων, ωστόσο τέθηκαν μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα με κορυφαίο αυτό του χάους των σταθμεύσεων και της κυκλοφορίας  – όπως τονίσθηκε-  της πλατείας 18 Άγγλων.

Η συζήτηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης του Α’ σταδίου της αναθεώρησης της κυκλοφοριακής μελέτης παλιάς πόλης του Δήμου Ηρακλείου η οποία είναι σε εξέλιξη, όπου ο εκπρόσωπος της αναδόχου μελετητικής ομάδας κ. Απόστολος Πρόιος παρουσίασε τις βασικές προτάσεις της μελέτης.

Στη συζήτηση εκτός από τους αντιδημάρχους Γ. Αναστασάκη και Γ. Καραντινό, συμμετείχαν οι επικεφαλής Δημοτικών Παρατάξεων Ηλίας Λυγερός («Ενεργοί Πολίτες»), Πέτρος Ινιωτάκης («ΣυνΠράξη Δημοτών»), οι δημοτικοί σύμβουλοι Γιάννης Ψαράς («Ηράκλειο 3.7.5»), Γιώργος Μανδαλάκης («Ενεργοί Πολίτες») και η γενική γραμματέας του Δήμου Ηρακλείου Ευγενία Στυλανού κ.ά. Επίσης συμμετείχαν έμποροι εκπρόσωποι του Εμπορικού Συλλόγου του Συλλόγου Ιδιοκτητών Πάρκιγκ, των ταξί και του ΚΤΕΛ.

Η Ερμού του Ηρακλείου

Ειδικότερα, στη διάρκεια της συζήτησης, η πλευρά των εμπόρων τόσο της Έβανς όσο και της 1821 μίλησαν με ενθουσιασμό για τα οφέλη της πεζοδρόμησης που προσέφεραν μια θεαματική αλλαγή σε σχέση με την τόνωση του εμπορίου μετά από μια δύσκολη χρονικά περίοδο λόγω covid. Μάλιστα παρουσίασαν φωτογραφίες  που έδειχναν τον κόσμο να κυκλοφορεί και να χαίρεται τους  πεζόδρομους περιγράφοντας ότι η πόλη γυρίζει σελίδα και αποκτά μια αναβαθμισμένη εικόνα και μια λειτουργική ανανέωση μετά την ολοκλήρωση των έργων. Όπως είπαν ενώ ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολο τους τα έργα ανάπλασης που εκτελούνται  ήδη η 1821 έγινε η Ερμού του Ηρακλείου.

Δρόμοι πρώτης και δεύτερης κατηγορίας;

Ωστόσο, αίσθηση προκάλεσαν οι τοποθετήσεις των εμπόρων της Μονής Οδηγητρίας, η οποία θα κληθεί να πάρει στους ώμους της το βάρος της εξόδου των οχημάτων από την Κατεχάκη με κατεύθυνση την Καλοκαιρινού και από τη Ζωγράφου, Χ. Γιάνναρη, μικρή Έβανς και το πρώτο μισό της 1821.

Στη διάρκεια της τοποθέτησης τους  έθεσαν αντικειμενικά ζητήματα για το πώς είναι δυνατόν ένας τόσο στενός δρόμος που θα μπορούσε άριστα να έχει τα χαρακτηριστικά πεζόδρομου, τελικά θα καταλήξει να σηκώνει ένα κυκλοφοριακό βάρος αποφόρτισης της περιορισμένης κίνησης που θα διεξάγεται από το κέντρο με βάση την πρόταση του μελετητή.

Παράλληλα, έθεσαν ένα ρεαλιστικό ερώτημα σε σχέση με το «γιατί» θα πρέπει η συγκεκριμένη οδός να πληρώνει το μάρμαρο της πεζοδρόμησης, την ίδια ώρα που άλλες περιοχές θα εισπράττουν τα οφέλη της, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι θα είναι άδικο να δημιουργηθούν δρόμοι πρώτης και δεύτερης κατηγορίας, διότι μια τέτοια διαχείριση θεμελιώνει μια βαθιά αδικία.

Ο αντιδήμαρχος κ. Αναστασάκης τόνισε ότι βλέπει με κατανόηση τις επιφυλάξεις αυτές και για το λόγο αυτό, όπως είπε συμφωνήθηκε, η πιλοτική χρήση της στο ρόλο αυτό για ένα χρόνο και η επανεκτίμηση της κατάστασης στη συνέχεια.

«Ναι» ή «όχι»

Από την πλευρά του Εμπορικού Συλλόγου, ο γραμματέας του κ. Παπαδάκης εμφάνισε ως παρανόηση το γεγονός ότι ο εκπρόσωπος του φορέα συμφώνησε στην Επιτροπή Κυκλοφορίας  στο περιεχόμενο της κυκλοφοριακής μελέτης  για την οποία εξέφρασε αντιρρήσεις αμφισβητώντας τις μετρήσεις της και υποστηρίζοντας ότι οι συνεχείς πεζοδρομήσεις θα αποθαρρύνουν την πρόσβαση των πολιτών στο κέντρο αν δεν υπάρξει μια νόμιμη κεντρική πρόσβαση. Όπως είπε, δημιουργούνται εκτός  κέντρου εμπορικά κέντρα θα είναι ολέθριο εμείς στον ιστορικό ιστό να μην έχουμε προσβασιμότητα άρα και βιωσιμότητα.

Έντονη ήταν η αντίδραση του αντιδημάρχου κ. Αναστασάκη σε σχέση με την τοποθέτηση του εκπροσώπου του Εμπορικού Συλλόγου στην Επιτροπή Κυκλοφορίας αφού όπως είπε δημόσια εκφράστηκε υπέρ της κυκλοφοριακής μελέτης και «έριξε το γάντι» στο φορέα να ξεκαθαρίσει τη στάση του.

Διαμπερή κίνηση θέλει το αστικό ΚΤΕΛ. Κατά των πεζοδρομήσεωντα ιδιωτικά πάρκινγκ

Η πλευρά του αστικού ΚΤΕΛ  έθεσε ως τελεσίγραφο την  αμφίδρομη και διαμπερή κίνηση των λεωφορείων τονίζοντας ότι οι μακροπρόθεσμα μονοδρομήσεις θα δημιουργήσουν προβλήματα.  Λαύρος κατά της κυκλοφοριακής μελέτης ήταν ο εκπρόσωπος του Συλλόγου Ιδιωτικών  πάρκινγκ κ. Παπαδάκης τονίζοντας ότι με τις εκτεταμένες πεζοδρομήσεις θα τεθούν σοβαρά προβλήματα που θα επηρεάσουν αρνητικά την άδεια λειτουργίας των ιδιωτικών χώρων στάθμευσης.

Σημείωσε ότι οι πεζοδρομήσεις στην προτεινόμενη μορφή της κυκλοφοριακής μελέτης κατ΄επίφαση εξυπηρετούν τους πεζούς αφού όλοι είναι χρήστες αυτοκινήτων τα οποία εξοστρακίζονται από το κέντρο, ενώ όπως είπε πρέπει να υπάρξουν ισοδύναμες προσβάσεις, ώστε να διατηρηθεί η πελατεία των ιδιωτικών σταθμών πάρκινγκ.  Αμφισβήτησε τη δυνατότητα της Ιδομενέως να υποστηρίξει το βεβαρυμένο κυκλοφοριακά ρόλο που της χρεώνει η μελέτη, τις μετρήσεις της οποίας αμφισβήτησε τονίζοντας ότι έγιναν σε λάθος χρόνο και με λάθος τρόπο.

Όπως είπε η μελέτη θα πρέπει να γίνει ξανά με ελεύθερη την πόλη. Μάλιστα προειδοποίησε ότι θα προσφύγει δικαστικά εάν ο Δήμος προχωρήσει στην εφαρμογή της αφού βάλλεται ευθέως το επαγγελματικό του συμφέρον. Σημειώνεται ότι επειδή το θέμα παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον για τους δημότες, η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου Ηρακλείου αποφάσισε η δημόσια διαβούλευση να παραταθεί μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου 2022.